Tyger

Här kan du diskutera tyger, textiler, backdrops, mattor mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Måste bara rekomendera våran leverantör av tyger!

Marianne dekor

Snabba leveranser, otroligt snyggt resultat.
Har det mesta!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Exakt. Det man tappar på bygget vinner man på rivet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Martin Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:21

Re: Tyger

Inlägg av Martin Svensson »

Jonas Larsson skrev: Scenmolton 300 gr/kvm,99:-
Det kändes inte så där billigt, jag köper Scenmolton från ljudbalans.se för 34 kr/m2 på 3m bredd. Om man gör större inköp har jag fått några kr billigare.
Har även köpt en del färdigsydda o tryckta backdrops med specialmått. Håller ok priser, trots att de är smålänningar...

/M

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tror att priset var baserat på löpmeter, och eftersom rullen är 3m bred så diffar det en krona per kvm.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nja, priserna var omräknade till kvm priser, ljudbalans och teknilux har exakt samma priser på sina färdigsydda backdrops, så låter lite konstigt om det diffar så mycket på det lösa kvm priset.

Jag kollade in nickes tips, där finns det färdigsydda backdrops till riktigt bra priser, 6x4m för 1300:-, mot 2150:- på de andra ställena ovan, dock fick jag aldrig något svar när jag mailade dem (2 ggr) så någon kundsupport verkar de inte arbeta med..

Köper man på lösvikt är det 97:- per löpmeter, vilket jag tolkar som 3 m, vilket skulle ge ett kvm pris på 32:-.

Men oavsett så tycker jag strax över 2000:- för en standard drop är ett mycket bra pris, finns ju de som är bra mycket dyrare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas! Deras priser är inkl moms, så glöm inte att dra bort den

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

har inte läst alla inlägg, men jag skulle faktiskt också rekomendera lite mindre öljetter som du sen kan välja själv om du vill ha spännrem eller knytband. Monterar du tyger i ett råh så är går det 10 gånger snabbare att knyta upp med knytband än med spännrem. Och knyter man riktiga "teater rosetter" så är det bara gå och dra så ramlar tyger ner av sig själv.

För några veckor sen rev vi en teater med ca 6 råh med ryger. tror det tog 3-4 minuter max att riva alla tyger och då var jag själv med den uppgiften. Sen lägger den fint på golvet så man kan lätt vika ihop den snyggt.

Öljetterna gör också att inte tyget slits sönder när man drar hårt. Man kan också knyta fast knytanden i öljetterna så de inte ramlar av. Mycket smart lösning, som någon säkert redan påpekat. Knytband och öljetter är standard på en teaterscen där man använder råh, men jag har aldrig haft problem att knyta i tross.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicke Löfgren skrev:Jonas! Deras priser är inkl moms, så glöm inte att dra bort den
Alla priser är inkl moms.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

oki

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

En liten fråga. Vad är det som gäller om man vill hänga tyg inne på en nattklubb, är det lag på flamsäkert tyg eller får man hänga vilket tyg man vill?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Pratar du med brandmyndigheten vill de att du ska hänga flamsäkra tyger. vilket jag tycker är det enda alternativet. använd alltid brandade tyger. försäkringsbolaget tycker nog att det är bra med.

kan inte svara på om hur bestämmelserna ser ut eftersom det numer ligger stort ansvar på lokal ägaren. att det finns en lag som skulle kräva brandade tyger betvivlar jag.

Men slå en signal till din lokala brand myndighet och hör vad det har att säga. men jag hade aldrig övervägt något annat än brandade tyger.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Däremot vet jag att brandmyndigheten kan stänga ett ställe om det inte är brandsäkert.
Stänga tills bristerna är åtgärdade.
Där innefattas nödutgångar. Brännbart mtrl. mm.
Och däri innefattas tyger.
Jag har varit med om att det kommit brandgubbar som klippt lite i mitt tyg för att sedan försöka få eld på det.
Jag kör alltid med brandat så dom lyckades inte.
Tänk då på den nattklubbs branden i Usa för ett par år sedan.
Bandet White Lion på scen - Pyrogubbe som kör lite gnist regn - En backdrop som INTE var brandad. Resultat 94 döda.
Klart att det var omständigheter som gjorde att branden hade ett snabbt förlopp men det är klarlagt var branden började och det var just i ett obrandat tyg.
Så se till att ALLTID ha brandade tyger när ni jobbar.

//Danne

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Visst allltid brandsäkert tyg..

Nu till följd frågan?
Hur länge är ett tyg impregnerat?? Låt säga Molton 300gram
Blir det "sämre" genom åren?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

som jag har förståt det så impregneras de flesta tyger med ett salt det gör att ju äldre tyget blir så måste man antigen om impregnera det eller köpa ett nytt.
har för mig att det var ca 6år men kan säkert få reda på mer om man ringer eller emailar till tex wirens scentextilier
http://www.wirens.com/

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för era utförliga svar. Jag har för mig att det blev ganska stor upprensning på krogarna efter diskoteksbranden i Göteborg. Den största klubben här bytte ut MÅNGA meter tyg redan veckan efter.

Anledningen till att jag frågar nu är att jag sitter och planerar några olika temafester och tänkte använda tyger till en enda kväll. Känns dyrt att köpa brandade tyger till ett sådant ändamål. Men men, better safe than sorry.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Skiljer det verkligen så mycket i pris?

Inte funderat på att hyra in tyg om det bara är för 1 kväll?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

White Lion? Var väl ändå Great White på en klubb i Rhode Island som körde pyro på en scen som de inte fick tillstånd att skjuta på, men sköt ändå? (Har sett svenska artister som också kört så vid ett par tillfällen, senast igår).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Pyro kräver väl alltid tillstånd? Det fuskas väldigt mycket med det. Eftersom det är krångligt att få tillstånd, så förstår jag, att många ger upp sina ansökningar.

EDIT: Hittade en liten PDF fil på nätet som ALLMÄNT beskriver om vad som förväntas av människor och matrial när det gäller brandskydd, flamskydd mm

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pd ... mskydd.pdf
Senast redigerad av 1 Leif Baltazars, redigerad totalt 0 gånger.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Visst krävs det tillstånd (iaf i Stockholms Stad), och det finns firmor som söker tillstånd och följer det. Sen finns det tyvärr folk som skjuter utan att ha full koll (har fått utrymma 1200 pers p g a detta en gång, dock för ett par år sen)
"This is the updated input list"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonas Larsson skrev:Skiljer det verkligen så mycket i pris?

Inte funderat på att hyra in tyg om det bara är för 1 kväll?
Ja, hyra skulle väl vara ett alternativ...men tygmarknaden i Skellefteå är inte SÅ stor :)
Birdstreet Production

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster