Monitor val/tips

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johan Wernersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 14:19

Monitor val/tips

Inlägg av Johan Wernersson »

Ska köpa en ny live monitor för att användas som trummonitor.
Tips på vad man ska inhandla?? Endast kvalitetsgrejer av intresse. (Ej Laney,Behringer...ja ni fattar)
Plastlådor går bort. Det handlar om passiva grejer(stegvagn finns redan)
Vad är det som gör att vissa lådor är mer rundgångskänsliga än andra??

Bör vara något som orkar gå lite lägre eftersom den kommer få ta trumljud också.

Vad säger ni??

Mvh Johan

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

är det du själv som skall ha eller skall den användas till uthytning??

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Det du ska ha är en processoravstämd låda med smart limitering, så att du inte blåser upp membranet i baken på trummisen, kanske 2 st tillomed eller 3!

2st PS15 + 15"Sub (+TD kontroller) = MASSOR med pengar

Då har du ett ganska idiotsäkert system som spelar häcken av vem som helst. (Läs: Ett system som tillfredsställer alla monitorsvin!)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med Tommy M4 eller max lådorna . Själv så kör jag både med Max12 och Max15 och e alltid nöjd även de på scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nästan överallt använder man en separat trumsub till trummisar, eftersom små lådor ofta har svårt att leverera både låga frekvenser och högt ljudtryck. En annan bra lösning på problemet är att bygga in någonting i trummisens pall som på så sätt för över vibrationer till trummisen, och ändå är väldigt tyst på scenen.

En enkel och rätt smidig lösning är att ta en mindre sub. Det kanske du redan har någon dessutom?

Vad som gör vissa lådor mer rundgångskänsliga än andra är oftast ojämnheter i frekvensgången. Det räcker inte att sätta upp en mätmik framför högtalaren och tro att man vet allting om den, utan man måste veta att högtalaren inte överdriver vissa frekvenser i andra riktningar än on axis också. Ett jätteenkelt test av detta är att lyssna hur det lådor bakom lådan. Sticker någonting ut? Om det inte gör det är det antagligen en ganska bra monitor.

Mina två cent.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

okej, jag skulle tippa att en M4 är ett bra alternativ. Grymma rundgångsegenskaper. och spelar trevligt.
//Carpvik

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Nya JBL Vrx 915m verkar vara en trevlig bekantskap. Srx712m är sedan innan en trevlig skapelse, Verkar vara samma låda laddad med 15" istället för 12"


Annars har man klassikern EV 1502 som aldrig gjort mig besviken....
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

SRX712m är en kalaslåda! Mycket output, snäll frekvensgång med tanke på priset och låg vikt - perfekt till mycket!

Trummonitor? Nä. VRX915m då? Nä, inte den heller. -3 dB vid 70 Hz. Bättre än 712's 83 Hz, men fortfarande inte tillräckligt bra - som trummonitor d.v.s.

Säkert än väldigt bra monitor dock! Den och en 418sub tror jag är en jättebra kombo!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är det någon här som har prövat en MAX som trummonitor? Det tror jag knappt...

Det är en utmärkt låda till rätt applikation men en låda som har sin -3 dB punkt på 85 Hz (nuförtiden går dom tydligen ända ner till 60 Hz) är inget att köra stortrumma igenom. Inte utan sub och det var väl inget som trådskaparen hade tänkt att använda?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har faktiskt testat MAX som trummonitor. Trummisen var inte nöjd alls :(
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag vet inte vilken omfattning trådskaparen har på sin verksamhet, men för min del skulle jag faktiskt avråda från att skaffa en speciell dedicerad trummonitor. Den som redan har 15-20 monitorwedgar kan naturligtvis unna sig att ha en eller ett par speciallådor på hyllan, men det finns ingen anledning att skaffa en trummonitor, en sångmonitor, en keyboardmonitor... etc.

Med rätt sub - exempelvis någon smidig 1x18" - så blir i princip vilken wedge som helst en fullt duglig trummonitor. Man har dessutom flexibiliteten att använda baslådan till andra uppgifter, exempelvis som liten klubbrigg tillsammans med en liten topp (t.ex. en monitorwedge).
Wedgen ovanpå en baslåda ger också bättre höjd och närhet till öronen; man slipper elda på lika starkt och reducerar litet läck.

Räcker inte en wedge+sub så tar man 2 x wedge + 2 x sub. Skulle inte exempelvis två MAX:ar på två 1x18 basar räcka som trummonitor så är man långt bortom "trummonitor"-begrepp och behöver prata stort drumfill... :-)

Bara en tanke, liksom.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mikael Thieme: Fast, det är väl ingen som har tipsat om att trådskaparen ska köpa en dedikerad trummonitor heller egentligen? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

David Wennberg skrev:Mikael Thieme: Fast, det är väl ingen som har tipsat om att trådskaparen ska köpa en dedikerad trummonitor heller egentligen? :)
Hmm... njae, jag kanske tolkade in för mycket i första raden; "...att användas som trummonitor." Fast inte bara, förstås.
Äh, får väl gå och hämta en kaffe till så jag öppnar ögonen. :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag gjorde samma tolkning först tror jag, men som du säger ska man ju inte ha olika monitorer för olika instrument. Man har likadana monitorer, och behövs det så har man en trumsub. Det beror ju en hel del på vad det är för band som ska mixas också - många trummisar klarar sig ju faktiskt jättebra utan 200 kilogram kick :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Har kört MAX som trummonitor. 15tums varianten. Var inga problem alls. Tycker dom har rätt bra knuff. Finns säkert bättre men det känns som en MAX passar bra på andra ställen än bara bakom trummorna så det är ett bra köp hur som helst.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tommy: Fast, det trådskaparen söker är ju inte bra monitorer, utan en bra trummonitorlösning.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Och trummisen vill väl ofta ha lite annat än sina trummor bara i sin mix, eller hur? Dessutom funkar det utmärkt att lägga ut baskagge och dylikt. Iaf vad jag anser.

Det är iaf mitt tips :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

På stora scener så använder vi subb till trumm lysningen men mindre sener så funkar en 15" max aldeles utmärkt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ni menar alltså att -3dB @ 85Hz är ok som trummonitor? Då har vi olika krav på grejorna. Max är en utmärkt låda men som ensam trummonitor är den helt enkelt fel tycker jag. Det är som att be om problem. Det är allt utom kul när det låter "prutt-prutt" när man nästan börjar höra/känna bastrumman.

Annars har Thieme och Dawen helt rätt, ta vilken wedge du vill och sätt till en sub. Mycket enklare och det är så man gör.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster