Val av beg. mixer?

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Magnus Gunnarsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 09:06
Presentation: Ljud & ljus uthyrare samt tekniker. Över 20års erfarenhet.
Ort: Stenungsund

Val av beg. mixer?

Inlägg av Magnus Gunnarsson »

Lite ny här.... Men tänker köpa mig en beg. mixer... Rattar mest själv. Men händer även att andra också gör det.
Kör mest lite lokala band men ibland en å annan artist (inga världskända) med "Rider".
Så frågan är....
Ses äldre bord så som typ M7cl, AH ilive T112 etc som "ok" fortfarande...?
Samt även... Skulle Si Expression, AH Qu eller Yamaha TF borden vara "ok"..? Eller till och med att föredra framför ett äldre bord...? Eller ska man välja ett typ Soundcraft vi1...?
Vore mkt tacksam om ngn kunde komma med lite bra utlåtande kring detta...

Magnus Gunnarsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 09:06
Presentation: Ljud & ljus uthyrare samt tekniker. Över 20års erfarenhet.
Ort: Stenungsund

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Magnus Gunnarsson »

Eller kanske Midas M32...?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker personligen att Soundcraft SI-borden är extremt svårjobbade.
A-H QU är okej att jobba med men ganska begränsade i routing osv.
Även TF-serien tycker jag också ser väldigt begränsad ut.

Jag tycker fortfarande M7CL och även LS9 är väldigt mycket för pengarna om man ser till kapacitet, de är på en helt annan nivå än de nyare borden du nämner. Speciellt med SB168-boxarna och StageMix-appen...

M32 är väl helt ok om man kan leva med att den endast har 32 softingångar + stereokanaler (dvs som en LS9-16).

Viktigast är ju att du trivs själv med mixern. Bäst att prova och bilda sig en egen uppfattning.
Tekniker som föredrar en viss mixer har ju ofta med sig den nuförtiden :)
Senast redigerad av 2 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gång.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Vi har en m32r för mindre gig. Rätt begränsade accesspunkter så det är def inget man ställer fram till någon som inte kört bordet innan, men till mindre gig att använda själv funkar det
We make good music sound great!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Johan Fälth »

Allt är väl en vanesak skulle jag säga.

Jag personligen föredrar Soundcrafts SI bord för Yamahas Ls9, M7cl alla dagar i veckan. Skulle nog säga att det är bland det enklaste jag fingrat på någonsin. Gillar tänket med att allt har en egen ratt osv. Inte så mycket "titta i displayen" skruvande, utan mer analog feeling.

Som sagt, allt handlar om vad man är van vid.

Kolla annars nya SQ-serien från AH, inte fasligt dyra.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker personligen att Soundcraft missat målet totalt med "analog feeling".

Poängen med att ha knobs för allt är ju att man ser eller känner vart den står. Med en encoder utan ändlägen är man ju inte alls hjälpt av att titta eller känna på den. Lysdiodringen tycker jag är helt meningslös, den har alldeles för låg upplösning och dessutom hamnar ju ratten ivägen för den om man inte står upp. Bordet är helt platt, helt omöjligt att hantera sittande. Skärmen är inte mycket till hjälp heller, frekvensen syns inte utan man måste se den minimala markeringen på X-axeln för att veta vad man gör.

Yamaha har ju ändå knobs för det mesta, pan, filter, gain, tröskel osv. Det som möjligen saknas är väl attack, release, ratio och makeup men hur ofta ändrar man dem ?

Fylla i scribble stripsen ska vi inte ens nämna... det tar typ en halvtimme att märka alla kanaler med den minimala pekskärmen. Tejp tack !
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Johan Fälth »

Anton Stjärnbrandt skrev:Jag tycker personligen att Soundcraft missat målet totalt med "analog feeling".

Poängen med att ha knobs för allt är ju att man ser eller känner vart den står. Med en encoder utan ändlägen är man ju inte alls hjälpt av att titta eller känna på den. Lysdiodringen tycker jag är helt meningslös, den har alldeles för låg upplösning och dessutom hamnar ju ratten ivägen för den om man inte står upp. Bordet är helt platt, helt omöjligt att hantera sittande. Skärmen är inte mycket till hjälp heller, frekvensen syns inte utan man måste se den minimala markeringen på X-axeln för att veta vad man gör.

Yamaha har ju ändå knobs för det mesta, pan, filter, gain, tröskel osv. Det som möjligen saknas är väl attack, release, ratio och makeup men hur ofta ändrar man dem ?

Fylla i scribble stripsen ska vi inte ens nämna... det tar typ en halvtimme att märka alla kanaler med den minimala pekskärmen. Tejp tack !
En vanesak som sagt. Jag hade jätte problem att vänja mig vid Ls9/M7 när dom kom. Just för att det inte fanns knappar för allt som det fanns på 01V/DM1000 etc.

Gillar man stora skärmar så ska man inte köpa SI, så är det bara. Ja tittar dock aldrig mer på skärmen än vad jag verkligen behöver. Blir lätt att man tittar på EQ-kurvor istället för att lyssna.

Bra att det finns alternativ, alla kan inte gilla samma.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Magnus Gunnarsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 09:06
Presentation: Ljud & ljus uthyrare samt tekniker. Över 20års erfarenhet.
Ort: Stenungsund

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Magnus Gunnarsson »

Jag vill bara tacka för bra inlägg. Jag hoppas att fler tycker till... Men liten fundering då, efter dom inkomna inläggen.
Skall man tolka det så att ju mer likt det digitala bordet är - ett analogt bords layout, ju mer gångbart är det...?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Gillar man stora skärmar så ska man inte köpa SI, så är det bara. Ja tittar dock aldrig mer på skärmen än vad jag verkligen behöver. Blir lätt att man tittar på EQ-kurvor istället för att lyssna.

Bra att det finns alternativ, alla kan inte gilla samma.
Jag har aldrig förstått varför skärmen skulle hindra en från att lyssna på sina filter.
Mitt workflow ser ut så att jag oftast vet hur filtret jag behöver ser ut (frekvens osv), skärmen ger den snabba feedbacken jag behöver för att komma dit. Att lyssna sig fram skulle ta alldeles för lång tid :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Johan Fälth »

Anton Stjärnbrandt skrev:
Gillar man stora skärmar så ska man inte köpa SI, så är det bara. Ja tittar dock aldrig mer på skärmen än vad jag verkligen behöver. Blir lätt att man tittar på EQ-kurvor istället för att lyssna.

Bra att det finns alternativ, alla kan inte gilla samma.
Jag har aldrig förstått varför skärmen skulle hindra en från att lyssna på sina filter.
Mitt workflow ser ut så att jag oftast vet hur filtret jag behöver ser ut (frekvens osv), skärmen ger den snabba feedbacken jag behöver för att komma dit. Att lyssna sig fram skulle ta alldeles för lång tid :)

Alla är vi olika. Jag tillhör skaran som lärt mig mixa på den analoga tiden, därav att jag inte bryr mig om skärmen. Men jag förstår din poäng.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Johan Fälth skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev:
Gillar man stora skärmar så ska man inte köpa SI, så är det bara. Ja tittar dock aldrig mer på skärmen än vad jag verkligen behöver. Blir lätt att man tittar på EQ-kurvor istället för att lyssna.

Bra att det finns alternativ, alla kan inte gilla samma.
Jag har aldrig förstått varför skärmen skulle hindra en från att lyssna på sina filter.
Mitt workflow ser ut så att jag oftast vet hur filtret jag behöver ser ut (frekvens osv), skärmen ger den snabba feedbacken jag behöver för att komma dit. Att lyssna sig fram skulle ta alldeles för lång tid :)

Alla är vi olika. Jag tillhör skaran som lärt mig mixa på den analoga tiden, därav att jag inte bryr mig om skärmen. Men jag förstår din poäng.
Förstår din poäng också.
Jag växte upp med Cubase och 01v så jag är van med skärmen från början :)

På en analog mixer behövs inte skärmen för man ser/känner på ratten vart den står.
På en digital är den ju steglös och jag tycker lysdiod-ringen runt encodern är oerhört frustrerande för att den är så oexakt, för att ratten är ivägen när man sitter ner, och för att de bländar så man inte ser silk-screeningen runt den.

Motoriserade potar hade vart nåt :D
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Magnus Gunnarsson skrev:Jag vill bara tacka för bra inlägg. Jag hoppas att fler tycker till... Men liten fundering då, efter dom inkomna inläggen.
Skall man tolka det så att ju mer likt det digitala bordet är - ett analogt bords layout, ju mer gångbart är det...?
Jag tycker nog inte något digitalt bord är speciellt likt ett analogt..

Det som är gångbart är väl vad folk tycker om och är vana vid i din region. Min erfarenhet är att det inte brukar vara så noga, de som är noga har med sig sin egen mixer :)

Personligen tycker jag Yamaha är mest allround, eftersom de har massor av reglar så är det lätt att få till sin mix på kort tid, man behöver inte lägga tid på att patcha och assigna kanaler.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Mikael Thieme »

Magnus Gunnarsson skrev:Skall man tolka det så att ju mer likt det digitala bordet är - ett analogt bords layout, ju mer gångbart är det...?
Nej, inte nödvändigtvis.
IMHO finns det inget digitalt bord som låter dig jobba lika snabbt i en soundchecksituation som med ett traditionellt analogt bord. Men i praktiken finns andra fördelar med att lämna den traditionella layouten, fördelar som i många lägen kan väga upp och till och med överträffa värdet av direkt knapp-och-ratt access till parametrar.
Ska du i huvudsak använda bordet själv så blir det en fråga om tycke och smak, om vilket användargränssnitt DU tycker känns mest intuitivt och lättjobbat. Prestanda- och funktionsmässigt gör de flesta moderna mellanstora digitalbord jobbet i en livesituation. Bland de bord du nämner håller jag själv Vi1 mycket högt, det med mycket stor marginal(!) bästa liveljud jag någonsin hört kom ur en Vi1, men även ett M7CL med rätt pris skulle vara intressant även om det är ett litet enklare bord. Min uppfattning är att det är värt mycket att faktiskt ha en fysisk regel per kanal när man vill jobba snabbt.

Magnus Gunnarsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 29 okt 2017, 09:06
Presentation: Ljud & ljus uthyrare samt tekniker. Över 20års erfarenhet.
Ort: Stenungsund

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Magnus Gunnarsson »

Ok. Nu har jag köpt en mixer! Det blev en Allen heath. Ilive T112 med 48/20 mixrack.
Har inte rattat det live ännu men skall bli snart. Jag tackar alla för bra kommentarer och åsikter...
Ha de gott alla i sommar.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Val av beg. mixer?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Kul ! :D
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster