Trådlös å störningar

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Marcus Sandberg »

Nicke Löfgren skrev:Tack tack!! Mycket bra formulerat!!

Idag blir det körning på torget igen!
Var redan igår och testade systemen, har skaffat nya antennkablar (7,6m) har även blandat frekvenserna med just olika modulikation samt dämpad spadarna till 3db från 10db

Hade inga störningar på 9system den 10e hörde jag jätte svagt av lite kvitter, men jag tror att sändaren kan ha hänt något med. För när jag höll i micken ”svagt” typ bara med fingrarna så försvann det!

Blir skoj å testa ikväll, jag återkommer
Det va bra att du sänkte gainen till 3db. Med tanke på att den förstärker allt även störningarna och det är så korta kablar så räcker det med 3db gain. Jag har en fundering med just signalen jag vet inte om det finns annars hade man kunnat ta fram det. och det är ett filter som dämpar frekvenserna under och över den gluggen som finns i 800Mhz bandet som passar till trådlöst. Jag va med om att installera ett liknande filter på tågens GSM-R när 800 Bandet skulle öppnas för telekom.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Niklas Elste »

Hej nu måste jag lägga mig i debaten :P

Förstärkningen på antennen har jag fått lära mig att den är för att kompensera långa kabelsträckor och inte för att fixa svaga signaler för det är ju som det skrevs tidigare att även störningarna förstärks
lika så antenndistron förstärker ju

så kavitetsfilter och stubfilter kanske är något man bör börja lägga i verktygslådan framöver

och även ett par dämpsatser för montage före distro

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Marcus Sandberg »

Niklas Elste skrev:Hej nu måste jag lägga mig i debaten :P

Förstärkningen på antennen har jag fått lära mig att den är för att kompensera långa kabelsträckor och inte för att fixa svaga signaler för det är ju som det skrevs tidigare att även störningarna förstärks
lika så antenndistron förstärker ju

så kavitetsfilter och stubfilter kanske är något man bör börja lägga i verktygslådan framöver

och även ett par dämpsatser för montage före distro
Använder man Sennheisers passiva antenn splitter så är det 14db dämpning på A kanalen och 10db dämpning på B kanalen Den ska räknas in i den långa kabel sträckan. Använder deras aktiva så är det 0 i dämpning och kar man korta kablar så behöver man inte någon extern förstärkare.

RG58 kabel som används ofta inom trådlöst där är dämpningen vid 450 Mhz 32,5dB/100m och vid 860Mhz 47,0 dB/100m

Använder man RG59 kabel så är dämpningen vid 450Mhz 24,5dB/100m och vid 860Mhz 34,8dB/100m
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Igår blev det körning på torget

Problemet fanns kvar dock mycket mindre

Enda som gick utan problem var systemet med orginalantenn direkt på mottagaren
Så nöjd är jag inte
Testat systemen nu på morgon inne på lagret! Inte en enda störning

Lutar att detta fel är i luften på torget!


Någon skriver om filter?! Vad hittar man sådana? Det kanske hjälpa å få bort oönskade signaler
Eller ska man köpa nytt? Huga, känns dyrt för 10system

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Ja Nicke, det lutar åt att det är 4G som spökar. Men först skulle jag vilja veta att du har ställt in frekvenser som inte stör varandra. Att göra det på måfå går inte med 10 system, lyckas du med det ska gå du gå och köpa en lott direkt!

Föreslår att du testar det så här:
Var på nåt ställe där det inte är problem externa störningar. Starta en sändare och knalla iväg och kolla var du har räckviddsgränsen på ett ungefär. Lägg sedan alla sändare nära varandra i en hög och ganska nära racken (1-3 meter eller så) och starta dem. Ta sedan en sändare i taget och knalla iväg mot räckviddsgränsen och kolla att den hörs bra där borta. Blir du osäker, slå av de andra sändarna i högen och jämför. Det ska inte vara nån skillnad om de är igång eller inte. Är det skillnad så har du intermodulationsstörningar. Du måste alltså testa alla kanalerna en i taget med övriga sändare i högen igång, för vissa kanaler kommer troligen att gå bra ändå. Funkar det inte på alla kanaler så måste frekvenser ändras tills alla går fria. Och det är ett enormt pussel utan beräkningshjälp!

Det här är ett test som ALLA borde göra på sina flerkanaliga system oavsett frekvensområde!

När du konstaterat att det här fungerar är det dags att gå vidare med ev åtgärder mot externa störningar. Återkommer i ett senare inlägg med filterproblematiken.

Antar att det inte går att lägga in bilder direkt här i inläggen?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ska göra din test :D

Ang frekvenserna så har jag bara programerat random

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Marcus Sandberg »

Har du tillgång till en frekvens skanner så du kan se hur frekvensbandet är.

Jag tittade på Sennheiser så är det max 4-6 kannaler på frekvensbandet 823 till 832 Mhz

http://xn--avlnkar-7wa.se/Vilkenfrekvens.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har en kille som är proffs på det här med antenner! Han har oxo värsta mätutrustningen!
Tyvärr så är han på semester, har försökt få tag i han så han kunde scanna av torget!

Tack iallafall för länken

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Bengt Norling »

Shure wireless workbench

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Då måste jag få tag i en UA111 eller UA888

Bengt Norling skrev:Shure wireless workbench

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Fredrik Becker »

Torget behöver du nog inte scanna... 4G ligger där 4G bör ligga :wink:

Det finns ju en anledning till varför tillverkarna lägger in kanalplaner i sina system.
Välj en grupp, och plocka kanaler ur den.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fredrik Becker skrev:Torget behöver du nog inte scanna... 4G ligger där 4G bör ligga :wink:

Det finns ju en anledning till varför tillverkarna lägger in kanalplaner i sina system.
Välj en grupp, och plocka kanaler ur den.
Har full koll på 4g’s frekvenser. Jag gör på dom lediga häruppe! Problemet är att ev hitta spegelfrekvenser som kan komma ”in” på dom lediga platserna

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Jonas Larsson »

Henrik Källbäcks skrev:Antar att det inte går att lägga in bilder direkt här i inläggen?
Jo, det går fint. Bara klicka på "Ladda upp en bilaga" under svarsrutan.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Trådlös å störningar

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Nicke Löfgren skrev:Problemet är att ev hitta spegelfrekvenser som kan komma ”in” på dom lediga platserna
Av detta får jag för mig att du tror att det går att hitta frekvenser i bandet som inte är störda av 4G även om några är det. Så är det inte. Har du kommit till den nivå på 4G att minsta störning finns på någon frekvens från det så kan du räkna med att hela bandet är stört då det är som en bredbandig brusmatta som hela tiden varierar i signalstyrka på varje enskild frekvens. Kan gå ena stunden och inte nästa. Möjligen kan sista MHz'en över 831 vara något bättre, men det beror på det enskilda fallet hur signalstyrkorna ligger mellan telebolagen på aktuell plats. Och det är ju ingen hjälp om du ska ha in 10 kanaler i bandet.

Det andra testet jag beskrev har ingenting med 4G att göra utan för att se att att sändarna inte stör varandra. Har du gjort det än? Med slumpvis val av frekvenser skulle jag gissa att du har 3-4 (max 5) av de 10 kanalerna som klarar testet.

Jag antar att det finns grupper som tillverkaren har lagt in i mottagaren, finns det 10 kanaler i dom inom 823-832?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster