Scroller problem

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Scroller problem

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej.
Sitter just nu med ett delekat scrollerproblem..
De yppar sig enligt följande. På ett av mina rån sitter 7 st Rainbow scrollers, de får ström från en Rainbow Maxi PSU och de ligger på olika linor från PSU:n. (Har testat med och utan retur på Scrollerkabel). 2 av dessa står bara och rycker när de får signal, scrollern visar att den får ett visst DMX värde men beter sig som den får 0-100% ett par ggr per sekund.
Har testat byta scroller och problemet är dessamma, flyttar jag själva scrollern beter den sig utmärkt. Har bytt allt kablage och PSU. Byt DMX lina och kör trådlöst istället fortfarande samma problem. Inte varje dag problemet uppstår utan kankse en dag i veckan, testat byta adress på scroller och de hjälper inte heller. Har ca 80 scrollrar till i huset och de fungerar fint.. Det är bara detta rå som krånglar.
Någon som har tips och idéer på vad jag kan göra, sett liknande problem eller bara kommer med glada hurrarop?

/Thomas

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Scroller problem

Inlägg av Jörgen Torsson »

Från en som aldrig har jobbat med scroller.

Du verkar ju ha täckt upp allt men kan jord i någon matningskabel lossnat så att du rent av har 120V i chassit på scrollern eller t.o.m i rå't?
Skumma fel har jag råkat ut för när jord har lossnat.

Mvh Jörgen

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Scroller problem

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vad händer om du flyttar en annan scroller mot platsen där de strulande sitter?
Är det någon skillnad på platsen där de strulande sitter och resten av rået?

Känns som det är något i rået eller runt omkring som stör signalen.

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scroller problem

Inlägg av Thomas Nilsson »

Sätter jag dit en ny scroller så börjar den bete sig lika dant men problemet uppstår ibland. Köpte sprillans nya scrollar och då såg de ut att fungera felfritt..Men nu efter semestern så började även dessa strula.
Har precis haft 4 st ståendes på testbänken körandes snabbt, längsamt, vara ståendes och hittar inga fel på scrollern..

/Thomas

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Scroller problem

Inlägg av Jakob Carlsson »

Låter definitivt som att det är något skumt med det rået, något som stör i vissa lägen. Går det några elkablar eller något annat i närheten av det eller något annat som skiljer sig mellan det rået och andra?

Kan ju vara något i stil med en elkabel som stör på något sätt om någon tänder en lampa på något visst ställe men samtidigt kan man tycka att scrollerkablarna borde klara av den störningen från en elledning.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Scroller problem

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kör du med rainbows nätdel så skulle jag prova med att byta IC kretsar i den. Jag har haft liknande strul problem som blev avhjälpt efter IC byte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Scroller problem

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låter som optokopplaren i nätdelen har lagt av! Den sitter där för att göra signalen avskilt från varandra!
Kan va en standard opto 4N27, men kolla för säkerhetsskull

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Scroller problem

Inlägg av Thomas Nilsson »

Testat byta nätdel, problemet kvarstår. Har skilt scrollerkabel från kraftkabel, (går ca 40 cm från varandra) problemet kvarstår..

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Scroller problem

Inlägg av David Klämberg »

Är de "friska" i menyn? Har varit med om exakt samma sak som löstes med EEPROM-byte... Det upptäcktes genom att vissa parametrar ej gick att ändra.
Bönder gör på Bönders vis!

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Scroller problem

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

det låter som att det är fel på ändlägena i scrollern, testa att ta ut Rullen och Ladda om den,
alt att den "känner" av fel antal färger/frames, står dom i FBF eller ?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster