KRÄM-acoustics

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

KRÄM-acoustics

Inlägg av Björn Lundin »

Någon som har egen erfarenhet av detta märket?
Är på g att köpa 2st. nya 2x18 subbar. Kräm's US-218 tycker jag personligen spelar grymt! Synpunkter? :?:

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

DJR här på forumet har några BHX-1or och några K-215 toppar. Kanske finns fler som har KRÄM här?

Av vad jag upplevt av KRÄMs grejer så tycker jag dom funkar väldigt bra. Inga problem med dom och Beyma elementen gör ju vad dom ska.

Dock så vet jag inte hur US-218 låter men kräm i överlag är ju bra grejer tycker jag.

Men vet inte vad ni andra här på forumet tycker?

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Johan:

Haha, jag känner till ditt gängs uppfattning om KRÄM... =) o du o jag har helt klart olika erfarenheter av Bhx-1 lådorna... men det kan vi slåss om nån annan dag.

Nåja...
För att då diskutera US-218 lådorna! De verkar helt okej! Skulle nog tippa på att det är den mest konstruerade o genomtänka produktionen dom släppt ut på marknaden...

Har inte prislappen just nu, men vill minnas att det är ganska bra pris, eller har jag fel?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Det priset jag fått på två lådor är mer än godkänt. Nya lådor men beggade element, fast omkonade!

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Att dömma av ditt inlägg har du inte lust att avslöja prislappen? ;-)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Jag får de bägge lådorna för 20 000:- inkl.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ja då ska man inte klaga... :lol:
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Johan: Gör man verkligen det?

Jag vill minnas att StarLights första tross var egenkonstruerad...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

DJR skrev:
För att då diskutera US-218 lådorna! De verkar helt okej! Skulle nog tippa på att det är den mest konstruerade o genomtänka produktionen dom släppt ut på marknaden...
Ja med tanke på att det är ett försök till en oblyg kopia på NEXO Alpha så kan du nog ha rätt.

Någon som hört systemet?

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Johan skrev:Dawen: Vad säger att ett beslut varar för evigt?

Det är ju knappast som att Starlight fortfarande svetsar trossar själv :wink:
Vad var det då för påstående om att man "ganska tidigt väljer nivå"? Ingen har väl råd att slå upp portarna första dagen på egen firma med top-of-the-line rakt igenom? Jag skulle tippa att de flesta börjar med begade grejer alternativt "sämre" märken och sedan byter upp sig när ekonomin tillåter.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Johan skrev:DJR

Man väljer ganska tidigt vilken nivå man vill lägga sig på...

Toppskicktet eller det undre... mitt val är toppskicktet....
Hoppas du är medveten om att det där var ett väldigt divigt o ärligt talat ganska fånigt sätt att utrycka sig...? Men sak samma, nu har vi båda vädrat våra åsikter. Mitt Kräm system funkar alla tiders, o alla är glada o nöjda över det, och nej, ser inte det som det undre skicktet och även inte det högsta...
///Back to Us serien, som det här faktiskt gällde.

Ingo:
"""oblyg kopia på NEXO Alpha så kan du nog ha rätt."""
Du menar att det finns vissa likheter? :P :P :P

Har tyvärr inte hört systemet, hörde nåt om att några snubbar i trakten här skulle köpa sig lite sånna brukar, kanske skulle ta ett snack med dem o se hur det går. Är onekligen väldigt nyfiken vad dom kan prestera...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Det handlar ju inte enbart om vad man har för märken på utrustningen, mycket ligger ju i hur man använder den.
Tror inte att så många av de idag stora och respekterade företagen började med det allra värsta. Med tiden kommer kunskapen ->mer jobb ->mer pengar->bättre utrustning->mer jobb osv osv...

Att hoppa över det första stora steget med kunskap genom egna erfarenheter och direkt köpa den häftigaste utrustningen med det fina namnet betyder inte att man är redo för de mer glamorösa jobben (enligt mig iallafall).

Gäst

Inlägg av Gäst »

DJR skrev:
///Back to Us serien, som det här faktiskt gällde.

Ingo:
"""oblyg kopia på NEXO Alpha så kan du nog ha rätt."""
Du menar att det finns vissa likheter? :P :P :P

Har tyvärr inte hört systemet, hörde nåt om att några snubbar i trakten här skulle köpa sig lite sånna brukar, kanske skulle ta ett snack med dem o se hur det går. Är onekligen väldigt nyfiken vad dom kan prestera...
Jag hoppas att dom har koll på parametrarna till processorerna, Alpha med fel inställningar är ingen lek.

Den där BHX-2 som diskuterades tidigare i tråden såg exakt ut som d&b's B2:a. Är Kräm månde ett nytt Behringer? :wink:

Jag har inte hört några av de där lådorna från Kräm så det är möjligt att det låter kanon. Sist jag hörde en B2 kopia så var det någon som hyrde lådor av PA-kompaniet på Gotland och skulle kopiera. Dom såg nästan exakt likadana ut, men ljudmässigt.... :? Det är inte en tillfällighet att om man mäter på utgången från en A1:a med B2 controller i så ser det inte klokt ut. Det krävs lite av elektroniken för att det där ska vara en av världens mest kompententa subbar. Missar man det så blir den bara medioker och knappt ens det.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jens Nilsson skrev:Det handlar ju inte enbart om vad man har för märken på utrustningen, mycket ligger ju i hur man använder den.
Tror inte att så många av de idag stora och respekterade företagen började med det allra värsta. Med tiden kommer kunskapen ->mer jobb ->mer pengar->bättre utrustning->mer jobb osv osv...

Att hoppa över det första stora steget med kunskap genom egna erfarenheter och direkt köpa den häftigaste utrustningen med det fina namnet betyder inte att man är redo för de mer glamorösa jobben (enligt mig iallafall).
Du har givetvis helt rätt. Även om jag skulle få en F1:a så är det inte säkert att jag skulle lyckas köra ett varv på Monza snabbare än med min kombi. Det sitter helt enkelt inte bara i prylarna.

Sen kan man ju konstatera att branschen bygger till stor del på människor och pengar. Jag har många jobb på grund att jag är jag. Jag förlorar minst lika många på att jag är jag också. Det samma gäller hyrföretagen, antingen hyr du av någon du har förtroende för eller så hyr du där det är rätt pris (vilket inte måste betyda billigt). Prylarna spelar inte så stor roll skulle jag vilja påstå. Jag tror att ytterst få jobb hamnar på ett ställe bara för att dom har märket X. Även om det givetvis finns sådana exempel också.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

håller med ingo 100%..

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Johan skrev:DJR: Det finns en typ av hyrkunder som faktiskt var väldigt nöjda med Kräm-lådorna...
Ravare!
Du är ju ravare!

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det går ju som sagt inte att börja med dom värsta grejerna direkt, om du inte vill ha skulder över öronen...

Är väl så vad du än jobbar med, visst lite kräsen kanske man måste vara för vissa grejer.

Men man behöver ju inte gå på att köpa ett XL-4 då det man behöver kanske är en enklare mixer av äldre årgång. Detta var endast ett exempel, möjligen ett extremt exempel ;).

Jag själv kan väl inte påstå att jag sysslar med något seriöst, men jag behåller intresset för sådant som är nytt och försöker lära mig istället...

Dels att jag inte vill eller kan satsa på något seriöst är att jag studerar (3e året på gymnasiet, pengar finns alltså inte) och att det finns inte någon marknad precis, däremot kan man ju alltid försöka ta sig in som Hump på lite festivaler och likn. för att försöka få in en fot i dörren på lite ställen, hultsfred kanske... ;)

På tal om Ravare, dom är väl också kunder. Man ska väl bemöta alla med samma trevliga inställning eller? Förutom då om kunden i sig betett sig dumt innan.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Ingo:

US218 är alltså en kopia på Alpha S2..? Jo, det verkar ju finnas lite likheter. Starlight säljer för övrigt beggade S2:or nu för 15 laxar/st.

Nån som har en aning om vad dom burkarna kostar nya?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Enligt Intersonics prislista så kostar S2 30.520skr exkl. moms

http://www.intersonic.se

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

30520 står d i intersonics senaste lista

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster