Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Nu finns headcounten utlagd på bloggen!

http://eyebrowdesigns.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi ses där!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fredrik Jönsson skrev:Nu finns headcounten utlagd på bloggen!

http://eyebrowdesigns.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi ses där!

Mumma!
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Johannes Olsson »

Vi är en samling människor som har valt att lysa upp tillvaron för andra genom att plocka fram konstiga mojänger som blinkar ur svarta lådor och hänga upp dessa på märkliga ställen för er förnöjelse
Bästa sammanfattningen för vårat yrke! :D

Johannes

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Från component.se:
Är det någon mer än jag som har märkt att ljudmixen från SVT HD i jämförelse med vanliga SVT är rena katastrofen under Melodifestivalen? Den är så kass att man tvingas att välja mellan bra bild, eller bra ljud...

Eller en annan kanal
Min, och även SVTs teori är att metadatan i HD sändningen har dialouge normalisation on, samt nedkompenserat front och surround - då blir nermixen ett liknande resultat som jag hör hemma his mig, dvs överdriven sång och mycket lite bakgrund och publik.

Jag fick iaf bekräftat att det endast finns en mix, även om den kodas ut som två spår - ett för SD (mpeg2 448kb/s) och ett för HD (mpeg4 640kb/s).

Om någon kör multikanal ikväll skulle vi kunna konfirmera, eller slå hål på den teorin. Om teorin stämmer skall det låta likadant i HD och SD i multikanal, men vara olika i downmix 2-kanal.
Har själv inte sett något av programmen i år...

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Till den som gjorde det;

Lasereffekten i Peter Jöbacks nummer var jättesnyggt och smakfullt. Hatten av för en fin och oväntad effekt.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Peter Obbarius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 20 okt 2007, 13:45
Presentation: Egenföretagare på Ljudkällan i Sunne, Värmland.
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Peter Obbarius »

Mats Lindgren skrev:Till den som gjorde det;

Lasereffekten i Peter Jöbacks nummer var jättesnyggt och smakfullt. Hatten av för en fin och oväntad effekt.
Är väl "Laser-Micke" (http://www.thum.se/" onclick="window.open(this.href);return false;) som står för det. Han gjorde även Perrellis nummer för nåt år sen vill jag minnas.

Marcus Holm
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 20:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Marcus Holm »

Någon som vet om Ola Melzig kommer vara Production Manager på ESC i år igen? Vill gärna se att Eurovision Diary vaknar till liv i år igen :D

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Toiva Savolainen »

Marcus Holm skrev:Någon som vet om Ola Melzig kommer vara Production Manager på ESC i år igen? Vill gärna se att Eurovision Diary vaknar till liv i år igen :D
Han jobbar med det i år! Men har andra anställningsformer och lite andra arbetsuppgifter den här gången vad jag förstått.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Hur gjordes de färgade tangenterna på Salems flygel i finalen? Var flygeln spelbar, eller användes den endast som utsmyckning?
Effekten jag pratar om syns bland annat vid 0:23 till 0:34.
http://svt.se/2.129088/kolumn_alla_bidr ... pos=lasMer" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus - www.lightshow.se
Samlare av gamla ljuseffekter

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Tangenterna i flygeln var helt "enkelt" LED istället för klaviatur, tror det var Olite, men jag skall inte svära på det.
Signalen kom från en egen HippoCritter som hade som enda uppgift att köra ut specialgjort content som vi sedan synkade mot golvledden som ingick i vårt "vanliga" LED paket. Golvledden matades från en Hippotizer och alla mediaservers kördes av Bullen Lagerbielke via ett Congo JR.
All specialgjord grafik är tillverkad av Peppe Tannemyr.

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Johan Karlström »

Toiva Savolainen skrev:
Marcus Holm skrev:Någon som vet om Ola Melzig kommer vara Production Manager på ESC i år igen? Vill gärna se att Eurovision Diary vaknar till liv i år igen :D
Han jobbar med det i år! Men har andra anställningsformer och lite andra arbetsuppgifter den här gången vad jag förstått.
okej... Men någon som vet om det blir någon blogg från honom eller från någon annan där?
Den borde la börjat nu?

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2010 - bloggen startad!

Inlägg av Toiva Savolainen »

Eurovisiondiary med Ola Melzig startar den 22 april!
Yiipii!

http://www.m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary-2010" onclick="window.open(this.href);return false;
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster