Ang. turné i Tyskland och Österrike

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Nille Gustafsson »

Hej!

Det här blir en sjukt flummig tråd misstänker jag.

Ska åka som FOH och Tourmanager på en kort turné i Tyskland och Österrike med en poporkester som gör sin första vända där nere. Det gör också jag och undrar härmed vad ni har för visdomsord att skicka med mig till kontinenten.

Alltså, vad har jag/vi att förvänta oss i form av ljudkvalitet, service, seder och bruk i dessa båda länder? Ni som har varit i dessa länder och turnerat som antingen FOH eller Tourmanager får gärna dela med er av vad man ska tänka lite extra på när man åker ner och ska giga.

Tackar!

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Re: Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Nille Gustafsson »

Åker förresten bara med backline och eget effektrack, om det var info någon ville ha. Men det var väl å andra sidan ganska självklart...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu vet jag inte vad ni ska ha för fordon, men dubbdäck är förbjudet, det finns miljözoner i städerna och man måste köpa små plaketter att fästa i vinrutan för att visa vilken miljöklass man har på bilen, på söndagar och helgdagar får du inte köra med lastbil som har en totalvikt över 7,5 ton alt släp tillkopplat, kl 00:00-22:00. Prata i mobil samtidigt som du kör är inte okej, handsfree funkar.

Det var den infon jag fick fram när jag skulle iväg en liten sväng. Passet är bra att ha med då svenskt körkort inte är giltig id handling.

I Österrike ska man köpa en "Vignette", också en lapp man sätter i rutan, för att få köra på motor och landsvägar. Lag på reflexväst om du lämnar fordonet vid olycka, bränslestopp eller liknande. Första förband ska också finnas i bilen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Re: Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Nille Gustafsson »

Mycket bra tips där som man inte tänker på i första taget! Jättebra!

Keep 'em coming lads!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Jakob Carlsson »

En sak jag fått höra av band som varit nere som kan vara bra att tänka på om det finns vegetarianer i följet. Vad som är vegetariskt skiljer sig väldigt mycket mellan en del länder i trakten av Tyskland och vad vi är vana vid i Sverige, i Nederländerna fick några bekanta reda på att kyckling var absolut vegetariskt för det är inte kött, kött är rött kött.

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Ang. turné i Tyskland och Österrike

Inlägg av Nille Gustafsson »

Nu är det snart turné igen. Är det nån som vet var det finns listat vägkrogar i Tyskland som är åtminstone halv-ok?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster