steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Jakob Berg »

Tjo,

när jag hänger tross räcker det med att hänga i steel hela vägen eller måste jag säkra mina telfrar men en sekundär upphängingspunkt.
Är detta reglerat i svensk lag, ISO eller normer av något slag.
illuminate

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Använder man handtelfer så ska det va säkrat med sling.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Jakob Berg »

Säger vem ?

Jag är alltså inte ute efter åsikter för det finns det många i ämnet. FAKTA + källa tack !



Vem reglerar detta ?
illuminate

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Jakob Carlsson »

Arbetsmiljöverket har en del att säga till om då det är hängande last över personer som får betalt för att göra det dom gör på scenen.
Vill inte nämna några regler för jag är inte säker på att jag kommer ihåg exakt rätt men en handtelfer anses inte hålla lasten uppe lagom säkert för att inte säkras.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jakob Berg skrev:Säger vem ?

Jag är alltså inte ute efter åsikter för det finns det många i ämnet. FAKTA + källa tack !



Vem reglerar detta ?
Regler för att upphägning över publik och sen finns i Svensk Standard SS767 15 01 Utgåva 2

I denna kan man läsa om Samtliga regler som Vad för material som får användas hur man ska använda det och hur det ska va konstruerat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Johannes Olsson »

Bara synd att SIS.se tar ca.1200.- för en PDF med infon! Löjligt tycker jag. Säkerheten borde ju öka om man fick gratis info om Svensk standard.

Johannes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Niklas Elste »

x2 angående det

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johannes Olsson skrev:Bara synd att SIS.se tar ca.1200.- för en PDF med infon! Löjligt tycker jag. Säkerheten borde ju öka om man fick gratis info om Svensk standard.

Johannes
Jag gick riggkurs och fick den som studiematerial
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Johannes Olsson »

Marcus Sandberg skrev:
Johannes Olsson skrev:Bara synd att SIS.se tar ca.1200.- för en PDF med infon! Löjligt tycker jag. Säkerheten borde ju öka om man fick gratis info om Svensk standard.

Johannes
Jag gick riggkurs och fick den som studiematerial
Och den var gratis? ;-)

Johannes

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Johannes; brukar du jobba gratis?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Måns Nilsson »

Johannes Olsson skrev:Bara synd att SIS.se tar ca.1200.- för en PDF med infon! Löjligt tycker jag. Säkerheten borde ju öka om man fick gratis info om Svensk standard.

Johannes
Så gör de som gör fel. Riktigt framgångsrika standarder, som Ethernet, är fria. IEEE som standardiserar Ethernet tar normalt sett betalt, men inte för just Ethernet. Alltså ökar chansen att Ethernet implementeras korrekt och inte efter hörsägen.

AES är lika trasiga, men de ger i alla fall ut "preview"-kopior av sina standarder. Sjukt korkat om man frågar mig. Men Gammelindustrin har missat tåget.

IETF som standardiserar Internet (Word är ingen standard, bara en köpt ECMA-låtsasstandard!) är också öppna. http://tools.ietf.org/rfc/index

ITU-T (FN-organet som sköter om telekomstandardisering) har en komplett trasig metod (länderna röstar, Burundi har lika många röster som USA) för att skapa standarder men publicerar dem relativt fritt. Viss övervikt för modeller som gynnar monopolistiska televerk i små diktaturer är resultatet.

EBU ligger ganska bra till; på http://tech.ebu.ch/ publiceras det mesta som skapats inom Radiounionen. (Vi kallar den så när vi vill retas med TV :-)

</soapbox>
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Såvitt jag vet så skall lyftanordningar ha dubbla bromasr om de hänger över publika ytor. Det gäller enkelbromsade riggtelfers såväl som handdrgna telfers, så kallade handspel.

På våra riggtelfers har vi löst det med en motorsäkring, dvs. en vajer som fästs med schakel under telfern och en krok i andra änden som fästs i telferkättingen ovanför telfern. Funkar till klättrande telfers.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johannes Olsson skrev:
Marcus Sandberg skrev:
Johannes Olsson skrev:Bara synd att SIS.se tar ca.1200.- för en PDF med infon! Löjligt tycker jag. Säkerheten borde ju öka om man fick gratis info om Svensk standard.

Johannes
Jag gick riggkurs och fick den som studiematerial
Och den var gratis? ;-)

Johannes
Klart att den va gratis kursen med för jobbet betala och jag bor inte i den kommunen som jag jobbar i så det va inte mina skattepengar som gick åt med andra ord den va gratis för mej. :D Dock inte för mina kollegor som betalar skatt till den kommunen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Johannes Olsson »

Mats Lindgren skrev:Johannes; brukar du jobba gratis?
Ibland! :wink:

Jag får bara känslan av att SIS är "lagen" med Svensk standard. dvs om jag funderar på hur jag ska hänga en tross t.ex. och inte vill lägga ut flera tusen på kataloger, då det säkert går åt mer en en då jag både har en motor, alu grid osv... och något skiter sig för att det blev fel då ligger jag risigt till för jag inte använde standarden!? Rätta mig om jag har fel.
Så att ta så mycket per katalog för något som ska vara så viktigt tycker jag är lite löjligt.

Johannes

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Ibland!

Varför?

Om du nu är osäker på hur du ska rigga dina trossar med olika lyftredskap så rekommenderar jag en riggkurs där du får både teoretisk och praktisk kunskap om rigging.

Oavsett huruvida SIS borde distribuera sina regelsamlingar gratis eller inte, så förefaller 1 200 kronor vara en relativt billig peng för att få sova gott och veta att riggen hänger säkert.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Måns Nilsson »

Mats Lindgren skrev:
Oavsett huruvida SIS borde distribuera sina regelsamlingar gratis eller inte, så förefaller 1 200 kronor vara en relativt billig peng för att få sova gott och veta att riggen hänger säkert.
Men det är onödiga pengar och en trasig affärsmodell. Information gör mest nytta när den är tillgänglig.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Måns; jag håller med dig i sak.

Däremot tycker jag att det är fikapengar i relation till vad som kan hända om du riggar fel för att du inte vill betala 1200:- för SIS regelverk.
I väntan på att all information släpps fri hade jag betalt summan som efterfrågas och satt mig in i reglerna, alternativt gått riggkursen och fått regelverket på köpet.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag tolkade det först som att det var några blad kring just den aktuella frågan om telfrar som
kostade 1200kr. Är det 1200kr för allt som är relaterat till riggning, flygning och dyl så är det
inte så mycket att orda om.

Kolla t ex vad statliga Lanmäteriet/Metria debiterar, de hinner inte ens förflytta sig från fika-
rummet till kontoret för 1200kr.

/M
_________________
T b a

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Anders Ericsson »

Tillbaka till ämnet.
Diskutera inte priser och kurser.

Intressant fråga då jag just nu kör ett gigg.

Har 27 meter tross i en tältbalk. Godkännt från tältbyggaren.
Har denna i 2 hand tellfra plus 2 sling som jag ("dödhänger") säkrat med. Då är det totalt 2sling och 2 tellfra. Totalt 4 fäst punkter. Ska detta räcka?
Fram går det hur många "död hängningar" det skall finnas på ex antal meter?

Tillägg trossen är tom. Där med tomvikt.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: steel/sling - sekundära upphängingspunkt Vad gäller ?

Inlägg av Gustaf Gagge »

Anders Ericsson skrev:Tillbaka till ämnet.
Diskutera inte priser och kurser.

Intressant fråga då jag just nu kör ett gigg.

Har 27 meter tross i en tältbalk. Godkännt från tältbyggaren.
Har denna i 2 hand tellfra plus 2 sling som jag ("dödhänger") säkrat med. Då är det totalt 2sling och 2 tellfra. Totalt 4 fäst punkter. Ska detta räcka?
Fram går det hur många "död hängningar" det skall finnas på ex antal meter?

Tillägg trossen är tom. Där med tomvikt.
jag skulle säga att så länge du själv tycker det är godkänt och det inte ramllar ner är det de. Men om det ramlar ner så är det inte godkänt och du får ta ansvaret. jag säger detta pga av att det inte finns någon riktigt regelverk i sverige förutom ss7671501 utgåva 2. jag vet att det är på gång både en standard och ett certifierings system. personligen känns 4 punkter på 27 meter lite lite men det beror ju helt vad som hängs i och hur tillverkaren specar trossen.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster