Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Hej
Håller på och ska bygga ett PA-system som ska klara av större ytor, till exempel idrottshallar eller utomhus.
Musiken som kommer spelas är mest rejv/hardstyle, men även annat ska funka så ljudkvaliteten är väldigt viktig för mig.
Funderar över hur jag ska konstruera högtalarna, elementen jag har i nuläget är 4 st 22'' basar, 4 st 15'' basar, 4 st 8'' mellanregister och 4 diskanthorn.
Tänkte till en början göra vanliga basreflexlådor, 4 högtalare med 1x15 och 4 22'' subbar. Kan dock behöva öka upp till 8 subbar.
Men sen så läste jag en del om hornlådor, att de skulle öka verkningsgraden och på så sätt göra att jag skulle få ut mycket mer ur de elementen jag har.
Som subwoofer funderar jag då på Cerwin Vegas TS42 låda, har inte hittat så många andra hornkonstruktioner till 21-22'' basar. Har dock läst en del kritik om hornbasar, bland annat att de inte klarar av djupbas och att det inte blir rent ljud. Värt att tänka på är att viss hardstyle går väldigt djupt ner i frekvens. Att dom blir stora och klumpiga bryr jag mig inte så värst mycket om, bara dom låter bra och starkt.
Undrar också hur spridningen blir på bashorn jämfört med vanliga basreflexlådor

Var en gång på Björksäter i Hässleholm och där hade dom hornbasar typ Cerwin Vega L36, och dom lät riktigt mycket och bra, betydligt starkare än vanliga 18'' basreflex. Dom hade 4 som stod bredvid varandra, och jag tyckte att de gick hyfsat djupt ner i basregistret. Dock var det ju massa folk där så man hörde inte i detalj hur det lät.

Sen är frågan också hur jag gör med topparna, sneglade lite på EAW Kf850, men problemet var att den var extremt tung. Vill helst inte överstiga 50 kg på topparna då jag vill kunna hänga upp dom utan större besvär. Sen började jag också fundera på om dom korta hornen i Kf850 verkligen ger så mycket mer fördel jämfört med vanlig basreflexlåda.
Såg också att EAW KF850 var tri-ampad, ger detta några fördelar jämfört med vanlig passiv delning inne i högtalarna?
MVH T.R.

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Johan Tofftén »

Du kan börja att tala om vilka modeller på högtalare du har.
Därefter kan man kolla vilken typ av låda som funkar bäst.
Det är också viktigt att du har slutsteg som levererar rejält med ström.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Baselementen i topparna (15'') heter IMF HP15W
Mellanregistren heter Fane Sovereign 8-125
Diskanterna heter Rila SA25 (piezo)
Basarna till subbarna (22'') heter Billebro Dragon, det kraftigaste av dom.
Har hört att många snackat skit om Billebro men de här basarna är de brutalaste jag någonsin hört. Extremt tryck och slaglängd. De har 6'' spole och pikar på 6800w. Så dessa basar kan jag verkligen rekommendera. Allt sitter i nuläget i basreflex, men med horn borde det vara möjligt att få ut ännu mer av dom elementen.
Slutstegen som ska driva allt är 3 st Behringer EP4000, 2 bryggade till subbarna och ett till topparna.

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Johan Tofftén »

Har kollat lite snabbt på basarna ovh dom verkar inte gilla att sitta i horn.
Det finns en ritning på billebros hemsida till dessa basar,
Jag tror att du skulle tjäna på att köra följande.

2 st dubbel 22" subb, 2 st 8ohms basar kopplade till 4ohm per låda (byggs i minst 18mm björkplywood helst tjockare)
4 st 1x15" Midlåda
4 st 1x8"+Diskant med delningsfilter
1 st Högtalarprocessor typ DBX 260
1 st EP4000 till 4x 15"
1 st steg till 8"-diskant
1 st EP4000 per sublåda (tror dock att dom är lite klena)

Jag skulle nog ha haft steg som levererar minst 3000 riktiga watt per baselement.

Jag har själv kört med 1 EP4000 bryggat på 1st dubbel 18" men det räcker inte till.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Om det inte går att köra horn så får jag nog dubbla det där. Dvs. 4 st 2x22 osv. Eller tror nog mer jag satsar på 8 st enkellådor då dubbel 22 lär bli tunga som satan, minst 130 kg styck. Bara basarna väger 36 kg eller nåt styck.
Så du menar att jag ska göra separata lådor till 15'' basen och ha mellanreg och diskant i en egen? Går det inte att sätta allt det i samma låda och köra bi-amp till den.
Det finns 8 kw steg, Billebro har såna. Har köpt mycket därifrån och grejorna dom har där har varit helt fantastiska. Har hållit i flera år. Undra varför Billebro har fått så dåligt rykte? Kan det vara gamla synder?

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Johan Tofftén »

Fördelen med att sätta 15" i egen låda är att du måste iallafall dela upp lådan, annars kommer 15" att förstöra ljudet från 8".

Sen skulle jag köpa ett par riktiga diskanter istället för piezio.

Om du kör med enkellådor så blir det 8 ohm per låda, slutsteg som levererar minst 3000w rms i 8 ohm är inte billiga.
Man kan ju koppla 2 lådor lådor till 4 ohm.
Men 1 dubbel låda levererar mer en 2 enkellådor
Tänk bara på att skaffa steg som levererar effekt på riktigt och inte bara på pappret.

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Patric Öberg »

Har 4st meyer msl-3or inklusive processorer att sälja.

Dock stora och tunga lådor. Men går hänga upp/flyga om man vill. Eller ground stacka.

Kastar långt, sprider rätt bra om man riggar dom rätt.
Kräver inga monstersteg för att spela på bra på stora ytor.

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Jovisst lådan måste ju delas upp men om man gör helt separata lådor så är frågan hur man ska rigga systemet. Tanken är att topparna ska hängas upp i ett tross. då de ska funka för större lokaler och ute
Men hur gör jag med 8'' för de ska låta bra på långt håll om jag ej använder horn? Ska jag helt enkelt ha dubbelt så många 8'' som 15''
Funderade på det, men när jag skulle beställa från HIfiKit så sa dom att det går lika bra med Piezo, ska enligt dom inte vara några hörbara skillnader. Men funderar nog ändå på vanliga, ingen större prisskillnad på Billebro
Hur mycket förstärks ljudet av horn egentligen? Är det sant att 1 horn låter lika mycket som en låda med dubbla element i?
Hur får jag reda på den riktiga effekten? Man har ju endast specsen att gå efter?

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Fredrik Thörn »

Köp Funktion One, då kan du välja ända upp till 32” horn och ner på 20hz.

Ett par, fyra stycken F221 och ett gäng Res 5T så låter de gött o bra på dina rejv!
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Nu har vi börjat göra topparna. Det fick bli horn, resten av gänget var helt säkra på att det hskulle bli skitbra, så vi valde ut hornkonstruktion utefter vad vi sett elementen i. Som basdel blev det en variant av HD15 som skulle passa för mitt HP15W element och som mellanregister så fann vi det bättre med 10'' då basen måste delas av vid 250hz. Styrning sker med ett vanligt aktivt 3 vägs delningsfilter
Dock kan ingen riktigt svara på hur vi gör med diskanten.
Vi ville ha högtalaren så kompakt som möjligt, så vi funderar på var man kan sätta diskanten, lådan består av ett bashorn och ett mellanregisterhorn då vi var säkra på att det går att sätta diskanten som koaxial framför midhornet.
Behöver jag ha en fasplugg i midhornet? Vad har en sådan för funktion? Skulle jag kunna bygga in diskanten i den, eller använda ett koaxialelement som mellanregister? Midhornet är ett vanligt rakt horn

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Vill du ha bra ljud ska du defenitivt inte välja piezo-diskanter!
De låter aldrig bra!
Dom är billiga och lätta, men det är bara "smäck" om du frågar mej!
Dessutom tror jag du kommer elda upp dom rätt snabbt med....

Om du är intresserad av 2 st tunga horn-basar med 1000W (RMS) 18,4" 4Ohms element i har jag ett par du skulle kunna få för en hygglig peng. :)
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Vilka piezo är det du haft då?
De jag har heter RilaSA25 och de satt i ett par andra högtalare. Och dom låter helt fantastiskt bra, och dom har blivit grillade med höga efferkter i åratal...
Nu så är topparna och 2 basar fixade.
Basarna blev rena monster. Det visade sig att Billebros 22 tums bas passade skitbra i ett TS42 horn, det blev helt galet mycket bastryck från dom. Bara 2 st 22 tum horn lät betydligt mer än de 4 L36 som de hade på Björket. Och dom går djupare ner i frekvens.
Det enda som fattas är mellanregisterhornen i topparna. Frågan är hur man ska göra dom för att det ska bli bäst. Behöver jag den där faspluggen?
Frågan är också om jag ska göra hornet i trä eller jag ska svetsa ihop ett i metall?

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Har provat lite olika å visst låter dom, men jag tycker det är stor skillnad i jämförelse med en "riktig".
Det finns ju även billigare magnet/spole-diskanter att köpa om man har lite begränsad budget. Något dyrare blir det så klart, men i det stora hela behöver det inte vara så stora pengar.
Kollade lite som snabbast på nätet och en RilaSA25 ligger på 89:- så man får kanske inte ha för höga förväntningar på dom... :wink:
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Theodor Ranebo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 20:21
Presentation: Hej
Är en 20 årig skåning som gillar att bygga egna högtalare, både för hemma och PA-bruk. Är även allmänt intresserad av ljud och ljusteknik

Re: Funderingar över PA-högtalare för större ytor

Inlägg av Theodor Ranebo »

Hej alla
Så här blev det.
Behövdes visst inget horn till topparna då de drar på något djävulskt när man hyvlar bort 100 hz.
Ljudet blev helt fantastiskt, väldigt bra ljudkvalitet, mycket bättre än det brukar vara på konserter. Och topparna blev kompakta som jag ville, de väger 30 kg styck. Men de har ett otroligt stort ljud, spelar högt och tydligt hundratals meter, med bibehållen klarhet i ljudet. Så piezo-diskanten är det med andra ord inget fel på.
Basarna är allt annat än kompakta, riktiga monster på 110 kg styck. Men fy helvete vilket bastryck det blev från dom, känns nästan som att tarmarna ska flyga iväg. Har aldrig varit med om värre. Trycket från dom känns också i magen hundratals meter bort.
Så nu har dessa galna högtalare många vilda fester framför sig :D
Bilagor
Satanshögtalare.PNG
Satanshorn.PNG

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster