Ny bok - Elsäkerhet För Scen & Event

Har kan du diskutera elverk, elcentraler, 3-fas, 1-fas, ellära mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Ny bok - Elsäkerhet För Scen & Event

Inlägg av Jonas Larsson »

I samma stil som boken "Grundläggande Ljusteknik" av Ulf Sandström har det nu kommit ut en bok som heter "Elsäkerhet För Scen & Event".

Boken är omfattande med ca 400 sidor i fyrfärg och ca 300 illustrationer och foton. Den är skriven av branschfolk för branschfolk utan krav på förkunskaper. Den fungerar för utbildning, vid certifiering och som uppslagsbok.

Här förklaras bla:
Hur el fungerar i teori och praktik
Märkning & sektionering
Olika kopplingstyper
Kontaktdon
Standarder
Elsäkerhetsarbetet & lagen



Bild
Grundläggande ljusteknik
ISBN NR 91-975065-0-8

Bild
Elsäkerhet För Scen & Event
ISBN NR 91-976665-0-5

Böckerna kan köpas på Stagebook.com, Akademibokhandeln eller hos din ljusleverantör.

För Elsäkerhet För Scen & Event kan man redan nu göra en intresseanmälan då boken levereras i slutet av Januari.

Jag har beställt ett eget exemplar och kommer skriva en liten recension när jag har bläddrat igenom den, men förhoppningsvis är den skriven på samma sätt som föregångaren, vilket gör att man kan gå in utan några förkunskaper, och förhoppnigsvis kan även jag med ett par års elutbildning och praktik lära mig något.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Pris enl. Bellalite: 580 kr exkl. moms (615 kr inkl. 6% bokmoms).
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Bok 2 används som litteratur för de nya BB2 utbildningarna för teater. Det är min gamla chef Ulf Nielsen som skrivit den tillsammans med 2 andra! Det är en mycket bra och lättförstålig bok!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

I dag dök det upp ett mail i inboxen:

Hej

Du har anmält intresse för boken Elsäkerhet För Scen 6 Event. Den finns nu i lager och ser formidabel ut. En bibel.

Priset har också blivit klart.

Konsumentpris (riktpris) 585kr plus moms (620kr) och frakt. Den lär nog kosta minst 690kr ink på Akademibokhandeln.

Återförsäljare har förlagspris (på begäran) - kontakta mig på mail eller telefon.

Din beställning kommer i början nästa vecka.


Min personliga reflektion är att det är en ganska dyr bok, "Jakten på det perfekta pa-ljudet" kostar tex 369:- för samma antal sidor.

Föregångaren (Grundläggande ljusteknik) har också fått sig en prishöjning ser det ut som och kostar numer 360:-.

Det återstår att se om boken är värd sina pengar! Köper en skola in den som studiematerial kan jag förstå priset, men om man köper den som nyfiken privatperson kan det nog ses som en ganska stor kostnad, vilket gör att man kanske tappar potentiella och intresserade läsare som skulle vilka köpa ett exemplar, men anser att det är för dyrt.

Är medveten om att det är en ganska smal kundgrupp och att man kanske därför måste hålla den prisnivån.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

eller potentiella köpare som verkligen skulle behöva den...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Det där med tillgång och efterfrågan har ju aldrig varit någonting för den här branschen ändå :roll: :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag fick för några dagar sen mitt exemplar hem i postlådan. Den är väldigt inriktad på ljus rättare sakt nästan helt inriktad på ljus. Bla att de nämner i den att 3-pol XLR använd till ljud men de nämner bara hur man ansluter DMX till kontakten och inte ljud.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Moberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 19:16
Presentation: Jag har hållit på med scen- och ljusteknik sedan jag gick en ljud och ljuskurs i gymnasiet. Åren 2008-11 gick jag scenproduktion på K3 vid malmöhögskola.

Sedan ses har jag även gjort Stagevisions kurs "Säkerhetskurs för scen och eventtekniker" under tre veckor i oktober 2011. När jag gick den kursen blev jag en certifierad scentekniker med bland annat Stagevisions "grundkurs i riggning"

Vintern 2012 hjälpte jag till med ljustekniken för två grundsk
olors julkonserter. Nu är jag nyanställd som teknisk ansvarig/multitekniker på en friteatergrupp i Kortedala, Göteborg,som precis har fått tag på en lokal som vi håller på att bygga om till en teater.

Re: Ny bok - Elsäkerhet För Scen & Event

Inlägg av Dennis Moberg »

Jag har två i fall någon vill ha den ena?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster