PA (Nexo eller..?)

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

PA (Nexo eller..?)

Inlägg av pa-nisse »

Ska köpa lite lådor, har lyssnat på Nexo Alpha med Crown/Camco. Vad har ni för erfarenheter av dessa och vad tycker ni om dom? Finns det några likvärdiga alternativ som man bör lyssna på innan man köper? Dom ska backas upp med enbart Crown Macro-Tech steg både högt och lågt.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är bra lådor, men du får gärna berätta mer om din applikation. Hur många har du tänkt dig, till vad ska du använda dom, vad har du mer för utrustning, vad är din budget.

Jag har använt alpha rätt mycket och tycker att dom tillsammans med d&b C4/7 är bland det mest allrounda man kan köpa i point source väg. Men det blir en väldig massa lådor ganska fort. Ska man spela för lite mer folk så drar det snabbt iväg och ska man spela för färre människor så är dom rätt klumpiga med sin trelåde design, tycker jag. Det är inte specifikt för Alpha, utan gäller alla sådana här system.

Bifogar en bild från Badhusparken -01 där det är 20 lådor per sida och om jag inte minns fel så är det konfigurerat så här:


M3 M3 M3 M3
B1 B1 B1 B1
M3 M3 M3 M3
M3 B1 M3 B1
B1 M3 B1 M3

Kan också ha varit fortsatta rader med toppar och basar, kommer ärligt talat inte ihåg hur det var. Det som är ovan är det som jag tycker fungerar bäst dock. Man behöver generellt sett fler B1 än M3, i en rigg som ovan är det definitivt B1 som kroknar först.

Riggningen är tyvärr rätt pillig, allt måste stå helt rakt och rätt annars är det omöjligt att få ihop de små gångjärnen påbaksidan som håller ihop lådorna. Ojämt underlag är inte så kul.

Ljudmässigt är det en av mina absoluta favoriter, snälla men ändå med allt "bett" man kan tänka sig vilja ha. Jag har hört allt från hårdaste hårdrock till snällaste visa i riggen och det man vill ha finns där, musikaliskt och roligt att mixa på. Det är mer än man kan säga om en del stora riggar, kanske framför allt LA.
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Ingo-> Av ren nyfikenhet så undrar jag hur fungerar alphariggen med minde antal lådor? Går det att köra mindre (runt1000pers) klubbgig (inomhus) med alpha eller är den bäst när man har en större mängd lådor?.
Har lyssnat ett antal gånger på mindre C7 rigg inomhus bestående av 2 topp och 4 bas per sida(ibland med 1 st B2 per sida), vilket funkat ok för det mesta. Vet att C7 har bredare spridning än M3 toppen men låt säga att man kör 3 M3 och 6 B1 per sida.
Fungerar det att köra utan S2 basen?.

Riggen du skrev om vad är den beräknad till för publikantal?.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte så stor erfarenhet av riggen i liten konfiguration men det lilla jag har använt Alpha i mindre konfigurationer tyder på att den är bra även till det. Men som sagt, ska du rigga på småställen så är det inte jättesmidigt tycker jag. Dom trapezoida lådorna har både för och nackdelar.

Ska också påpeka att det även finns en M8 låda som istället för M3:ans 35*35 sprider 75*45 grader, den är ju definitivt att rekommendera för smågiggen. Topparna spelar ner till 190Hz tror jag och sen spelar B1:orna ner till runt 40. Om man använder S2 så delas B1:orna vid 80 och sen fyller S2:orna på där under. Har aldrig spelat på riktigt utan S2:or så jag har ingen åsikt om det fungerar utan men tycker man att 40 Hz är ok så borde det ju fungera. S2 är för övrigt en rätt krallig bas och jag uppfattar den som rätt lyckad för att vara bandpass, inte alls så entonig som dom kan vara.

C7 och M8 är ju i princip utbytbart och systemen är rätt lika på många sätt, dock uppfattar jag C7 riggingsystem som smidigare men inte alls lika exakt.

Riggen spelar väl för 7-9 000 utomhus, kanske lite mer. Sista året vi använde Alpha som PA så använde vi istället 3 brett och 7 högt. Det var nog den optimala konfigurationen på den riggen tycker jag.

Här hittade jag lite bilder från en festival jag gjorde med riggen -03.

http://www.toreboda.com/f2003/bilder/

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Ok, tack för infon. Lådorna ska användas både till stora torget och klubbgig. Vad för steg körde ni med, Camco eller? Gillar dom inte riktigt nertill, Crown har lite mer liv i sig tycker jag.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Crown låter snyggare, men de är skadligare för ryggen, och en aning dyrare vill jag minnas.

Skulle jag få välja steg skulle jag välja Crown I-tech eller QSC.

Hur är det, kan man groundstacka Alpha?

Jag tycker faktiskt att JBL HLA är ett relativt smidigt system, men...det låter väl inte riktigt lika sött som Alpha. Smidigt som satan att rigga dock!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Försöker minnas, det var nog Camco tror jag. Tycker det är rätt liten skillnad, har iofs inte gjort något A-B test.

Ja man kan mycket väl groundstacka Alpha.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Alphat tycker jag är en grymt smidig rigg att groundstacka en av dom smidigaste just för att topparna är så pass små men endå går att stacka. Gämför med att stacka msl3 så förstår ni min poäng!

Jag har inte gämfört camco/crown ljudmässigt men jag kan säga att på starligt så står camco stegen för iaf 75-80% av slutstegsservicen och då är crown stegen inte direkt nyinköpta! så det ska man nog väga in när man väljer!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gustaf: Varför i hela friden ska man jämföra med MSL3? Bara för att det finns en massa sådant på lagret? Och du kan väl ändå inte påstå att det är en smidig rigg för smågigg? Då har vi olika preferenser.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag tycker det är en smidig rigg! Att rulla in 6 lådor på hjul (vilket räcker för krogjobb i mindre storlek) tilta upp subarna gör man själv och sen stacka topparna och basarna gör man ledigt på 2man. Det tycker då jag är smidigt. Vi kör RCF pa på våra smågig och då får man kånka in 6st basar (ESW1018) och 4st toppar (Vision 152) för att det ska spela någelunda lika starkt, och det tar bra mycket längre tid att både stacka och få in. Jag tog bara msl3 för att den är tung och klumpig och för att vi på firman har övervägt att köpa in såna och gämfört dom mot alphat. Det har inget att göra med att det står en drös i krylbo, men jag kan ta vilken dubbel 15" som helst. Jag gillar iaf nexots enkla stackning och setupen med sub-bas-topp.

Men nu vet jag inte vad som är småjobb för dig, men småjobb för mig så räcker det med en enkelstack alpha.

Vi kanske har olika preferenser men dela gärna med dig av dina och berätta vad du tycker är en smidig rigg, det är inte lätt att veta vad du har för preferenser förns du ger nått exempel.

Gäst

Inlägg av Gäst »

En smidig rigg för småjobb skulle jag säga är t ex 3 st Qsub och en Q10 per sida, eller för att motsvara spridningen på M8:orna, en Q7:a. Vänd på mittenbasen så har du dessutom kardioidbas.

Smågigg är väl sisådär en 500 pers kanske? +/- ett par hundra.

MSL3 innehåller för övrigt inga 15" det är två 12" i korta horn i den lådan.

Min poäng var att du jämför stenålder med järnålder. Det har hänt en del sen 1982 respektive 1993 (eller när nu MSL3 resp Alpha kom ut på marknaden). Det är absolut inga dåliga lådor ljudmässigt, det är bara det att utvecklingen har inte direkt stått still.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo en sån rigg består av mindre lådor men fortfarande lika många (lite mer oxå faktiskt)! Q-sub är om jag inte minns fel nästan lika stora som B1/M3/M8 så i stacknings synpunkt är det ju inte så mycket som skiljer förutom att med nexot så ska den sista (mellanstora lådan) upp aningens högre än med d&b. Såhär framför datorn med tofflorna på fötterna och endast genom att kika på specar så tycker jag det verkar vara ganska marginella skillnader i stackningssynpunkt men d&b är kanske mycket enklare att stacka fastän att jag inte förstår det.


Visst är det gamla högtalare men dom används fortfarande flitigt och är kanske några av dom bästa av sitt slag oxå. Om man nu inte vill ha LA men då kommer vi in på nått helt annat. Och helt andra typer av "stackning"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Du ser inte i papprerna att skillnaden är rätt stor i vikt då? Du kan flyga en Q7 i nästan vad som helst. Den väger 22 kg att jämföra med en M8 som väger 57, dvs nästan 3 gånger så mycket. Den är också när nog hälften så stor och spelar en del svagare också, 138dB jämfört med M8 143dB.

Det är rätt stor skillnad, men frågan är om du kan utnyttja alla 143 dB när du spelar på ett litet ställe. Jag är skeptisk, och framförallt vad händer med folks hörsel... Alpha är en rigg för de större scenerna när man inte måste ha folk alldeles inpå riggen tycker jag. Den är överkvalificerad till ett klubbgigg helt enkelt och det finns smidigare lösningar.

Dessutom så gör de wedgade lådorna att du nästan måste rigga med S2 stående med B1 och M8 ovanpå. Det blir 240 cm, får det alltid plats? Med Q-seriens raka sidor så kan man gömma basar där det passar och hänga toppen i något lämpligt. Dessutom kan man skala om riggen snabbt och enkelt, en sub räcker långt och med något litet stativ så kan du med en sub och en topp skrämma ihjäl dom flesta. Hur ska du få upp en M8 när du ska göra det lilla jazzgigget? Jo, du måste släpa in hela skiten för att få höjd på stacken. Även om S2 har semester. Jag vet flera jazzorkestrar som kommer vända i dörren om det står en stack Alpha per sida, dom hajjar inte hur bra dom låter utan ser bara hur stora dom är. Det vill säga hur starkt och basigt det kommer att bli. Tror dom. Men det räcker tyvärr.


LA är har väl aldrig varit på tapeten vad jag vet? pa-nisse frågade om Alpha var en bra allround-låda, och det har vi nu avhandlat. Jag föreslog d&b C serien, kanske även skulle tipsat om Q1 och Q7 efter att ha propagerat så hårt för dessa...

Och nej, jag jobbar inte för d&b, och det finns säkert fler exempel på sådana här lådor men det var det första jag kom på.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Q7 har jag för mig att det är som hänger på Södran (nån av Q-serien), två per sida. Rätt trevliga, om man bortser från att det är lite för mycket skjuts i systemet för att köra mygg.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det jag var ute efter var just att q7 nästan behöver flygas eller på nått sätt hängas i stativ och då är ju valet självklart om man har dom möjligheterna, Men min erfarenhet säger att dom möjligheterna brukar vara extremt begränsade på krogar etc: jag beskrev enbart i stacknings synpunkt! Och ska du stacka d&b så måste du ju ställa minst 3basar på höjde för att få upp toppen i dräglig höjd och då har man lika mycket stackning som med nexot fast man ska dessutom upp med en liten låda på toppen, den räknade jag inte ens med förra gången jag skrev eftersom att den inte är nånting som bekymrar en att slänga upp. Och jag gämförde q-subarna med B1 och M8 jag vet mycket väl hur lite Q7-Q10 är.

Alltså d&b är ju 4 lådor per sida 3st av betydelse vid stackning. Nexot är 3 lådor pers sida de oxå. så ur stacknings synpunkt ser jag fortfarande inga större problem. Det skulle vara höjden isåfall.

Men finns flygmöjligheter så skulle jag inte heller tveka men det är ganska sällan det gör det tycker jag. Vill man ha en jazz rigg kan man väl kompletera med 2st PS15 och sätta en dansbandspinne mellan en B1 och PS15 det låter både snyggt och starkt. Det finns ju inga burkar som är optimala för alla ändamål. Men jag tycker att Alphat är väldigt bra till väldigt mycket!

Sen beror det nog på vilken del av landet man bor i oxå, här i dalarna finns det ganska många Alpha riggar som man kan kompletera med. men inte nån d&b som jag känner till. Smaksak får väl slutsatsen bli då.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett K&M 213 väger knappt 9 kg och får lyfta 50 kg nästan 220cm högt. Det kan inte vara ett problem med stativ.

Men ok jag ger mig. Om huvudsyftet med riggen är att den ska gå att stapla rätt upp och ner så är den jättesmidig. Ska du använda det till något annat måste du väl ändå inse att Q-serien har sina poänger?

Men om du kan ha en rigg till olika ändåmål så är väl vår diskussion helt överflödig? Det var ju det som var min poäng från början... :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag ser helt klart din poäng men är för präktig för att erkänna det:D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster