fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

körde min första show med chamsys magiqpc och ett dual dmx interface. ( https://secure.chamsys.co.uk/dualdmx" onclick="window.open(this.href);return false; )
gick över förväntan då jag inte lyckades få fram en touch skärm :/ så när det var mycket att dra å trycka på så blev det lite knasigt :/
går det på något sätt att få till fysiska reglar till chamsys dual dmx interfacet utan att köpa ett komplett chamsys bord för massa pengar?
vad behövs och hur gör man i sådana fall?

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu är jag inte så hemma på Chamsys men det verkar ju finnas en miniwing: https://secure.chamsys.co.uk/miniwing" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Henrik Brifors »

Jag funderar på om inte ett midibord borde gå att använda.
Lekte med tanken att kunna styra lite chasear från ett pedalbord och spela samtidigt.
Det kan vara värt att kika på.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Jonas Larsson skrev:Nu är jag inte så hemma på Chamsys men det verkar ju finnas en miniwing: https://secure.chamsys.co.uk/miniwing" onclick="window.open(this.href);return false;
absolut finns mini wing, men då är man uppe på en för mig alldeles för hög summa pengar även om det är det billigaste av deras alternativ :( tänkte mer om det kanske gick att koppla ihop med ett annat ljusbord eller liknande via dmx eller midi typ.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Henrik Brifors skrev:Jag funderar på om inte ett midibord borde gå att använda.
tror jag läste nånstans (vilket jag naturligtvis inte hittar längre) om att det ev skulle kunna gå med midi, men då jag inte har satt mig in i midi styrning alls, så vet jag inte mycket mer än att varken dmx interfacet eller datorn har midi vilket jag antar (!) att det måste finnas på både "styrbordet" och datorn/interfacet för annars kan man ju inte koppla ihop dem. så om det går vart kan man få tag på midi till datorn?

MvH // Mathias

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Henrik Brifors »

Finns ganska många usb midi adaptrar, även i en hel del usb ljudkort med midiportar.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Markus Hammerin »

Jag har en Behringer BFC2000 som du kan få köpa om du vill. Den går att koppla till MagicQ. Jag fick det att prata med programmet, men orkade inte konfa upp det som jag ville ha det. Körde med touchskärm istället.
Det var inte mitt fel!

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Markus Hammerin skrev:Jag har en Behringer BFC2000 som du kan få köpa om du vill. Den går att koppla till MagicQ. Jag fick det att prata med programmet, men orkade inte konfa upp det som jag ville ha det. Körde med touchskärm istället.
det är ju absolut intressant,vad hade du tänkt dig för pris?

hade önskat mer reglar dock, har ett scensetter med midi och en clx-16 med midi att tillgå men vet ej om dom funkar ihop men vill ha något för eget bruk med, hur mycket jobb är det att konfigurera ihopa dom för jag har vart inne på touch skärm med då det verkar enklare men tycker att man förlorar "finger" känslan gentemot fysiska reglar.

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Markus Hammerin »

Se PM.
Det var inte mitt fel!

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

nu har jag bord och program som ska kunna fungera med varandra, MEN eftersom jag inte har chamsys midi dongel eller midi interface så funkar det inte med midi direkt till chamsys. däremot ska det fungera med MIDI till OSC enl chamsys själva. dock så är jag helt grön på både midi och ännu grönare på OSC (som jag aldrig hört talas om innan ens) och lika lite på programmering. och på youtube finns (vad jag hittat ) en enda tutorial om hur man gör MEN (dessa men hela tiden :( ) den är för MAC och jag kör via win 8.1.
finns det kanske någon som kan och har lust att hjälpa mig få dessa att fungera ??

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag har hört talas om att folk kört Behringer Faders via MIDI/SMTPE-interfacet.

Jag rekommenderar dock PC Wing då programmeringsknapparna och hjulen är väldigt bra att ha.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Anton Stjärnbrandt skrev:Jag har hört talas om att folk kört Behringer Faders via MIDI/SMTPE-interfacet.

Jag rekommenderar dock PC Wing då programmeringsknapparna och hjulen är väldigt bra att ha.
det verkar som om det får bli nästa punkt på listan, tyvärr är ju prislappen för stor för min del just nu. men att kunna få min dual dmx interface att göra det jag vill skulle kosta betydligt mer, för att köra Midi måste jag ha antingen deras midi interface eller midi dongel, å ingen av dem säljs tydligen längre, och för att kunna få tillgång till ljudstyrningen fullt ut med filtrerade signaler så måste jag även där ha deras audio interface..men jag har gett upp midi/osc för jag får det inte att fungera, så det blir en touchskärm framöver istället.

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Mathias Lindqvist skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev:Jag har hört talas om att folk kört Behringer Faders via MIDI/SMTPE-interfacet.

Jag rekommenderar dock PC Wing då programmeringsknapparna och hjulen är väldigt bra att ha.
det verkar som om det får bli nästa punkt på listan, tyvärr är ju prislappen för stor för min del just nu. men att kunna få min dual dmx interface att göra det jag vill skulle kosta betydligt mer, för att köra Midi måste jag ha antingen deras midi interface eller midi dongel, å ingen av dem säljs tydligen längre, och för att kunna få tillgång till ljudstyrningen fullt ut med filtrerade signaler så måste jag även där ha deras audio interface..men jag har gett upp midi/osc för jag får det inte att fungera, så det blir en touchskärm framöver istället.
Nja så har det varit innan, med midi och audio begränsat till den specifika hårdvaran, numera räcker det med någon licensöppnande blå hårdvara, det är därför den hårdvaran har slutat säljas. Din dual DMX bör räcka för både osc och ljud. osc kan du klara dig långt på. Men alas, spara ihop till minst en pc-wing om det ska bli kul.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Ludvig Uppman skrev: Nja så har det varit innan, med midi och audio begränsat till den specifika hårdvaran, numera räcker det med någon licensöppnande blå hårdvara, det är därför den hårdvaran har slutat säljas. Din dual DMX bör räcka för både osc och ljud. osc kan du klara dig långt på. Men alas, spara ihop till minst en pc-wing om det ska bli kul.
jo du har rätt, både ljudet och OSC funkar med det jag har, men tyvärr kan jag bara använda mig av "energy" läget på ljudet, resterande "(7?) kanaler" är oavsett valt läge energy , OSC funkar men hade vart smidigare med midi direkt och enl chamsys funkar det bara med deras midi interface annars hade en billig lösning vart att köpa ett billigare midi interface så hade jag klarat mitt nuvarande behov långt :/ och jag inte kan hitta en lösning på att få mitt midi bord (usb) via OSC att funka hittar inget OSC prog som jag förstår för win för mac däremot finns ju Osculator mfl.

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: fysiska reglar till chamsys magicq pc?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Bifogar en bilaga där alla restrictions utifrån hårdvara listas. Mitt tidigare svar var uppenbarligen en grov förenkling, det är rätt snårigt med vad som öppnar upp vilka funktioner.

Att det skulle vara begränsning på ljudets styrfunktion har jag aldrig hört, bara på ljud in eller inte.

Vad gäller OSC finns det flera användare som har gjort kompletta styrmappning till paddor som du kan ladda ner, med faders, knappar, exec, feedback etc. till magicQ. Kolla ex. här: https://www.facebook.com/groups/141284543156279/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
MagicQ+OverviewproductsJuly2017.pdf
(435.88 KiB) Nerladdad 249 gånger

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster