walkie talkie

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

walkie talkie

Inlägg av Emma Magnhagen »

Halloj!

Någon som har ett tips på någon bra licensfri walkie talkie? Vi behöver någon för vår brandsäkerhets skull under föreställningar.

Tacksam för hjälp!

/Emma

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Johan Eriksson »

Hur stort är avståndet som dom ska andvändas på ? Jag har ett gäng Cobra microtalk 800 som jag tycker funkar bra. Tror dom kostade 6-700:- paret på kjell&co

Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

Re: walkie talkie

Inlägg av Emma Magnhagen »

Avståndet är väl inte särskilt långt, det ligger i princip vägg i vägg, men det hade varit skönt med ett par stabila och pålitliga apparater som man kan höra tydligt genom.

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Johan Eriksson »

Emma Magnhagen skrev:Avståndet är väl inte särskilt långt, det ligger i princip vägg i vägg, men det hade varit skönt med ett par stabila och pålitliga apparater som man kan höra tydligt genom.
Då rekommenderar jag dessa eller någon större serie ifrån cobra. Dom funkar alltid och man har inga problem att höra vad dom andra säger, man ska dock helst kombinera med bra headset.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: walkie talkie

Inlägg av Krister Uddén »

Emma Magnhagen skrev:Avståndet är väl inte särskilt långt, det ligger i princip vägg i vägg, men det hade varit skönt med ett par stabila och pålitliga apparater som man kan höra tydligt genom.
Jag har köpt in flera olika PMR modeller,
Och inte tyckt att någon av de fungerat särskilt bra.

Om inte budgeten tillåter Motorola GP340, eller liknande system
Så har jag ett tips som funkar för mig.

Jag köpta in en billig "kina" modell som heter FD450 (Feixdin),
Köpte via Ebay, Kostade ca 4-600Kr st med frakt.

Är samma kontakt som GP300 för headset.
Går att programmera direkt på apparaten till Valffri frekvens.
Eller via PC om man vill (kräver spec kabel)

Dock är den inte godkännd för PMR.
Men det finns ju andra licensfria kanaler SRBR.

På Ebay finns det massa andra liknande apparater,
Men jag fastnade för FD450, Den var den billigaste jag hittade och ändå funkar den för mig.
Tror mig ha sett en svensk försäljning om man inte vill krånga med Ebay och tull.

Finns du i närheten av Mig i Stockholm kan du låna och prova (har köpt in ca 12 apparater, inte till salu...)


Lycka till
/Krister

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Christopher Berg »

När vi har kommit in på så kallade china-radios kan jag varmt rekommendera Puxing 777!
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102246" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har en vanlig Kenwood-kontakt för hörsnäcka eller monofon, så tillbehör finns det gott om.

Har handlat av http://www.409shop.com" onclick="window.open(this.href);return false; ca 6 gånger.. Inga problem alls..
Han brukar skicka med DHL när man beställer mer mer än 3 radio.. (inget jag är helt säker på, bara en gissning)

Det man får tänka på när man beställer är vilken frekvens man vill ha.
Ska du prata med PMR radior så skall du ha UHF, eller rättare sagt 400-470Mhz

Otroligt bra räckvidd, mina erfarenheter:
Nästan en mil mellan två bilar på en "roadtrip", endast ett svagt brus i bakgrunden när man tog emot..

Jobbade som vakt på en båt till Riga för ett tag sedan, jag och polaren som körde just Puxing 777 och snackade med klockren signal mellan däck 3(fören) och 9(aktern)..
Resterande som hade "vanliga" PMR'er tappade man kontakten med efter ca 4 våningar när båda står rakt under/över varandra.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: walkie talkie

Inlägg av Alex Nilsson »

Christopher Rosenstam skrev:När vi har kommit in på så kallade china-radios kan jag varmt rekommendera Puxing 777!
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102246" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har en vanlig Kenwood-kontakt för hörsnäcka eller monofon, så tillbehör finns det gott om.

Har handlat av http://www.409shop.com" onclick="window.open(this.href);return false; ca 6 gånger.. Inga problem alls..
Han brukar skicka med DHL när man beställer mer mer än 3 radio.. (inget jag är helt säker på, bara en gissning)

Det man får tänka på när man beställer är vilken frekvens man vill ha.
Ska du prata med PMR radior så skall du ha UHF, eller rättare sagt 400-470Mhz

Otroligt bra räckvidd, mina erfarenheter:
Nästan en mil mellan två bilar på en "roadtrip", endast ett svagt brus i bakgrunden när man tog emot..

Jobbade som vakt på en båt till Riga för ett tag sedan, jag och polaren som körde just Puxing 777 och snackade med klockren signal mellan däck 3(fören) och 9(aktern)..
Resterande som hade "vanliga" PMR'er tappade man kontakten med efter ca 4 våningar när båda står rakt under/över varandra.
Har själv stött på precis den radion du tipsade om och kan bara säga att den är super!
Och med dagens kurs fick jag det till att den ligger på runt 500 kronor, vilket ju inte är några pengar.
Men vad går frakten på?
Jag är också lite inne på att köpa ett par (jo, två stycken. Kanske tre)

A

EDIT: Såg nu att det stod att frakten var inräknad... Blir nog en beställning i veckan!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Christopher Berg »

precis.. fri frakt från 409shop!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: walkie talkie

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det beror mycket på budgeten, har ni budget för det hade jag köpt Motorola GP340/GP344 eller Kirisun PT4200. GP344 är en GP340 fast mindre så den är nog lite dyrare, PT4200 är en liten fin radio som funkar väldigt bra.
GP-radiorna är inte tillåtna på PMR (för hög uteffekt) men som tidigare nämnts finns även SRBR och liknande licensfria band och då slipper man risken att störas av ungar som leker.
Har ni inte budgeten för Motorola/Kirisun så är mitt förslag PMR-radio från Cobra eller Motorola, Cobra-radio är enkelt att hitta och finns på ungefär alla teknikaffärer för "vanligt" folk Motorolas PMR vet jag dock inte var man köper.

Emma Magnhagen
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 15:41

Re: walkie talkie

Inlägg av Emma Magnhagen »

Puxing 777 låter finfin ju, tack för tipset.
Är den licensfri?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Re: walkie talkie

Inlägg av Jakob Carlsson »

Emma Magnhagen skrev:Puxing 777 låter finfin ju, tack för tipset.
Är den licensfri?
En komradio i sig kan aldrig beläggas med licenskrav utan det är kanalerna du använder den på som kan ha licenskrav. Om du köper den Puxing 777 som det länkas till (UHF 400-470MHz) så kan den programmeras att köra på PMR vilket är ett licensfritt kanalområde som "vanliga" radios som man köper på typ Teknikmagasinet och Kjell & Co brukar ligga på.
Ska slå upp frekvensområdet och se vad du får för andra val på kanaler, tror SRBR ligger där också.

Edit:
Hittade inte SRBR i den delen av frekvensplanen men PMR finns ju där och några andra kanalområden för korta avstånd.

Edit 2:
Puxing 777 är FÖRBJUDEN på PMR då den har för hög uteffekt, PMR har en gräns på 0,5W uteffekt och Puxing 777 ligger på 4W, om den inte går att sänka i uteffekt så får man inte köra den på SRBR heller som har en maxeffekt på 1W. Kör man alltså en Puxing 777 på 4W på PMR-kanal så stör man ut andra på samma och närliggande kanaler, det räcker med en radio som kör på 1W för att störa ut PMR-radios.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Christopher Berg »

Puxingen har inställbara lägen för uteffekt, så om man inte behöver så hög uteffekt så kan man sänka den..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: walkie talkie

Inlägg av Krister Uddén »

Jakob Carlsson skrev:
Emma Magnhagen skrev:Puxing 777 låter finfin ju, tack för tipset.
Är den licensfri?
En komradio i sig kan aldrig beläggas med licenskrav utan det är kanalerna du använder den på som kan ha licenskrav. Om du köper den Puxing 777 som det länkas till (UHF 400-470MHz) så kan den programmeras att köra på PMR vilket är ett licensfritt kanalområde som "vanliga" radios som man Edit 2:
Puxing 777 är FÖRBJUDEN på PMR då den har för hög uteffekt, PMR har en gräns på 0,5W uteffekt och Puxing 777 ligger på 4W, om den inte går att sänka i uteffekt så får man inte köra den på SRBR heller som har en maxeffekt på 1W. Kör man alltså en Puxing 777 på 4W på PMR-kanal så stör man ut andra på samma och närliggande kanaler, det räcker med en radio som kör på 1W för att störa ut PMR-radios.
Det är INTE bara uteffekten som är probelmet med PMR på denna radio.
PMR radio skall ha fast monterad antenn för att kunna bli godkännda.

Jag skulle akta mig för att köra PMR under föreställning.
Kan ju lätt bli störd av grannens barn som springer runt och leker liknande apparater.

Kopierat från PTS (PTSFS-209-04 7Kap §2)
Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för landmobil
trafik enligt följande villkor.
Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz
444,600
444,800
444,850
444,650
444,825
444,975
Högsta effekt: 1 W e.r.p.
25 kHz kanaldelning

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Christopher Berg »

Om man inte vill bli störd av "grannungarna" som leker med sina lek walkie talkie så kan man ju använda sig av någon av Puxingens 50 CTCSS kodningar..

CTCSS kallas ofta för Subkanal på vanliga walkie talkie, där radios med fasta kanaler har 32st jämfört med puxingens 50!
Och om inte det räcker så har Puxing 777 104st CDCSS. Vid en snabbsökning hittade jag En radio som använder CDCSS, den radion hade 83st..

Om man nu skall använda radion i ett område där alla ungar använder walkie talkie så få man väl istället skaffa en VHF radio och köra dom sk. jaktfrekvenserna.

Jag ser faktiskt inget problem i att använda en radio med 4W uteffekt, jämfört t.ex. med en laser som faktiskt kan skada personer.
Det enda problemet som jag har varit med om är just det att om en puxing sänder samtidigt som en (t.ex.) Cobra, så prioriteras Puxingen.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: walkie talkie

Inlägg av Krister Uddén »

Christopher Rosenstam skrev:Om man inte vill bli störd av "grannungarna" som leker med sina lek walkie talkie så kan man ju använda sig av någon av Puxingens 50 CTCSS kodningar..

CTCSS kallas ofta för Subkanal på vanliga walkie talkie, där radios med fasta kanaler har 32st jämfört med puxingens 50!
Och om inte det räcker så har Puxing 777 104st CDCSS. Vid en snabbsökning hittade jag En radio som använder CDCSS, den radion hade 83st..

Om man nu skall använda radion i ett område där alla ungar använder walkie talkie så få man väl istället skaffa en VHF radio och köra dom sk. jaktfrekvenserna.

Jag ser faktiskt inget problem i att använda en radio med 4W uteffekt, jämfört t.ex. med en laser som faktiskt kan skada personer.
Det enda problemet som jag har varit med om är just det att om en puxing sänder samtidigt som en (t.ex.) Cobra, så prioriteras Puxingen.
Tyvärr Christopher håller jag inte med dig riktigt:
Subkanaler hjälper ju bara så att du inte hör vad "busungarna" säger, Dock så kan du ju inte andvända samma "huvud" kanal.
vilket gör att precis när du ska ropa att det är dax att öppna dörrar eller hämta kaffe ;-)
Så kommer det inte att höras om någon använder samma kanal just då.
DVS: bara 8 samtidiga samtal med PMR oavsett subkanaler.

4W eller 0,5W det kanske inte skadar någon, med det är dock inte lagligt...
(fast hur många har licens för sina trådlösa mickar?)
Dock så väljer jag att köra 1W (som är licensfritt på SRBS)
Då jag har fått störningar i ljudsystemet med 4W uteffekt på mixplats *full*

De flesta föreställningar jag har jobbat på klarar jag på 1W...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: walkie talkie

Inlägg av Niklas Elste »

då måste jag lägga mig i lite men jag kör med alan midland multi 42
och neckmik

Du kan stå på sen och ha ett rock band spelandes och samtidigt ha en glasklar konversation med nån annan över radion

Dessutom har den 40 kanaler om man kör svensk kanalplan det är väldigt få som använder det frekvensbandet
så störrisken är väldigt liten

du får använda yttre antenn
2 batteri paket medföljer (ett för vanliga AA och ett för laddningsbara AA)
hölster
bil kablar så att du kan köra radiorna med till exempel med en magnet fot

går näll på ca 1300 på fbradio

ända minuset är att antennen är lite kort

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: walkie talkie

Inlägg av Christopher Berg »

Krister Uddén skrev: Tyvärr Christopher håller jag inte med dig riktigt:
Subkanaler hjälper ju bara så att du inte hör vad "busungarna" säger, Dock så kan du ju inte andvända samma "huvud" kanal.
vilket gör att precis när du ska ropa att det är dax att öppna dörrar eller hämta kaffe ;-)
Så kommer det inte att höras om någon använder samma kanal just då.
DVS: bara 8 samtidiga samtal med PMR oavsett subkanaler.
Ja, det har du kanske rätt i nu när jag tänker efter! :P
Men om du kör på CTCSS 50 så vette fasiken om radion plockar in en ren huvudkanal!
Har inte tid att testa just nu, då jag bara har en radio laddad för tillfället..

Men iof. då är det ju bara bra med en hög uteffekt, så just din sändning kommer fram! ;) (skämt åsido)
Krister Uddén skrev: 4W eller 0,5W det kanske inte skadar någon, med det är dock inte lagligt...
(fast hur många har licens för sina trådlösa mickar?)
Dock så väljer jag att köra 1W (som är licensfritt på SRBS)
Då jag har fått störningar i ljudsystemet med 4W uteffekt på mixplats *full*

De flesta föreställningar jag har jobbat på klarar jag på 1W...
Det ska nog till att vara storfestival gig om man ens skall behöva 4W, det håller jag med om..
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: walkie talkie

Inlägg av Krister Uddén »

Niklas Elste skrev:då måste jag lägga mig i lite men jag kör med alan midland multi 42
och neckmik

Du kan stå på sen och ha ett rock band spelandes och samtidigt ha en glasklar konversation med nån annan över radion

Dessutom har den 40 kanaler om man kör svensk kanalplan det är väldigt få som använder det frekvensbandet
så störrisken är väldigt liten

du får använda yttre antenn
2 batteri paket medföljer (ett för vanliga AA och ett för laddningsbara AA)
hölster
bil kablar så att du kan köra radiorna med till exempel med en magnet fot

går näll på ca 1300 på fbradio

ända minuset är att antennen är lite kort
Coolt, hade ju nästan glömt gamla 27MHz,
Där finns det ju också licensfria kanaler.
Fast dessa apparater brukar ju vara lite dyrare än PMR.
Funkar Neckmic bra för dig? De är ju lite dyra men förhoppningsvis bra.
(Är det märket Neckmic du pratar om?)
Köpte in 2 stycken men har inte provat på jobb ännu.

Alex Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 22 sep 2009, 13:32
Presentation: Ljustekniker i Hässleholm, Skåne. Studerar musikproduktion på Ljud och Bildskolan i Kristianstad.

Re: walkie talkie

Inlägg av Alex Nilsson »

Äntligen börjar jag förstå hur allt ligger till med radiofrekvenser hit och dit.


I dagsläget har jag ett bra gäng "clasohlson-pmr-radio", ja ni vet vad jag pratar om, och tänkte uppgradera steg för steg till Puxing 777, då den ju enligt uppgift skulle ha en inställbar uteffekt.

Då kommer det jag inte riktigt förstår,
Vad är det för skillnad på UHF och VHF? Och var ligger PMR?

Puxing 777 finns nämligen i två varianter,
VHF och UHF


Jag hittar inte heller var det står att man kan reglera uteffekten, och efter mitt användade av just denna modell i somras så kan jag inte minnas att jag hittade en sådan funktion (men ställa in färg på displayen, "ringsignal" och sånt hittade jag).

A

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: walkie talkie

Inlägg av Krister Uddén »

Alex Nilsson skrev:Äntligen börjar jag förstå hur allt ligger till med radiofrekvenser hit och dit.


I dagsläget har jag ett bra gäng "clasohlson-pmr-radio", ja ni vet vad jag pratar om, och tänkte uppgradera steg för steg till Puxing 777, då den ju enligt uppgift skulle ha en inställbar uteffekt.

Då kommer det jag inte riktigt förstår,
Vad är det för skillnad på UHF och VHF? Och var ligger PMR?

Puxing 777 finns nämligen i två varianter,
VHF och UHF


Jag hittar inte heller var det står att man kan reglera uteffekten, och efter mitt användade av just denna modell i somras så kan jag inte minnas att jag hittade en sådan funktion (men ställa in färg på displayen, "ringsignal" och sånt hittade jag).

A
Kolla in på http://www.scanner.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Forum med massa radioamatörer liknande, Finns äver frekvenslistor där.
Puxing 777 UHF är det som gäller för PMR (men där får du inte använda den radion) och SRBR.
VHF Modellen kan du använda för jaktkanaler
/K

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster