Chain Hoist Controller.

Här kan du skriva lite om dina pågående projekt, posta bilder och information.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Nicke Löfgren »

Därför en bra dmx splitt som behåller sista värdet vid dmx bort fall :D

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Gustaf Gagge »

Niklas Elste skrev:jag kollade på ett system i frankfurt det var utrustat med dödmansgräpp det borde lösaproblemet

men jag skulle aldrig hare kopplat via elektronik
utan direkt på styrspänningen till reläerna eller helst direkt på på matningen till motorerna

ok varför inte då? de stora scenautomations systemen använder elektronik för att styra telfrar. väldigt skulle säker skulle jag säga med dödmansgrepp samt protokoll som kollar många gånger att rätt information har kommit fram och en telfer som skickar positioner tillbaka till systemet.

dock skulle jag inte använda dmx eftersom det är till ljus. dessutom så känns det inte särskilt säker att använda ett protokoll som inte kollar att kommandona som tas emot är rätt. ett ljusbord skickar ut ett kommando som det hoppas att det tas emot på rättsätt. möjligtvis skulle man använda dmx för att kunna köra en cue i ett större system om man måste synka exaktare än en människa. en annan av anledningarna till att inte använda ljusbord tycker jag är att den som är operatör för telfrarna skall kunna se vad som händer i taket.

många såg nog Eurovision i Moskva. där hade Visual Act som jag nämnde längre upp i tråden ett system som använda elektronik och komunikation för styrningen bla skärmarna itaket. såg ut att fungera väldigt bra tyckte jag.

Per. dödmansgrepp ska ju se till att det inte går att köra systemet utan att någon aktivt håller inne en knapp. dvs att det inte av misstag går köra ner en tross i huvudet genom att luta sig på GO knappen.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Henrik Albinsson »

Ett dödmansgräpp på en lyftutrustning som man använder över personer skall vara kopplad via ett säkerhets relä som är ansluten till konaktorerna som styr lyftutrustningen...
Det skall dessutom vara ett system med två separata slingor på nödstopp/dödmansgräpp... ( vad jag förstår kan man använda 5-ledare till Nödstopp...)

Det finns regler om hur detta får göras i Maskindirektivet...

Man kan ju tänka sig att TEX . en Scenmästare holler in dödmansgräppet vid de tillfällen som riggen skall köras i pjäs om man kör den via DMX från ljusbordet... ( Då minskas risken att körning görs vid ljusbordshaveri...)

Henrik

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Danne Persson »

Nicke Löfgren skrev:Därför en bra dmx splitt som behåller sista värdet vid dmx bort fall :D
Inte alls bra.
Ponera att ljusbordet kraschar och buffern håller sista värdet,
Vad händer när bordet startas om och bärjar sända DMX igen?
Jo, den sänder ut ett nollvärde (50/50 På fixturer på vissa bord) på alla DMX kanaler tills du har hunnit slå in rätt cue igen, då kan det vara försent.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Danne Persson »

Gustaf Gagge skrev: möjligtvis skulle man använda dmx för att kunna köra en cue i ett större system om man måste synka exaktare än en människa.
Det var så vi använde Flashlights CyberHoist system under Eurovision Song Contest tror det var 2003 och 2004.
Vi hade en Cyberhoist operatör som satt på scenen och körde riggen men till varje låt så gav han access till Sörens ljusbord för att köra förprogrammerade cuer.
Alltså gick DMX in i Cyberhoist datorn för att trigga cuer, inget annat.

Håller med Gustav där.
Använd DMX för att trigga cue, inget annat.

http://www.youtube.com/watch?v=9u1qFMYaxcA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=7c91qCm16hM" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Thomas Neumann »

Har suttit och sökt en hel del med detta sedan jag skrev första inlägget.

Min tanke från början var att styra under rigg / riv.
Men efter lite mer sökning och att jag satte mig in i div. system så blev jag mer intresserad i att kunna köra under show med (självklart med godkända telfrar, klass C1).

Så jag lägger om lite och drar mig tillbaka igen tills jag är tillbaka med ett system som liknar det några inlägg upp.

Justja... det heter DÖDMANSGREPP.

Jag är en ganska grav dyslektiker. Jag läser innan jag postar.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Peter Hallin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 21 sep 2006, 14:21
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Peter Hallin »

Blev lite skrämd när jag lästa några av inläggen, men det redde ju upp sig mot slutet.
Det krävs rätt mycket för att man skall kunna köra ett system med lyftar över folk under föreställning.
Och nu lite reklam:
Från början av september kommer vi att ha några CyberHoist på hyran.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Anton Gildebrand »

Höddu Björn! Uppdatera lite om ditt projekt :D
Flest inlägg när den dör vinner!

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Thomas Neumann »

Så.. Nu har jag kommit en liten bit på väg.
Finns inga bilder än. Men lite kort beskrivning.

Styrningen är Siemens Profibus.
4 st "nödstop" placeras ut runt det område man jobbar, eller till dom som är stagemasters under show.
För telfrar utan lägesgivare kommer det finnas en lös givare med snöre som man sätter mellan trosspunkt och takfäste, Har bara hittat en som klarar 20 meter nu, men finns nog längre om jag letar).
För att kontrollera telfrarna så har man en PDA/Laptop (eller iPhone). Dock måste man hålla in en "knapp" som går via vanlig 2-tråds kabel.

Kommentarer?
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Björn Claesson »

Anton Gildebrand skrev:Höddu Björn! Uppdatera lite om ditt projekt :D
Höddu Anton... tid är en bristvara just nu.

Men här är några bilder på den större styrpanelen för 24 telfrar. Fick kretskorten leverade nu veckan så det är bara att börja löda.
cp10.jpg
cp11.jpg

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Re: Chain Hoist Controller.

Inlägg av Thomas Neumann »

Update.....

Sket i eget system og köpte Kinesys.......
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster