Är detta bra grejer?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Är detta bra grejer?

Inlägg av Emil Enander »

Tjenare.

Vi är 3 killar som är ute mycke på fester/disco och spelar och jag
har tänkt att köpa nya högtalare och undrar om de kan va en bra investering att köpa Zachry Q-1502? Varför jag köper mycke från ljudia är pga. att vi är sponsrade av dom.

Länk:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... ?id=932353

MVH Emil
Peace

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Har inte använt dem själv, men ljudias beskrivning säger:
Denna fullrangehögtalare från Zachry är lämplig för karaoke eller enklare PA sammanhang, eller om man önskar sig en större högtalare till hemstereon.
Jag hade nog tvekat om tanken är att de ska räcka till så mycket mer än en mindre festanläggning. Priset är ju dock inte så mycket att klaga på.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nej.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Finns ljudia än???

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Usch, ja.

Låt bli Zachry-högtalare och vlj något annat. Nästan vadsomhelst är bättre.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Okej. Tackar för svaren. Ni lär ju veta vad som e bra. Är tänkt att de ska användas till fester/disco. Allt från 50-300 pers.
Någon som har något bättre tips som passar både plånboken och de medelstora släpet bra?

Peace

Magnus Lindh
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:34
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindh »

Ljuda säljer väl Wharfedale högtalare? Själv andvänder jag Wharfedale dubbel 15 basar och enkel 15 toppar till mindre discon och fester. Funkar kanon! Väl värt pengarna! Zachry högtalare är inget jag skulle visa mig med ute, knappt hemma till stereon. Innan jag började spela med dessa lådor hade jag dom hemma. Och eftersom jag bor hos mor och far så klagade dom alltid när jag spelade. Grannarna hade klagat också.. Och här hemma hade jag inte nån hög volym direkt, det finns mycket att ta utav dom vill jag säga. Sedan beror det ju en del på vad det är för steg till dom också.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jag har 2st Zachry XP-2000 steg. Står i min tråd på projekt (Prtabel ljudrigg)

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Har använt mig av The Box PA 252. Fungerar fint till discon och fester även fast det är ett "no-name" fabrikat, dvs Thomanns egna märke. Men som sagt, tycker de varit kanon till de flesta evenemang, två sådana lådor kombinerat med två subbasar, typ enkel eller dubbel 18" och rätt steg, så ska du nog klara det flesta festerna till en liten prissumma.

http://www.thomann.de/se/the_box_pa_252.htm

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

kör okså på the box topparna i kombination med ett e-800 steg från thomann. kosta 5000kr att få hem. men som sagt ett par basar under o du e på god väg.

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

kan väl säga att JBL mrx 515. låter bra och spelar snyggt

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Martin Cargerman skrev:kan väl säga att JBL mrx 515. låter bra och spelar snyggt
Vad ligger ett par sådana högtalare på? Både wattantal och pris?

Eller finns de något annat bra förslag som passar till XP-2000 stegen?

Peace

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Om jag inte har helt fel så kostar den typ 7000kr per låda. 1600w peak och 800w program. Vet ju inte ifall en sådan här låda gör sig rättvis med ditt steg. Om du nu skaffar två sådana här lådor bör du nog också överväga att fixa ett nytt steg?!
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Skulle ändå va kul o testa ett par sånadär zachry 2x12 alt 2x15. Jag menar 1195:- alt 1995:-st... va får man för dom pengarna igentligen? Kan ju va riktigt prisvärt för den som har ett användningsområde som dom duger till, typ garagestereon, fritidsgården, små skoldiscon...

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Varför är watt och pris så viktigt? Har för mig att det finns viktigare parametrar på ljud... välljud och dB (decibell)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Leif Baltazars skrev:Varför är watt och pris så viktigt? Har för mig att det finns viktigare parametrar på ljud... välljud och dB (decibell)

Har du för starka slutsteg så kan man väll spränga högtalarna? Eller har jag fel? Kan ju spränga dom ändå men större risk. Å pris är väll alltid viktigt lr? Plånboken tillåter inte allt för höga summor serru.

Peace

Robban Markusson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 23:07
Ort: Motala

Inlägg av Robban Markusson »

Spränga låter rätt så dramatiskt :)

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

När jag har grejer som har gjort sitt så brukar jag sätta fyr på dom med maxat slutsteg ^^ lite kul ska man ju ha.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Tänkte mest på högtalarna när jag menade dB. Watt säger väl inte mycket om vad en högtalare presterar, men däremot säger dB en del... förlåt mig om jag var otydlig.

Watt på slutsteg är väl ok, men dämpfaktor och volt är väl mer viktiga...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Men de flesta slutsteg ligegr väll på 230V? elelr har jag fel där med?

Peace

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster