LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Har Googlat, sökt och läst olika forum och försökt använda de små grå, men jag blir inte riktigt klok på de olika typer av LED-armaturer som finns.

Det jag inte reder ut är hur de olika typerna förhåller sig till varandra vad gäller ljusstyrka och spridning (spridning står ju ofta angivet, men jag tänker mig att det finns någon generell regel).

Är en LED PAR 64 mer ljusstark än en PAR 56?
Är en, säg, 24 x 1 W PAR 56 mer ljusstark än en 151 x ? W? (Det inser jag nu att den förstås borde vara eftersom total effekt på en sådan jag just kikat på låg på 16W.)
Vissa står att de har 10 mm dioder, vad har de andra?
En tri-LED har (alltid?) färre dioder än single-LED men istället har den trewattsdioder därför är den mer ljusstark, eller?

Det finns fler frågor men jag tror ni förstår ungefär hur jag tänker.

De som haft oturen att halka in på mina andra trådar vet att jag letar efter ett gäng LED-armaturer, nytt eller beggat. Dessa ska jag använda till klassiskt rock 'n roll-bakljus på liten scen (7 m x 3 m; 6 m x 4 m, typ) samt som miljö-/fondljus (infärgning av gräddvit tegelvägg).

Jag vill - precis som alla andra - ha så mycket som möjligt för pengarna. Jag kommer att ha ca 4000 kr - 5000 kr exkl. moms att lägga på lampor så det är inga stora pengar vi pratar om. Då tänker jag mig att jag kommer betydligt längre på tio billiga LED PAR 56-or än typ fyra lite dyrare historier. Am I right?

All input mottages tacksamt.

(Jäpp, du gissade rätt; jag får betalt per ord när jag skriver foruminlägg.)
Senast redigerad av 1 Markus Hammerin, redigerad totalt 0 gånger.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Johannes Olsson »

Största skillnaden jag sätt på billiga (typ showtec) och dyra (typ tri led) är spridningen och ljusbilden när man kollar in i lampan.
Showtec som har massa små LEDs i separata färger får ett (fult) mönster när man tänder en färg i taget. när man blinkar mellan ser man hur det "rör sig" då olika LEDs tänds/släcks. dessutom är spridningen bred, och ljusstyrkan svag. t.ex. så körde jag 3x showled som sidoljus i en klump, det märktes när man stod 1-2m ifrån dem, sedan klarade de inte av att färga in mer. (tillsammans med annat ljus, och ej totalmörker)

De dyrare jag jobbat med som har 3LED har oftare mer koncentrerad ljusbild, och tecknar sig bättre i rök då det blir mer strålar. och då även har längre räckvidd tack vare ljusbilden och watten.

Då jag mins mig att du funderat på att frosta dem, så är frågan om du vill ha färgtäckning på bandet, eller bara ska se snyggt ut, då man ser in i lampan. Ska du ha det första, så kostar det mer. vill du där emot ha blinkande prickar som inte behöver göra mer en att synas så kan du frosta 500kr PARs...

Hoppas detta hjälpte.

Johannes

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Jodå, det hjälper en del. Nog vill jag att ljuset ska nå fram till bandet, blinkande prickar klarar jag mig utan. Kanske det inte är en så bra idé att köra frostfilter på billiga, ljussvaga PAR-kannor. =)

Bilden börjar klarna så smått, men en grej till: vissa armaturer anges ha 10 mm-leds, men hur lång är då en "normalstor" led, som tex i en kanna med ~150 dioder, och vad blir skillnaden med större dioder?
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Emil Brolin »

5mm var väl vanligast från början, så 10mm torde vara lite ljusstarkare..

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Johannes Olsson »

Markus Hammerin skrev:Jodå, det hjälper en del. Nog vill jag att ljuset ska nå fram till bandet, blinkande prickar klarar jag mig utan. Kanske det inte är en så bra idé att köra frostfilter på billiga, ljussvaga PAR-kannor. =)
Hadde samma idé när jag provkört dem första gången på grund av den fula ljusbilden. Men sedan ville jag även ha mer avsmalnade strålar... så det sket sig! :-P

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

En 24 x 1 W hur blir ljusbilden från en sån? Sjukt allmänt formulerad fråga, men ändå.

Här kommer en av de knäppaste prisjämförelserna som skådats, men det tar jag inget extra för.
Vad förespråkas av nedanstående alternativ?

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=cc2201190801P41aa" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tänker att man kan få tio PAR-kannor till samma pris som fyra tri-led-bars... Det är ju aningens mer flexibelt.



(Fick felmeddelande ("Temporary folder could not be found. Please check your PHP installation.") när jag försökte tanka upp bilden.)
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Anton Gildebrand »

Tri-led ger mycket bättre färger än "vanliga". Skulle valt tri-led anyday före vanliga "skitkannor"
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Robin Skarp »

Alla lampor på bilden kommer funka lika bra. sattsa på ett gäng billligare kannor som du kan experimentera med, annars så blir det snabbt trisst med 4st på ett stativ :S. Köp några golvtaxxar så kan du ställa några på golvet.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Anton Gildebrand skrev:Tri-led ger mycket bättre färger än "vanliga". Skulle valt tri-led anyday före vanliga "skitkannor"
Men då får jag typ en armatur per tre, fyra skitkannor, dvs jag kommer sitta med typ fyra tri leds istället för 12 andra... Men sure...

Eller rättelse, jag skulle ha råd med 6 st 7x3W om jag fimpar rökmaskinen (som ju egentligen inte är så viktig)...

Har kikat på några AMERICAN DJ LED PUNCH PRO som verkar va rätt okej. Kanske jag har råd med två såna också... =)
Robin Skarp skrev:Alla lampor på bilden kommer funka lika bra. sattsa på ett gäng billligare kannor som du kan experimentera med, annars så blir det snabbt trisst med 4st på ett stativ :S. Köp några golvtaxxar så kan du ställa några på golvet.
Inte riktigt samma svar som ovan. =)

Fyra stycken fast på samma stativ är egentligen kässt. Har tänkt bygga egna golvplattor med MDF, bult och vingmutter. Kanske tassar också om det behövs.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Emil Brolin »

Markus Hammerin skrev:Eller rättelse, jag skulle ha råd med 6 st 7x3W om jag fimpar rökmaskinen (som ju egentligen inte är så viktig)...
Jo, den är viktigt.. :)

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Nja, det är ju mer en kul effekt. En hazer däremot är tämligen viktig IMO.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Emil Brolin »

Ja, naturligtvis..

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Ok, det var lite fult kanske. Först framstå som en total amatör på ljus och sen anmärka på skillnaden mellan rökmaskin och hazer. :) Faktum är att jag hade tänkt köpa både och...
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 65 1W, 3W tri, 10 mm...

Inlägg av Emil Brolin »

Börja med hazern.. ;)

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Efter att ha konsulterat kundtjänst har jag fastnat för STAIRVILLE MINI STAGE PAR 7X3W TRI. Det jag nu måste bestämma mig för är om jag ska ta fyra såna och två AMERICAN DJ LED PUNCH PRO eller om det är bäst att ta sex st av de förstnämnda för att få enhetligt i färger...
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Skulle köra på Elation för hyfsad kompromiss pris/kvalitet
Och absolut tri led

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

De verkar onekligen lite bättre, men så kostar de nästan det dubbla mot Stairville.

PAR 16 ligger 20 kr under och de levererar 4W mot mini stage:ens 21W... Även om jag gissar att dessa fyra watt är mer ljusstarka än fyra Stairville-watt har jag svårt att tro att de ligger särskilt nära varandra i ljusstyrka. Har jag fel?
Med en mellanskillnad på 200 kr får jag två fler armaturer...
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Leif Baltazars »

Watt är väl inte riktigt rätt att jämföra i detta sammanhang?
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Markus Hammerin »

Leif Baltazars skrev:Watt är väl inte riktigt rätt att jämföra i detta sammanhang?
Upplys mig!

Jag trodde att om man jämför en tri-led armatur med en annan så borde effekten ha iaf viss korrelans även om jag förstår att det finns fler faktorer som påverkar.
Det var inte mitt fel!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: LED PAR - 56, 64, 1W, 3W, tri, 10 mm...

Inlägg av Christopher Berg »

Watt är ju effekten som LED'en drar, den kan alltså vara mer energisnål..

Nu har jag ingen aning om dessa armaturer, men kan vara bra att inte stirra sig blind på Watt antalen!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster