D.I

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

D.I

Inlägg av Samuel Nielsen »

Mitt första inlägg här.. :D

Imp 2 är en klassiker, en bra passiv D.I men man måste kolla hur dom fasar ifall man har flera av dom, testade en gång 15 st och 6 av dom fasade fel. I den aktiva världen så kan jag rekommendera SCV DI-12(tror jag dom heter), Country man är en annan riktigt bra D.I

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag tycker om mina klarkar
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Samme, vad menar du med att de fasar? Är de 180 grader ur fas?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Tycker inte det verkar vara en så bra produkt om en del av di-boxarna är fasvända. Även om man bara använder en box så kan man väl få fel, exempelvis om man både mickar och linar en elbas, eller?

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

D.I

Inlägg av Samuel Nielsen »

Imp 2 fasar 180 grader fel, om det är för att dom inte tillverkades samtidigt eller någon vid tillverkningen, vet jag inte men kolla upp dom, det är mitt tips. Visst kan det kanske fasa fel om man använder både D.I och mik, men jag använder alltid aktiva D.I till elbasar så jag har inte haft det problemet..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mange: Jag tycker inte att en fas(/polaritets?)vändning gör en produkt dålig.

Imp 2 är enkel, smidig och ofattbart stryktålig. Jag kan leva med 180 grader ur fas faktiskt, eller laga detta :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Samme: Välkommen till forumet din hobbystockholmare.. :twisted:

Om jag får välja så blir det countryman..

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:mange: Jag tycker inte att en fas(/polaritets?)vändning gör en produkt dålig.

Imp 2 är enkel, smidig och ofattbart stryktålig. Jag kan leva med 180 grader ur fas faktiskt, eller laga detta :)
Har också vid flera tillfällen varit med om att IMP-2 har fasat ur, jag tycker inte att det är något man kan leva med. En keyboard i stereo som fasar ur kan sabba en hel ljudbild.
Visserligen kan många bord fixa detta genom en knapptryckning.
Eller så har man fler och byter ut.
Men det är ändå ett tecken på låg kvalitet, även om dom för övrigt är väldigt tåliga.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tja, rör det sig om att produkten ändrats under tillverkningens gång tycker jag inte att det är något att klaga på, med tanke på att produkten i fråga tål hur mycket stryk som helst.
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tja, tur att alla är olika.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Dawen: Du måste lära dig att ställa högre krav! :wink:

Nu låter du ju som om du jobbar på vår IT-avdelning: :wink: Jaså, du, funkar inte mellanslag på ditt tangentbord? Men alla andra knappar funkar ju så det är väl inget att gnälla över...? :roll: :roll: :roll:

(var bara tvungen, hihi)
/H

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hampus: Ctrl + V! 8)

Som sagt, jag vidhåller att Imp2 är en bra linebox. Det här är första gången jag har hört talas om polaritetsproblemen, så jag antar att det inte är något vanligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Vill nog påstå att det är ganska vanligt, har jobbat ett tag och stött på det på flera olika ställen..
Det gäller att ha fler eller rätt knapp på bordet så man kan åtgärda det.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Eller en fasvändarsplit :wink:

Som sagt Newbee, det är tur att vi alla är olika :) Väldigt trist att höra att det är ett vanligt problem dock.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Sen vill jag också framhålla att den ÄR grymt slagtålig.
Och jag gillar IMP2an.
Aktiv BSS box är helt okej också.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kul att du gillar dem!

Något jag tycker är märkligt är att det inte finns fler och bättre stapelbara lineboxar. Hur ofta är det inte bökigt då man ska lägga två lineboxes på varandra vid en keyboard?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Där är IMP2an oslagbar.
Synd att det verkar vara så svårt att göra bra aktiva boxar som låter bra och som kan göras osynliga.
Nåt för uppfinnarjocke kanske :D

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

om någon undrar så finns det även många andra lineboxar som också polvänder.. dock kanske IMP2:an är den "farligaste" eftersom den sett likadann ut så länge (tror de flesta andra bytte hela designen på boxen vid bytet). Hela problemet härstammar i en AES-standard som kom nått år (vet inte när, 80-tal antar jag) som specade Pin 2 hot.. innan så var pin 3 hot på mickar och lineboxar, och pin2 hot på det mesta andra. Logiken i det var väl att ett baskaggeslag (t ex) som gjorde att membranet först trycktes IN på micken, gjorde så att högtalaren slog UT istället för tvärtom (som det oftast blir nu då pin 2 hot på allt).

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nej, där har du fel. Om du tittar på specen för hur man definierar polaritet (Och nej, det heter polaritet, inte fas, vet hut alla ni som skrivit fel!) för en mikrofon så är det typiskt så här:
Polarity

Positive pressure on diaphragm produces positive voltage on pin 2 with respect to pin 3
(från specifikationsbladet till SM58, http://www.shure.com/pdf/specsheets/spe ... s/sm58.pdf)

...vilket vill säga att man alltså anser att den är pin2hot om en intryckning av membranet ger positiv signal på pin2.

Är det inte så att du lite löst refererar till JBL's gamla vana att vända på röd och svart i elementterminalerna?

A propos IMP2: De ändrade designen någon gång under produktlivet. Jag minns inte om de ändrade nåt i utseendet, men de flesta IMP2 är ju så slitna att man inte ser skillnad i alla fall ;-)

Jag är uppväxt med IMP2, men även EMO, som är minst lika bastanta, och enligt min mening låter lite bättre.

Bland de aktiva gillar jag Countryman FET 85 och BSS, har dock bara provat den gamla BSS'en.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

ber om ursäkt, den förklaringen stämde tydligen inte till varför det var som det var.. måste kolla upp mina källor bättre i framtiden. till mitt försvar kan jag säga att jag fick lära mig det under ett seminarie hållt av Meyer sound... :evil:

men att det är pga standardiseringen som polaritesprobet uppkommit i lineboxarna, låter väl rimligt fortfarande.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster