fx projicering?

Här kan du diskutera projektorer, linser, dukar mm.
Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

fx projicering?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

hej, förra året skulle vi försöka fixa halloween partyt lite extra och snubblade då över detta företaget https://www.youtube.com/watch?v=arb1-efqPww" onclick="window.open(this.href);return false; . snyggt å enkelt.
men jag tänkte att man kunde använda samma "effekter" fast med egna videos/bilder tex för att skapa en sjysst bakgrund på våran lilla scen där man kan tex projicera text alt bilder/videos.. men hur får man bort slaskljuset från projektorn? för även om jag skapar tex en bild med svart bakgrund så kommer ju komma ljus, och en bild med transparent bakgrund ger ju samma sak.. har tillgång till en äldre version av adobe premiere pro men har inte grejjat så mycket med det, och photoshop. en projektor som det står "3d ready" på i teorin är det ju enkelt men verkar vara desto svårare i praktiken eller så har jag bara fastnat i tankarna och ser inte lösningen? tips eller ännu hellre en lösning vore super. dock ska tilläggas att budgeten är i princip noll, så dyra program eller special pryttlar funkar inte tyvärr...

Oskar Carl Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 10:40
Presentation: Johansson Eventteknik - Ljud, ljus och evenemangsteknik i Jönköping
Ort: Jönköping

Re: fx projicering?

Inlägg av Oskar Carl Johansson »

Som jag förstod det när vi höll på med projicering på ett projekt så behöver man en projj med så kallade "döda pixlar" vilket betyder att projektorn helt enkelt släcker ner de pixlarna som ska vara svarta. I en projektor utan "döda pixlar" så är pixlarna fortfarande tända.
Fråga mig inte hur det fungerar exakt för det vet jag inte, men denna teknik verkar vara betydligt dyrare och inget som finns i lite enklare projjar.

Finns säkert någon med bättre kolla på detta...
Johansson Eventteknik - Ljud, Ljus och Scenteknik i Jönköping

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fx projicering?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Oskar Carl Johansson skrev:Som jag förstod det när vi höll på med projicering på ett projekt så behöver man en projj med så kallade "döda pixlar" vilket betyder att projektorn helt enkelt släcker ner de pixlarna som ska vara svarta. I en projektor utan "döda pixlar" så är pixlarna fortfarande tända.
Fråga mig inte hur det fungerar exakt för det vet jag inte, men denna teknik verkar vara betydligt dyrare och inget som finns i lite enklare projjar.

Finns säkert någon med bättre kolla på detta...
ja det skulle ju verkligen förenkla det hela,men som du skrev så är det ganska troligt bara dyrare projjar som har det, :/
men om man kollar på eras sida (som jag missade att länka till :roll: ) så kan man köpa deras filmer och projicera på tex ett tyg eller liknande och få fram effekten. det blir ju ungefär som när man spelar in film med "green screen"??. där man kan ta bort bakgrunden. borde ju kunna göra det själv om dom lyckas, men det kanske krävs speciella program etc :/

Samuel Sjöbergsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 04:57
Presentation: Jag driver ett företag som framförallt satsar på ljus, ljud och videoteknik men också nätverk, dataåterställning och annan teknik.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: fx projicering?

Inlägg av Samuel Sjöbergsson »

Att göra typ greenscreen fungerar för att byta ut bakgrunden som kameran ser till något annat och det kan man göra antingen i datorn eller i en lite bättre videomixer men det hjälper inte mot slaskljuset live däremot om man inte behöver få så mycket ljus på de ljusa delarna så kan man köra på mörk bakgrund och då blir det inte lika tydligt dock kommer det fortfarande finnas där om man inte har en projj med "döda pixlar" vilket många bättre har men billigare är det väldigt ovanligt på.

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: fx projicering?

Inlägg av Christopher Berg »

Att bara dra ned ljusstyrkan på projektorn kan få mycket av det dassiga gråa att bli mer mörkt!
Jämfört med om man skjuter på full ljusstyrka..

Såklart så kan det ju krävas att projektorn har lite "extra" att ge, för att man inte ska tappa för mycket av det man faktiskt Vill visa!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fx projicering?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Samuel Sjöbergsson skrev:Att göra typ greenscreen fungerar för att byta ut bakgrunden som kameran ser till något annat och det kan man göra antingen i datorn eller i en lite bättre videomixer men det hjälper inte mot slaskljuset live däremot om man inte behöver få så mycket ljus på de ljusa delarna så kan man köra på mörk bakgrund och då blir det inte lika tydligt dock kommer det fortfarande finnas där om man inte har en projj med "döda pixlar" vilket många bättre har men billigare är det väldigt ovanligt på.
om man ska göra nån fomr av film utan "bakgrund" dvs döda pixlar, hur gör man då? är det typ "greenscreen" och sedan ta bort det gröna? eller kan man göra på något annat vis i tex premier pro eller liknande? att photoshopa en bild utan bakrund är ju ganska enkelt, men kommer den isof "släcka" dom döda pixlarna? (förutsätttningen är ju att man har en proj med döda pixlar)
Christopher Berg skrev:Att bara dra ned ljusstyrkan på projektorn kan få mycket av det dassiga gråa att bli mer mörkt!
Jämfört med om man skjuter på full ljusstyrka..

Såklart så kan det ju krävas att projektorn har lite "extra" att ge, för att man inte ska tappa för mycket av det man faktiskt Vill visa!
har inte grejjat så mycket med detta ännu, men ska absolut prova det. i värsta fall så har vi tillgång till en digital bio projektor :P fast då kommer ljuset rakt i ansiktet på dom som befinner sig på scen :/

Samuel Sjöbergsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 04:57
Presentation: Jag driver ett företag som framförallt satsar på ljus, ljud och videoteknik men också nätverk, dataåterställning och annan teknik.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: fx projicering?

Inlägg av Samuel Sjöbergsson »

En projj med "döda pixlar" innebär att det som är svart på bilden blir svart på projiceringen också, dvs de pixlarna som är svarta på filmen blir avstängda i projjen. Så vill man ha någon annan färg avstängd så får man göra det i premiere pro eller after effects eller annat liknande program. Typ så som du beskriver.

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: fx projicering?

Inlägg av Anders Herbertzon »

Kan vara värt att kolla vad bildkällan har för color space inställning.
Beroende på displayen/projektorn skickar vissa grafikkort ut 16-235 istället för 0-255.
Går att ändra i grafikkorts-inställningarna.
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: fx projicering?

Inlägg av Pehr Larsson »

Projecering är verkligen inte mitt starka område men jag skrämden skiten ur grannungarna på Halloween, bland annat med videos från AtmosFX så jag testade runt lite. :D

Om man nu inte ska gå på dyra speciallösningar så skulle jag generellt säga att se till att ta en projektor med så hög kontrast som möjligt.

Kontrast på projektorer betyder ju maximal skillnad mellan det ljusaste och mörkaste i bilden.
Jag använde en projektor med kontrast 12000:1, vilket innebär att den ljusaste punkten är 12000 ggr ljusare än den mörkaste. Jag hade gärna haft en projektor med ännu högre kontrast.

Sedan är placering viktigt för att effekten ska bli bra. Om du ser till att projektorn belyser/täcker hela ytan så upplevs inte spilljuset lika störande heller. Du vill absolut inte riskera att se ytterkanten på bilden i ytan som projeceras.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fx projicering?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Samuel Sjöbergsson skrev:En projj med "döda pixlar" innebär att det som är svart på bilden blir svart på projiceringen också, dvs de pixlarna som är svarta på filmen blir avstängda i projjen. Så vill man ha någon annan färg avstängd så får man göra det i premiere pro eller after effects eller annat liknande program. Typ så som du beskriver.
aha så det är den svarta färgen som blir "död" trodde att det vart som med bilder där man får "ta bort" allt så det blir genomskinligt typ :). alltid lär man sig något nytt :)

Anders Herbertzon skrev:Kan vara värt att kolla vad bildkällan har för color space inställning.
Beroende på displayen/projektorn skickar vissa grafikkort ut 16-235 istället för 0-255.
Går att ändra i grafikkorts-inställningarna.
ska absolut kolla upp detta med :) projjen ligger i hyllan och skäms för tillfället, men ska ta fram den och mixtra lite ::)
Pehr Larsson skrev:Projecering är verkligen inte mitt starka område men jag skrämden skiten ur grannungarna på Halloween, bland annat med videos från AtmosFX så jag testade runt lite. :D

Om man nu inte ska gå på dyra speciallösningar så skulle jag generellt säga att se till att ta en projektor med så hög kontrast som möjligt.

Kontrast på projektorer betyder ju maximal skillnad mellan det ljusaste och mörkaste i bilden.
Jag använde en projektor med kontrast 12000:1, vilket innebär att den ljusaste punkten är 12000 ggr ljusare än den mörkaste. Jag hade gärna haft en projektor med ännu högre kontrast.

Sedan är placering viktigt för att effekten ska bli bra. Om du ser till att projektorn belyser/täcker hela ytan så upplevs inte spilljuset lika störande heller. Du vill absolut inte riskera att se ytterkanten på bilden i ytan som projeceras.
jag gick i funderingarna att skaffa något från atmosfx, kul att höra någon som testat det, hur funkade det? blev det ungefär som på deras filmer?

har inte en aning om vad den har fär instyällningmöjligheter alls då jag inte kollat närmare på dem, dessvärre så har den ett par år på nacken, men den är knappt använd och då den vart "ny" så kostande den runt 20 000 pengar, så helt kass tror jag inte att den är.. ska kika närmare och se vad som går att göra och hur det blir, tack för alla tips och råd

Användarvisningsbild
Pehr Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 10 nov 2018, 19:24
Presentation: Har arbetat som DJ och med scen-, ljud- och ljusteknik i alldeles för många år. Det är en hobby som aldrig slutar att gå över styr.
Ort: Göteborg

Re: fx projicering?

Inlägg av Pehr Larsson »

Mathias Lindqvist skrev: jag gick i funderingarna att skaffa något från atmosfx, kul att höra någon som testat det, hur funkade det? blev det ungefär som på deras filmer?
Jag tycker det blev bra trots att jag inte använde något speciellt material som jag projecerade mot. Jag ville få effekten i ett fönster så jag byggde bara en träram som jag spände upp ett relativt transparent elastiskt vitt tyg i.

Gjorde en liten video från Halloween som jag laddade upp på Youtube. Om du kollar första minuten så ser du hur lite projeceringen såg ut.Man ser ju att det svarta inte är helt svart men som sagt, projecerar man hela ytan så stör det inte så farligt.
https://youtu.be/JjfEcXJovBU

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fx projicering?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

fräckt :)
synd att vi bor mitt i skogen, kommer inte så många halloween sugna hit, och skulle det knacka på dörren under halloween och nån står där så är det nog jag som kommer bli rädd :P :P

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: fx projicering?

Inlägg av Jonas Larsson »

Haha, snyggt!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster