Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Thomas Tholén
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 mar 2011, 15:23
Presentation: Nybörjarljud- och ljustekniker i amatörteatersammanhang.
Ort: Alby

Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Thomas Tholén »

Vad händer egentligen med signalen om man splittar den i två (mha lämplig kabel/adapter)? Om man har en tappning till monitor och skulle vilja splitta den till att driva två system till exempel? Får man samma signalstyrka i båda, hälften i varje, eller nåt annat intressant? Min intuition säger mig att det borde bli samma spänning i båda ändarna (som om det hade varit bara en), så det borde gå bra, men jag är inte säker. Med högtalare behöver man ju räkna på impedans, men jag föreställer mig att apparater som vill ha in en linesignal borde ha likvärdiga impedanser så att det inte spelar någon roll?

Och vad händer om man iställer sammanför två signaler till en ingång? Summasignalen går in som om man skickat dem båda genom en mixer med förstärkning 1? Är det olämpligt av någon anledning om man håller koll på att de inte kommer störa varandra, till exempel om man vet att det är ljudkällor som inte kommer låta samtidigt?

Daniel G Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 02 apr 2010, 00:56
Presentation: Daniel Johansson, född i Markaryd, bor i Lund. Studerar och jobbar med ljudteknik.
Ort: Lund

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Daniel G Johansson »

Hej!

Googla på "Mic Splitters Jim Brown". Den rapporten täcker in det mesta om att splitta signal. Kontentan är att det går bra om man använder saker med vettiga impedanser. Saker att tänka på är att inte skicka phantom power från mer än ett av mixerborden om du använder 2 mixerbord.

Att summera signal med en Y kabel går bra...ibland. 2 likadana mickar kan summeras till en kanal. Att summera left och right från en utgång kan ställa till det genom att du kan ha sönder utgångarna på ljudkällan. Detta kan lösas med en summeringsbox alt några motstånd.

Y-kablar är väldigt smidiga men man ska tänka efter först när man använder dem. En kund försökte summera ihop utgångarna på ett slutsteg till en bas. Det slutade inte bra alls!

mvh,
Daniel

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Gustav Hedelund »

http://www.rane.com/note109.html" onclick="window.open(this.href);return false; -bra artikel i ämnet, med scheman och information om varför en Y-splitt absolut inte skall användas till att summera signaler.

En vanlig Y-splitt går bra att använda om du skall skicka en signal åt två håll, till exempel från en mikrofon till FOH + MON, eller från en utgång till två stegingångar. Självklart är det bäst att köra en trafo-split mellan FOH och MON, men har du ett bra upplägg på strömmatning och jordning är en Y-kabel i stort problemfri. Viktigt i detta fallet är att ENDAST mata fantom från ETT bord.

Splittar du micsignal kan du tappa lite i gain, men den höga impedansen hos moderna professionella preamps klarar utan problem att driva på, och att kompensera några få dB i gain är inga bekymmer.

Finns mycket mer att fördjupa sig i om man vill, men detta (och läs rane-dokumentet) är i stort sett det man praktiskt behöver ha koll på.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Måns Nilsson »

Kod: Markera allt

/* detta är som en Like-knapp */
++;
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Thomas Tholén
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 mar 2011, 15:23
Presentation: Nybörjarljud- och ljustekniker i amatörteatersammanhang.
Ort: Alby

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Thomas Tholén »

Okej. Tack för alla svar. Ge fan i att summera med y-kabel (om man inte bygger en liten box med resistorer enligt rane.com ovan). Dela upp signalen verkar gå bra för det mesta, och kan i vilket fall inte ha sönder något.

De eventuella applikationer jag har i huvudet är följande:
- Uppdelning av skvallersignal till två olika system som består av sunkiga datorhögtalare i logerna. Bör inte vara något problem, då ljudkvalitet inte är en issue.
- Uppdelning av monitorsignal till två olika system bestående av aktiva monitorhögtalare. Lite viktigare med ljudkvalitet, men borde fungera.
- Splitta av T-slinga-signalen från main-ut. Här splittar jag från main, vilket förstås ska bära den viktigaste ljudkvaliteten. Hoppas det inte förstör något.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Jakob Carlsson »

Skvallersignalen är ju absolut inga problem med din lösning. Monitorerna: går dom inte att länka efter varandra istället?
Utljudet: använd trafosplit, är för stor skillnad mellan de båda sakerna du ska skicka ljudet till för att det i mina ögon ska gå bra att köra en "vanlig" y-split, kan bli problem och det är ju utljudet.

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Jonas Jansson »

Öhm, inte för att vara elak eller något... men har han verkligen fått den infon han ville?
Han ville väl troligtvis veta vad som händer med SIGNALEN när man splittar den.
Tycker svaren lutar åt vilka prylar å så... exakt vad som händer med signalen.
Ifall "utimpedansen" ändras så det blir fel i signal styrka eller så tänkte jag på när jag såg frågan.

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Gustav Hedelund »

Rent drivmässigt har man en faktor på 6-10:1 med moderna prylar innan det börjar bråka, så splitta på. :) Men håll koll på jordning. Vad som händer är att stegen ser alla samma spänning, men med överdrivet splittande kan man tappa amplitud (ström-limitering) och få klippta toppar (distortion) hos signalen, säkert beroende av frekvens då lägre frekvenser kräver mer energi. Det på grund utav att tex mixerbordet inte orkar driva den kombinerade lasten vid en viss gräns.
Link-utgångar från steg är många gånger buffrade och är ett bättre sätt att ta signalen vidare om man behöver hänga på mycket.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Thomas Tholén
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 mar 2011, 15:23
Presentation: Nybörjarljud- och ljustekniker i amatörteatersammanhang.
Ort: Alby

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Thomas Tholén »

Det finns ingen vidarelänkning på vare sig monitorerna eller FOH-systemet vi använder tyvärr. T-slingan har jag nog läst på ett annat sätt som inte använder split från main. Monitorerna behöver nog fortfarande splittas.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Dumma frågor 1: Vad händer vid en split?

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag tycker väl att det inte borde vara några problem att Y'a i de redovisade exemplen.
Möjliga problem uppstår när man inte har balanserade ingångar överallt; om man tar ner ena benet i chassi så tappar man ju symmetri för hela ledningssystemet om man inte har isolering eller buffring. Där argumenterar jag absolut för allra minst trafos.

I broadcastvärlden använde (så länge vi hade analoga signalvägar) man ju mycket fördelningsförstärkare för att garantera signalintegritet; när jag började med broadcast -96 så var det bland det första jag gjorde att kalibrera fördelningsförstärkare en masse. Det är en praktisk liten mojäng och något jag inte skulle sakna i lite rörigare uppkopplingar än "stereo ut på bordet till EQ och sen delningsfiltret".

Jag håller på att klura på att bygga en med http://www.catron.se/pse/pse.htm pluggkompatibel fördelningsförstärkare för kortram. Kortramar är ju typiskt studioprylar men med lite adapterande så borde man kunna använda dem portabelt också. Om intresse finns kan jag kanske bygga. Isåfall blir det med såna där fina all-in-one balanseringsdrivkretsar, och på batchpcb-kretskort.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster