Vilka Låtar

Här kan du diskutera musik, ljudeffekter mm.
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Vilka Låtar

Inlägg av Carl Breander »

Hej på er tänkte kolla med alla DJs här på forumet vilka låtar det är som man bara måsste ha i skiv väskan justnu?Själv så lirar jag mycket klasiker men även en del ny house och hip hop och själv tycker jag fortafarnde att man inte klarar sig utan Benny Benassi eller Destinaion calabria
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Hmm, ja det tragiska just nu åtminstone här är ju att allt som heter Melodifestival är hajpat.. Arash ft Shaggy med Donya tycker jag svänger rätt bra, och den funkar hyffsat också.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

En av de låtar som är absolut mest önskad fortfarande är "Alla som inte dansar är våldtäktsmän". Själv är jag inte så tokförtjust i den så jag brukar låta bli att spela den...men som sagt, den önskas fortfarande i vansinne.

Ett generellt tips är att kolla listorna på www.deejaypromo.com. Där ser du ganska tydligt vad som fungerar eftersom det är DJ's som röstar fram listan. Låten som ligger etta, Delirious, är faktiskt sjukt skön.
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Vill du ha bra house kan jag rekommendera Beatport.com. Där hittar du det mesta av det bästa...till hyffsat vettiga priser.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Schlager i all ära men det var bättre förr :P Utländska listor har jag inge problem med att hitta har ju alltifrå billboard till MTV Listan i väskan tycker det är svårare med att hitta vad som funkar på svenska dansgolv värkar vara mest RNB nu som gäller om man kollar NRJ listan mm
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Själv tyckte jag att finalfältet i melodifestivalen var det starkaste på länge. Många bra låtar i år..

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 14:46
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Zeilon »

Hmm..

De där med att kolla in Swedish dance chart ska man nog inte lita blindt på !
Min erfarenhet efter dj´at i 16 år nu... säger mig att många fyller på med grymma beats bara för att de ska verka "hippa". När allt kommer omkring så spelas de bara "säkra kort" skulle ja tro...

Pryda feat. Nina Simone - Sweet Genesis (Eric Prydz Edit) Njam njam...

Pease out !!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Min uppfattning är att house faktiskt har blivit mer och mer kommersiellt gångbart det senaste 1-1,5 åren. Där jag är resident önskas det fortfarande mest hiphop/rnb/rap (rnb är by the way en ganska felaktig benämning i många fall), men det går att köra betydligt mer house nu än vad det gjorde för två år sedan.

Den musikstil som kommer tokstarkt nu är den "rnb" man hittar kring 115 bpm-strecket (läs timbaland, britney, tensta, jlo, osv osv). Jag tror att vi kommer att få se en ännu snabbare hiphop/rnb de närmaste åren i hastigheter mellan 115-125. I princip kan man idag hålla sig inom 15 bpm (från 115-130) hela kvällen och täcka 80-90% av alla hits.

Den traditionella amerikanska hiphopen som kommer idag är till 80% sirap, dvs seeeeg. Det kommer fortfarande en del godbitar, men det går längre och längre tid mellan tillfällena.

Sen finns det en väldigt intressant stil, hiphop goes house, som jag hoppas ska slå igenom på allvar snart. Jag tänker typ "Lazee - Rock away" som är producerad av en av våra största house-djs i sverige (Ingrosso).

Avslutningsvis har det en jääävligt stor betydelse vart du spelar. Jag säger inte emot de personer här som säger att schlager funkar finfint. Det gör det säkert...där de spelar. Gamla säkra kort är det som gäller. Visst kan det vara så. Sen finns det klubbar där folk KRÄVER att man ska få höra ny och fräsch musik, där det till och med går till överdrift. Där folk som önskar är på gränsen till maniska och vill höra "bla bla blas" remix av låten som knappt har släppts ännu.

Så..det var allt jag ville säga...just nu :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 14:46
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Zeilon »

... kunde inte ha sagt de bättre själv ! *tummen upp vänster*

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Här hittar man alltid lite smått och gott :D
http://www.dmcworld.com/charts/
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Erik Boson skrev:Här hittar man alltid lite smått och gott :D
http://www.dmcworld.com/charts/
What da f**k!!! Hur har jag kunnat missa den där sajten?! Tack för att du gjorde min vardag lite lättare Erik! :)
Birdstreet Production

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Tobias hade ett klokt inlägg en bit upp här.. Jag har spelat sedan 1996 och varit med om en del trender genom detta.. Det jag märkt av är att den så kallade "RnB:n" går fortare och fortare, och dessutom släpper man ofta housemixar på låtarna i en mycket större utstäckning numer. OM Timbaland eller Britney släpper en singel så kan du ge dig på att det finns ett par tre spår med, ibland i alla fall, schyssta mixar som man kan köra på housegolv. Sen tycker jag överlag att man hamnat i ett behagligare tempo då man oftast ligger och ljummar på i 125-132 BPM genom kvällen. Det har ju sagts att 128 är det ultimata danstempot, vilket kanske inte funkade så bra under Hardhuse eran för några år sen.
Att spela i norrland är lite speciellt egentligen, vilket kanske inte ni som lirar söderut har full koll på. Nere hos er är det vanligt att folk dansar till DJ, men häruppe dansar man med varandra, och då blir det lite mer requests.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Håller med Magnus när det gäller skillnaden på var man spelar. Det handlar kanske inte om Norrland specifikt, utan om mindre städer. I en mindre stad kan man oftast inte profilera sig med "enbart housegolv", "enbart hiphopgolv" utan man får försöka hitta en gyllene medelväg. Man kan däremot försöka ha en liten övervikt av en viss typ av musikstil...för att få någon typ av profil.
Birdstreet Production

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Rätt av dig Tobias, jag gjorde nog en lite för snabb generallisering där!
Det jobbiga åtminstone här hemma är att krogarna är lite snäva i sin profilering.. En drog igång med schlagerklubben plus cover club som skulle vara rockigare i samma lokal, då kontrade en annan med att kalla sin lördag "Rockbaren" och köra 70-80-80-tal på golvet. På en liten ort skapar det lite oro i våra DJ-led eftersom man nischar sig lite inom sitt gebit och jobbar man på club så är man oftast inte sugen på att lira schlager/70-80-90 en helkväll. Mindre jobb åt oss, och dags att gå i pension :D
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det är svårt att sia i musik... Trender kommer och går. Som några av er skriver så är det speciellare på landsorten. Det är svårt att köra ett visst stuk på golvet hela kvällen. Det blir oftast en pyttipanna av musikstilar. Magnus M föreslog att han skulle gå i pension, gör tvärtom. Bredda skivväskan så mycket du orkar. Har lirat plattor sedan 1967 och håller på fortfarande. Åldras med din publik, nåja, kanske inte lika fort och mycket. Ena kvällen jobbar man på ett ställe och kör "stökrock". Blur, U2, Pink, Simple Minds, Twisted Sisters osv. Nästa kväll, 70- & 80-tals disco med alla discolåtar av klass, rena Studio 54. Så var min fredag och lördag denna helg. Seriösa jobb med en helt okey betalning.

Magnus... sortera ihop alla riktiga golvältare i ditt gebit. Spar dom. Om 10 - 15 år är du kung i DJ båset med dom plattorna, då det är dags för den generationen att köra revivelkvällar. Då har du kunskapen och musiken för att göra riktiga höjdarkvällar. Dom DJ's som kommer efter dig har inte en chans att slå dig på fingrarna när det gäller "din" musik.

Musik kan alltid köpas för pengar, men kunskapen att använda den är lite svårare att lära sig för den som inte växt upp med den.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Visst är det så Leif, jag överdrev en aning mest för att visa en konsekvens. Jag personligen är inte sådär väldigt imponerad över att lira 70-90-tals musik på golvet mer än som en krydda vid till exempel student fester där det finns tema eller spex. Då överlåter jag gärna det till någon som kan, vill och levererar det med stora leendet på läpparna istället.
Du skriver däremot att jag borde bredda skivväskan..
Jag funderar på att skaffa en mindre!
Folket kommer ut så sent nuförtiden att min kollega gjorde ett experiment en kväll. Han klarade sig med sex skivor med bara det bästa plus en mixskiva som rullade i början. Här hemma är vi nere på ca 2 - 2,5 timmes "aktiv" speltid nu.. Det kanske inte var din andemening, men en liten passus från mig.

Nä nu ska jag ha en njutningsbar förmiddag.. Först besikta släpvagnen sen till tandläkaren och laga lite. Sen blir det att sätta sig bakom lastbilsratten och dra söderut. Ha en trevlig dag alla!
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Magnus.. Tycker synd om alla krögare som måste tain veckans omsättning på 2 timmar en lördag kväll. Här i Gävle är det samma dilemma. Den aktiva speltiden blir bara kortare....
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Gisses 2.5 timmar låter som rena drömmen.Spelade i lördags på ett 50 + kalas 4h konstant ös på dansgolvet och folket ville inte gå hem.
Närmsta klubb som spelades va Botten Anna & Sandstorm funka skit bra tro det eller ej :D
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag är helt inne på Magnus linje, jag funderar på att halvera min skivväska...minst. Jag släpar runt på så sjuuukt mkt skit varje kväll jag spelar. Jag skulle tro att jag aldrig spelat 90% av de låtar jag har i min skivväska det senaste året. Sex skivor är lite hardcore, jag skulle kunna sträcka mig till 30-35 skivor med enabrt BRA musik.

Precis som Magnus också säger har den effektiva speltiden blivit mindre och mindre. Jag är en stark anhängare av "de två lugna låtarna i slutet", vilket gör att jag VÄLDIGT sällan har mer än två effektiva speltimmar. Det har inte att göra med lathet utan att folk helt enkelt kommer jäkligt sent. Det är inte ovanligt att största tillströmningen är mellan 00:00-00:30, speciellt sommartid.

Om jag förstår dig Magnus rätt härjar du i Umeå? Jag var alltid irriterad över att folk gick ut tidigt där (när jag pluggade 2001-2007), men det kanske inte påverkar speltiden så mkt? :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Det är många som värkar vara inne på det här med att halvera skiv väskan.
Varför inte gå över till att ha med sig en dator med något bra DJ program?
Då slipper man ju lite det här med att man "måsste välja" vilka skivor som skall med.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst