Pc Styrnings utvärderingar

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Hej
Håller på och letar lämplig Pc styrning till konsert, klubb, uthyrning, live,
kollade chamsys demo och kände att det var för mycket att läsa bara för att komma igång (ja gav det alltså inte en ärlig chans så, borde jag det? ),
Körde Lightjockey`n i dag och innsåg att det fanns för många buggar, många berodde säkert på datorn och det ligger säkerligen en fin tanke bakom varför den beter sig som den gör men passar inte oss.

Toutch skärmen är ju en fin tanke men det går ju bara göra ett komando åt gången med den, ex kör man rök manuelt så kan man inte samtidigt trycka på en annan funktion. Så det vor kul att höra vad det finns för lämpliga program och donglar där ute som man kan antingen koppla på en midi vinge, alternativ en billig vinge, timeline vore ju att föredra till revyer och liknande.

Vill hemskt gärna höra om er färdiga lösningar, och vad som gör just dom så bra. För det e ju en djungel där ute som dom säger.
men vill ju hålla det till att det ska gå att göra flera komandon samtidigt,
så allt med toutch e ju bort räknat (ja det funkar ju men det ska ju finnas vinge till alternativt väldigt lätta att patcha upp tangenterna på datorn till funktioner)
O billigt ska det ju vara med, precis som allt annat.
tacksam för svar

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jonas Areskough skrev:ja gav det alltså inte en ärlig chans så, borde jag det?
Ja absolut! Chamsys är ett jättetrevligt bord att jobba på, och dessutom kan man komma undan väldigt billigt. Sök på chamsys här på forumet, skrev en liten kom i gång manual förut som du kan följa.
Flest inlägg när den dör vinner!

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Anton Gildebrand skrev:på chamsys här på forumet, skrev en liten kom i gång manual förut som du kan följa.
Hej,
jag försökte hitta den, men fanns så fruktansvärt mycket som kom upp när jag sökte chamsys.
så du har inte ngn mer precis länk till manualen

Mvh jonas

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Anton Gildebrand »

viewtopic.php?f=7&t=5132&p=68080&hilit=chamsys#p67986" onclick="window.open(this.href);return false;
Flest inlägg när den dör vinner!

Robert Carlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 11:04
Presentation: Arbetar på Hofmann Teknik AB. Support på ArKaos och ChamSys.
Kontakt:

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Robert Carlberg »

Var bor du? Om du har möjlighet så får du gärna komma på ChamSys-demo på Hofmann Teknik i Göteborg. Annars kan du ringa mig under kontorstid eller maila om du behöver hjälp. Kontaktuppgifter finns på http://www.hofmann.se/shop/info/kontakt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.
Ort: Stockholm

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Alexander Söderberg »

Jands Vista!

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja en demo av chamsey kanske vore ngt, finns i västergötland så kanske styr upp ngt i framtiden. (Behovet är inte akut så att säga)

Fick en demo av jands vista på LLB av en engelsk lirare, måste säga att jag blev sjukt imponerad av hans finger färdighet, och framför allt dess enkelhet
Minns inte vilka som var återförsäljare, var det teaterteknik??

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Areskough skrev:Ja en demo av chamsey kanske vore ngt, finns i västergötland så kanske styr upp ngt i framtiden. (Behovet är inte akut så att säga)

Fick en demo av jands vista på LLB av en engelsk lirare, måste säga att jag blev sjukt imponerad av hans finger färdighet, och framför allt dess enkelhet
Minns inte vilka som var återförsäljare, var det teaterteknik??
Teatertreknik är de som säljer Jands Vista.

Har köpt en liten M1 med 256 Kanalers licens, tillsammans med en tablet PC passar utmärkt i en liten väska.
Och otroligt mycke för pengarna.
Lite knöligt att programera utan programeringsdelen.
Har dock haft lite strul med vista på ´MS Vista, Så nu kör jag XP på den bärbara.

Dock är det nog lite dyrare än att köra med "noname" interface.
Men sjukt mycket roligare/ smidigare.
Gillar tidslinjen och kunna justera så smidigt.

Köp Jands!

/K

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Vad listar en Jands licens och ett interface? Jag misstänker det inte fungerar med ett universalinterface, eller? :)
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Krister Uddén skrev:Dock är det nog lite dyrare än att köra med "noname" interface.
Men sjukt mycket roligare/ smidigare.
Gillar tidslinjen och kunna justera så smidigt.
Får man fråga vad det är för prisbild på dessa bord och program,
Ja tidslinjen och hur man påverkade och flyttade olika effekt i den var riktigt fräckt.
Förstår det som att man köper en dongel som avgör antal kanaler som man får, är det dmx ut från dongeln eller behövde man köpa en lös kabel för det, fick aldrig ngn hum om det via sidan
Lite oklart exakt hur det funka.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Areskough skrev:
Krister Uddén skrev:Dock är det nog lite dyrare än att köra med "noname" interface.
Men sjukt mycket roligare/ smidigare.
Gillar tidslinjen och kunna justera så smidigt.
Får man fråga vad det är för prisbild på dessa bord och program,
Ja tidslinjen och hur man påverkade och flyttade olika effekt i den var riktigt fräckt.
Förstår det som att man köper en dongel som avgör antal kanaler som man får, är det dmx ut från dongeln eller behövde man köpa en lös kabel för det, fick aldrig ngn hum om det via sidan
Lite oklart exakt hur det funka.

Har inte koll på dagens listpris,
Maila Teaterteknik och kolla.

Dongle inehåller BARA licensen (från 128- obegränsat)
Sen köper du till vilken hårdvara du behöver antingen en USB-DMX (utan regalge)
en M1 med 5 palyback reglare och lite flash knappar ( och 2 DMX utgångar)
en S 1 med programerings del och små displayer som gör det enklare att hålla ordning,
eller en S3 med ännu flera knappar.

Finns ju även en I3 som är en mellansteg innan ett "riktigt" bord. Helt enkelt en S3 med inbyggd dator.

http://www.jandsvista.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till
/Krister

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Ok, då förstår jag, ungefär som jag trodde, dongle kanske var lite fel ord alltså hehe.
Ja det ska ju undersökas lite gundligare detta.

Tack för tipset

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Vill du ha billigt finns ju alltid Freestyler.
http://www.freestylerdmx.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha dock inte för mycket förhoppningar om att få reda på olika programs för- och nackdelar här. Många har frågat men få svar har kommit. :roll: Tyvärr så ser jag bara två alternativ:
1: Chansa. Välj ett slumpmässigt och håll fast vid det vad som än händer...
2: Lär dig alla och välj därefter. Visst, massor med arbete, men förhoppningsvis blir det bra.

Kommer du fram till något svar så berätta det gärna här. Lycka till!
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jonas: Ta kontakt med Björn Stolt på Mediatec i Stockholm om du vill få koll på Vista. Han har kört det bordet sen dag 1. Även Tintin på Teaterteknik kör Vista på klubben på Fryshuset i Stockholm.

Vi har flera olika Vista på hyran om du vill testa. Vi är också, jämte Teaterteknik, återförsäljare av Vista. Ett bra första steg är att ladda ner mjukvaran, som är fri, från http://www.jandsvista.com" onclick="window.open(this.href);return false; och börja utforska systemet. Det är samma mjukvara som i PC- och Macversionerna av Vista. Det enda är att ordet gör en blackout sisådär var femte minut.

Är du intresserad kan jag skicka en patch och en demoshow i ESP Vision framtagen för Vista.

Har du fler frågor så kontakta mig på forumet eller via mail. Jands har också ett bra användarforum på sin hemsida.
Senast redigerad av 1 Mats Leijonhufvud, redigerad totalt 0 gånger.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag har precis hoppat på LightJockey-tåget. Varför måste alla system se ut som om de kommer från år 1995? Det kommer ta ett tag innan jag lyckats få någon rätsida på LJ känns det som.

Någon som har några bra LJ-Managertips? Eller skärmdumpar på snygga lösningar?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas Areskough skrev:
Körde Lightjockey`n i dag och innsåg att det fanns för många buggar, många berodde säkert på datorn och det ligger säkerligen en fin tanke bakom varför den beter sig som den gör men passar inte oss.
Vad för buggar? Det har aldrig krånglat för oss.
Jonas Areskough skrev:
Toutch skärmen är ju en fin tanke men det går ju bara göra ett komando åt gången med den, ex kör man rök manuelt så kan man inte samtidigt trycka på en annan funktion. Så det vor kul att höra vad det finns för lämpliga program och donglar där ute som man kan antingen koppla på en midi vinge, alternativ en billig vinge, timeline vore ju att föredra till revyer och liknande.
Det är ju samma med alla touch skärmar, det finns ju färdiga knappar för att förvälja fler knappar och sedan "trycka in" dem samtidigt! Man kan också sätta knappar så att de stannar inne vid första trycket och släpper vid nästa, om du nu vill ha till rök tex. Du kan koppla på både midi och vinge till Lightjockey, antingen Fingers som är dedikerat till programmet, eller tredjepartslösningar med reglar, alternativt vilket vanligt dmx bord som helst för att få fler fysiska reglar och knappar. Cue list går också att bygga för att synca till musik eller stega fram manuellt med GO knappen.
Jonas Areskough skrev:
Vill hemskt gärna höra om er färdiga lösningar, och vad som gör just dom så bra. För det e ju en djungel där ute som dom säger.
men vill ju hålla det till att det ska gå att göra flera komandon samtidigt,
så allt med toutch e ju bort räknat (ja det funkar ju men det ska ju finnas vinge till alternativt väldigt lätta att patcha upp tangenterna på datorn till funktioner)
O billigt ska det ju vara med, precis som allt annat.
tacksam för svar
Du kan även patcha upp på tangenterna om du vill!

Jag tror att ovanstående gäller för de flesta datorprogrammen som kostar lite mer, sedan finns det ju enklare och billigare program som inte klarar så mycket, och ännu dyrare program som klarar mer. Har du lightjockey får du dessutom köra Maxxyz PC gratis på samma dongle. Om man nu inte gillar Lightjockey (som har ett par år på nacken)

Oavsett vad du väljer så måste du ju sätta dig in i hur programmen fungerar för att få ut fullt ifrån dem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Larsson »

Tobias Norrfors skrev:Någon som har några bra LJ-Managertips? Eller skärmdumpar på snygga lösningar?
Snygga lösningar vet jag inte, men har lagt upp lite exempel i Lightjockeytråden http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?f=7&t=2477" onclick="window.open(this.href);return false; ,här kan du även skriva om du funderar över något gällande Lightjockey.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Hej Mats,
Tackar för tipset, sitter och testar mig fram lite smått, Den länken dom lagt upp på sidan till demon funka inte,
men blev en demo då man ladda hem det vanliga Pc programet.
Försöker att lägga upp vanliga dimmer kanaler men lyckas inte så bra (kanske beror på att det går i demo läge)
har även utan lyckat resultat försökt att få fram en preview, där man kan bygga upp en scen. verkar vara lite begränsat just i demo läget.

Hej Jonas L,
Bör poängtera att det inte var ngn ingående test utav Lj som gjordes utan den blev en grund till att innse vad man vill ha.
Buggarna som upptäcktes kan mycket väl bero på datorn men gör ändå att man blir lite avskräckt,
det handlade mest om små saker som att den fortsate att köra en scen trots att den var avstängd, och detta visade även skärmen på, detta hände i bland o inte hela tiden
så det var ju ingen program miss där.

Felet med toutch skärm är över lag precis som du skrev, därav att det ska till en annan form av styrning, som ett kompliment till skärmen,
detta har ju givetvis inget med Lj att göra
utan handlar om att man snabbt utan att behöva göra ett extra komando ska kunna aktivera flera funktioner samtidigt. det ska ske direkt (går ju inte slabba dit 4 fingrar precis)

Nej Lj är inte helt borträknat, men försöker ta in lite mer åsikter om andra Pc-styrningar, finns ju många som känns mer Live än Lj, men får ta ett kik på Maxxyz.

Tackar för åsikter

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Det blev ett Sunlight suit, med en 512in 1024 ut dongle, får vi se om det funkar

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Pc Styrnings utvärderingar

Inlägg av Jonas Areskough »

Har kört sunlight nu några gigg, funkar men märks att det mer är avsett för klubb och för det turnerande bandet tillexempel, inte på ngt sätt smidigt att programera, funkar fint till behringers vinge. men finns ju några buggar (buggar är fel ord men funktioner som spärrar varandra) inget live bord vad det gäller ny artist varje kväll, men har man tid att programera så är det guld. lite för bökigt att flytta och kopiera program till mastern där man kör ifrån. men kan ju ha missat många smarta grejer så kanske kommer att ändra uppfattning.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster