krånglar jag till det för mycket?

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

krånglar jag till det för mycket?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

En nybörjar fråga, sitter och försöker få till ljuset inför en dans show.
det är 13 olika låtar och det kommer vara allt från väldigt små barn till vuxna som genomför danserna. allt från rosa pantern till typ klassiskt :/
för dom små så vill jag inte ha alltför mycket "blink" som stör dem i dansen, lite mer för dom som är större dock.
kommer styra från datorn med chamsyspc utan touch och fasta reglar (om nån vet hur man får fasta reglar till som inte kostar massa pengar så vill jag gärna veta)
hur gör jag det så enkelt som möjligt för mig utan att nagga på kontrollen och möjligheterna att improvisera?
så som jag börjat, några olika fx på mh på olika reglar, och ett "grundljus/chase" passande till varje låt.
men det blir en hel del att hålla reda på och utan fysiska reglar känns det som det kan bli krångligt :/
vad kan ni ge mig för tips på hur jag skall tänka?

ljus uppsättningen är följande.
9 ledpar 56, rgb (som inte går att separera i kanalerna utan endast samma kanal)
6 ledpar 56 rgba
8 par 64
6 par 54
6 mh
2 scanners

MvH // Mathias
Senast redigerad av 2 Mathias Lindqvist, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: krånglar jag till det för mycket?

Inlägg av Niklas Elste »

oj mer info tack

va för program? till att börja med

satt i går och bygge ett tids synkat ljus till förinspelad musik
la bara upp ett par stora knappar i datorn att trycka på för varje spår
enttek usb pro och dmxcontroll (lite jobbigt då stora delar tyvärr är på hålänska typ)

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: krånglar jag till det för mycket?

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Niklas Elste skrev:oj mer info tack

va för program? till att börja med

satt i går och bygge ett tids synkat ljus till förinspelad musik
la bara upp ett par stora knappar i datorn att trycka på för varje spår
enttek usb pro och dmxcontroll (lite jobbigt då stora delar tyvärr är på hålänska typ)
oj sorry, vart trött när jag skrev igår å trode jag fick med det :/ ,(lade till den infon nu ;) )
sitter med chamsyspc och dual dmx interface. har hyffsad koll på "grunderna" nu :P har försökt få till så att det åtminstone ska kunna synkas i takt till musiken, men chamsys (datorn??) vill bara lyssna via den interna micen i datorn som förutom musiken lyssnar på brus från fläktar etc. så bpm blir hel tokig typ 4-800 bpm :/
det som jag upplever blir krångligt e att det är så många olika sorters låtar och att programera låånga chasers för varje tar en evighet :( plus fx m,m till mh så blir det plötsligt mycket som ska hållas reda på och nås snabbt med musen :/
har aldrig suttit med något liknande innan, (mest disco och lite teater) men fick tips om att se bordet/datorn som en buffe :P , en grund (chasen?) och reglarna (fx, strobe etc) som ingredienserna som läggs till. men som sagt det känns som det blir väldigt mycket, så kanske tänker jag helt fel :/

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: krånglar jag till det för mycket?

Inlägg av Niklas Elste »

ok
har inte brukat det bordet än

men jag brukar lägga upp grund positoner
och några färdiga rörelser och resten kör jag för hand

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster