Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Fredrik Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 16:33
Presentation: Egenföretagare under många år i olika branscher. Har äntligen hittat hem och trivs mer än någonsin med MF, kommunikation och event.

Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Fredrik Jacobsson »

Tack för att du landade här!
Hjälp mig gärna med mina bekymmer. Du har två vägar att gå, den korta eller den något längre.

Den korta:
Vilken är bästa aktiva fullrange PA-lådan (12″) för runt 4.000:- st hösten 2018?

Den något längre:
Vill kunna erbjuda mina kunder ljud till event och annat. Kunder kommer aldrig att rigga själv men kan komma att hantera utrustning själv under tillställningen.
För mig är det viktigt att det är skalbart då det är många olika storlekar på arrangemangen. En större ljudfirma har så klart en talanläggning, en liveanläggning osv.
Jag vill täcka in så mycket som möjligt med en anläggning. Det spelar ingen roll att jag inte kan köra parallella arrangemang då det inte är så stor del i verksamheten.
Känns som att det blir aktiva lådor för att hålla ner hantering.

Önskemål / Fakta:
• Plats: i princip alltid inomhus. Lokaler kan variera stort.
• Publik: 30-300.
• Möjlighet att flygas: Helst.
• Tysthet: inkopplad men inte använd skall den helst vara helt tyst. (Brum, fläkt)
• Tal: Viktigt, upp till 250 pers.
• Bakgrundsmusik: Ofta
• Dansgolv: Kan hända vid företagsgig. Här kan det vara många personer i lokaler (300) men det är sällan mer än 100 på dansgolvet.
• Live: Kan hända att en trubadur, DJ eller mindre coverband vill koppla in sig.
• Rave / klubb: Nope.
• Vid musik blir det så klart över hela registret men övervägande Rock, Pop, modern dansmusik. Som gammal HiFi säljare uppskattar jag ett rent och bra ljud.

Tänkte starta upp med att köpa 2 st toppar för att sen komplettera med en sub.
Uppstår det behov är det bra om det går att köpa ännu ett par toppar, sub.

Ett val är så klart 12″ eller 15″ på topparna. Kanske kan jag flytta lite mer luft med 15″ men är rädd att talet skall bli lidande.
Dessutom är 12″ smidigare och känns overkill att komma till ett minigig med två st 15″.

Utförande:
• Enklare gig: två toppar. Inkälla: dator eller mic direkt in. (Flesta verkar ha dsp för att kunna ställa lite behov, tal, musik etc.)
• Lite större: två toppar, sub vid behov. Enklast möjliga mixer eller vid behov en liten rack med lite mer möjligheter, lite större mixer, eq. Upptill 3x mic + ett gäng ingångar till.
• Ännu lite större (framtiden). Fyra toppar, två subbar.

Investeringen nu är steg ett, dvs 2 toppar.
Budget: Ca 4.000:- st för toppar. Kan så klart lägga mer om det finns goda skäl. Uppskattar ett bra ljud men lådorna kommer inte att vara ute så mycket som hos er heltidsproffs.

Egna efterforskningar har gett följande:
EV ZLX 12P
Verkar överlag få bra betyg.
Cons: Kan inte flygas. En del klagar på överhettning.

EV ELX200 12P
Cons: inte så mycket recensioner än. Lite över budget.

JBL Eon 612
Verkar få gott betyg

JBL Eon 615
Här trillade en 15” in. En kollega som nyligen köpt in ljud blev rekommenderad att gå all in på 15”.
Cons: Ljudkvalité vid tal och storlek.

dB Opera 12
Faller bort då jag förstått att den låter lite när den slås på.

Bubblare:
Ya DBR/DRX (DXR lite över budget)
RCF ART 312A

Mina egna hetaste kandidater: JBL Eon 612, RCF ART 312A. Har du erfarenhet av dessa kom med +/-.

Nu är det din tur!
Var har jag gått vilse i mitt resonemang?
Skall jag gå 12″ eller 15″?

Slutligen: Vad tycker du är bästa köpet för mig?
Framför allt, tack för din tid.

/Fredrik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har 6st ZLX-12P Jag har inte haft några problem med överhettning. Jag tycker oxå det är synd att det inte finns flygmöjligheter på lådan. Annars är jag mycket nöjd med dom likaså mina kunder. Men det jag skulle ha gjort är att i så fall försöka uppgradera till Electro Voice EKX-12P i stället och där finns det flygfästen till dom. Jag har EKX-15P och är mycket nöjd med dom. De har visserligen inbyggd fläkt men dy får ett högra ljudtryck och riktigt trälåda och inte plast. Med tanke på vad du skriver vad det ska användas till så skulle jag inte vänta med subbar utan ta med det från början.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Niklas Elste »

EV alla dagar

Helt otroligt va man får mycket för pengarna när man köper ZLX-12P

Annars är RCF ART 312A ett par strån vassare

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Johan Fälth »

Yamaha DXR är värda de extra kronorna.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Fredrik Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 16:33
Presentation: Egenföretagare under många år i olika branscher. Har äntligen hittat hem och trivs mer än någonsin med MF, kommunikation och event.

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Fredrik Jacobsson »

Ajaj.
Nu börjar det bli pyssligt. :roll:
Sist jag var inte var där två svar och det pekade lite åt ett håll.
Sen kommer ett svar till och sen börjar det spreta igen. :wink:

Tittade på EV EKX-12P som du nämnde Marcus. Det faller på fläkten. Visst jag kommer inte att ha teaterbehov men väl tal i mindre rum. Många lovordar högtalaren med ett förbehåll. Fläkten.
I prisläget och pang för pengarna verkar Electro Voice gå hem.
När det gäller RCF ART 312A verkar denna vara lite av en vattendelare, folk älskar den eller är inte så imponerade av ljudet. Sen är det ganska begränsat med ingångar/DSP om jag kör lådorna stand alone.

Ett alternativ som kom upp blir EV ELX200.
Har fått lite bättre spec bl.a. större stärk. Kan dessutom flygas. Ingen fläkt.
Då ser det ut så här ex. moms (2 x aktiv 12″):
Eon 612 står just nu kvar på perrongen
EV ZLX-12P: 6.300:-
EV ELX200-12P: 9.500:-
RCF ART 312A: 7.200:-
On request:
Yamaha DXR12: 10.700:-

Tack för tips så här långt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker fortfarande att FBT evo2 MaxX2A ligger VÄLDIGT bra till i ljudkvalitet i klassen :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Fredrik Jacobsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 16:33
Presentation: Egenföretagare under många år i olika branscher. Har äntligen hittat hem och trivs mer än någonsin med MF, kommunikation och event.

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Fredrik Jacobsson »

Tittade på alla råd, och det var prisvärt allt jag såg.
I slutändan måste man tänka på ändamål och affärsmässighet även om det är kul med bra prylar.. :D

Tar på mig dumstruten: Tittade lite på youtube så klart och hittade en video med ZLX-12P. Inspelad med okänd kvalité och avlyssnad i ett par iPhonelurar. :roll: Hur som helst gillade det jag hörde och ett par ZLX blev det.

Har nu använt lite och är mycket nöjd.
Tack för alla tips!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Fredrik Jacobsson skrev:Tittade på alla råd, och det var prisvärt allt jag såg.
I slutändan måste man tänka på ändamål och affärsmässighet även om det är kul med bra prylar.. :D

Tar på mig dumstruten: Tittade lite på youtube så klart och hittade en video med ZLX-12P. Inspelad med okänd kvalité och avlyssnad i ett par iPhonelurar. :roll: Hur som helst gillade det jag hörde och ett par ZLX blev det.

Har nu använt lite och är mycket nöjd.
Tack för alla tips!
Bra val. Du kommer att känna dej nöjd. Själv har jag 6st ZLX12-P och 2st ZLX-15P och är mycket nöjd med dom. En kund köpte 2st 12-P för att ha istället för sitt Bose L1 när Bose riggen inte räcker till. Men de låter så bra att de använder EV lådorna till allt och den dyra Bose riggen står nerpackad.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 29 aug 2014, 23:24
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Re: Bästa aktiva PA-högtalare för runt 4k 2018.

Inlägg av Peter Widell »

Nu har ju TS redan köpt zlx men fyller på med mina tankar ändå.
Jag har kört mycket med zlx15, rcf 310 och 712 men tycker att Mackie SRM550 låter bra mycket trevligare än alla de andra. De har dessutom flygfästen och snyggare (trä-)lådor som ligger bra om man kör dem som wedgar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster