Trosshörn med liten vinkel

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Vilka tillverkare har trosshörn med liten vinkel ?

Jag har lite svårt att hitta...

Tack !
Bilagor
global-truss-2-way-75-degree-corner-sq-4121-75-921.jpg
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Tror att global truss har såna.
Christoffer Gustafsson
---------------------------------------------------------------------------------------------
One Audio AB
Nastagatan 15
70227 Örebro
info@oneaudio.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Nicke Löfgren »

jag köpte av Prolyte sen lämnade jag in dessa till ÖrnAlp i övik som gör bla stridsbåtar i aluminium, Dom fixade rätt vinkel med godkända svetsningar

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Fredrik Thörn »

Jag gjorde samma som Nicke, köpte 25cm Prolyte o svetsa om
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Johannes Olsson »

Nicke Löfgren skrev:jag köpte av Prolyte sen lämnade jag in dessa till ÖrnAlp i övik som gör bla stridsbåtar i aluminium, Dom fixade rätt vinkel med godkända svetsningar
Vem godkände dem? Prolyte? i och med att du bygger in egna saker i riggen som inte är byggda av Prolyte så har du fullt ansvar för hela konstruktionen då det är du som har "skapat" denna nya konstruktion. Så vad svetsaren en säger så är HELA bygget på dig, inklusive den orörda Prolyte trossen. Du har med att stoppa in en icke Prolyte bit fråntagit dem allt ansvar för konstruktionen. Kan bli jävligt kostsamt.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Nicke Löfgren »

Johannes Olsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:jag köpte av Prolyte sen lämnade jag in dessa till ÖrnAlp i övik som gör bla stridsbåtar i aluminium, Dom fixade rätt vinkel med godkända svetsningar
Vem godkände dem? Prolyte? i och med att du bygger in egna saker i riggen som inte är byggda av Prolyte så har du fullt ansvar för hela konstruktionen då det är du som har "skapat" denna nya konstruktion. Så vad svetsaren en säger så är HELA bygget på dig, inklusive den orörda Prolyte trossen. Du har med att stoppa in en icke Prolyte bit fråntagit dem allt ansvar för konstruktionen. Kan bli jävligt kostsamt.

Du kan va helt lugn angående dessa ”tillbehör” för trossen! Jag har fått den information och deras kvalifikationer för att klara dessa svetsningar! Dom som har gjort dessa modifieringar gör klart större mer avancerade produkter!

Vore intressant vad du har för underlag för ditt påstående?! Som många skriver i dag...... Källfakta tack :mrgreen:
Jag förstår ditt resonemang men det finns skillnad på byggen å byggen! Men jag köper inte ditt resonemang när du har noll koll hur mina ” tillbehör” är tillverkad eller kontrollerad

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Michael Christiansen »

Oavsett tillverkare, går det ju bra att skicka en förfrågan till dem om konstigheter.
Prolyte och Eurotruss är i allafall lyhörda. Då slipper man tjåleri och snack om plagiat, försäkrings problem och stridsbåts svetsare..

Annars kan man väl fixa till nått med bokhörn eller gafflar/hängslen??

I alla fall bunkrar jag upp i soffan med kuddar och popcorn, ty denna tråd säkert sticker i väg snart *full*

Mvh
Teaterlys Micke
maximum bass - on all frequencies

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

https://www.prolyte.com/en/prolyte-camp ... uss-brands" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Johannes Olsson »

Nicke Löfgren skrev:
Johannes Olsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:jag köpte av Prolyte sen lämnade jag in dessa till ÖrnAlp i övik som gör bla stridsbåtar i aluminium, Dom fixade rätt vinkel med godkända svetsningar
Vem godkände dem? Prolyte? i och med att du bygger in egna saker i riggen som inte är byggda av Prolyte så har du fullt ansvar för hela konstruktionen då det är du som har "skapat" denna nya konstruktion. Så vad svetsaren en säger så är HELA bygget på dig, inklusive den orörda Prolyte trossen. Du har med att stoppa in en icke Prolyte bit fråntagit dem allt ansvar för konstruktionen. Kan bli jävligt kostsamt.

Du kan va helt lugn angående dessa ”tillbehör” för trossen! Jag har fått den information och deras kvalifikationer för att klara dessa svetsningar! Dom som har gjort dessa modifieringar gör klart större mer avancerade produkter!

Vore intressant vad du har för underlag för ditt påstående?! Som många skriver i dag...... Källfakta tack :mrgreen:
Jag förstår ditt resonemang men det finns skillnad på byggen å byggen! Men jag köper inte ditt resonemang när du har noll koll hur mina ” tillbehör” är tillverkad eller kontrollerad
Källa: Prolyte.
Bellalite hadde just ett Prolyte Campus i Stockholm och Göteborg. Där en belastningsingenjör ifrån Prolyte undervisade i bl.a. detta. Så fort man inte endast använder deras tross och tillbehör så tar man på sig allt ansvar då man har "uppfunnit" en ny konstruktion. Om det är att lägga till ett hörn från Euro tross eller att svetsa in en bit spelar ingen roll då du använder konstruktionen på ett av tillverkaren ej tilltänkt sätt. Och det är du som byggt den, inte svetsaren som åker dit på det.

Angående svetsningarna: Prolytes svetsare jobbar i 3-6månader heltid med att svetsa tross UTAN att deras jobb når kund. det skrotas. detta för att ge dem erfarenhet nog att göra en bra nog konstruktion. Bara för att någon är en duktig svetsare betyder inte att de kan svetsa tross som har tillverkarens krav.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johannes Olsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:jag köpte av Prolyte sen lämnade jag in dessa till ÖrnAlp i övik som gör bla stridsbåtar i aluminium, Dom fixade rätt vinkel med godkända svetsningar
Vem godkände dem? Prolyte? i och med att du bygger in egna saker i riggen som inte är byggda av Prolyte så har du fullt ansvar för hela konstruktionen då det är du som har "skapat" denna nya konstruktion. Så vad svetsaren en säger så är HELA bygget på dig, inklusive den orörda Prolyte trossen. Du har med att stoppa in en icke Prolyte bit fråntagit dem allt ansvar för konstruktionen. Kan bli jävligt kostsamt.
Inte för att vara sådan men har du byggt ihop en rigg från Prolyte så bär du ändå fulla ansvaret för det är du som har riggat. Skulle något hända så bär du ansvaret om det skulle rasa både med och utan hemma byggda saker.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Christopher Berg »

Som många säger så är man ensam ansvarig skyldig om man blandar/bygger egna konstruktioner som inte tillverkaren godkänt.
Johannes Olsson skrev: Angående svetsningarna: Prolytes svetsare jobbar i 3-6månader heltid med att svetsa tross UTAN att deras jobb når kund. det skrotas. detta för att ge dem erfarenhet nog att göra en bra nog konstruktion. Bara för att någon är en duktig svetsare betyder inte att de kan svetsa tross som har tillverkarens krav.
Det är väl klart att tillverkaren säger det! Men har otroligt svårt att se att något företag, inom någon sektor skulle betala en person (upp till) 6 månadslöner för att, i grund och botten, tillverka skrot!! Förstå hur mycket pengar vi pratar innan dom har utbildat en ny person inom företaget! Trossen skulle ju kosta sin vikt i guld!

Sen att deras svetsare är noga utbildade och tränade, det antar jag!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Johan Fälth »

Vet du mått o vinkel så kan prolyte tillverka åt dig. Vet flera som fått specialtillverkade bitar.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: Trosshörn med liten vinkel

Inlägg av Jonatan Bergman »

Var på prolyte campus i gbg och där pratade dom också om att en (prolyte svetsare) står 3-6månader och svetsar mer eller mindre skrott. Sen pratata dom rätt mycket om att svettsen är den svagaste länken i trossen och att mindre tross H30-H40 så svettsar man inte hela vägen runt på snedstagen på grund av att värmeutvekligen blir för varm och försämrar trossen enu mer än om man lämna ett lite lufthål där.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster