konstigt dmx adresseringsproblem

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Nicke Löfgren »

Testa med ett annat bord :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Mårten Lundmark
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 22:02
Presentation: Jobbar med en nystartad firma som hyr ut Ljud till små scener/disco och ljus till detsamma.
Ort: Örebro

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mårten Lundmark »

Har du satt en terminator på sista kontakten om de ligger sist i slingan, kan vara så enkelt...värt att prova.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Jonas Larsson »

Mårten Lundmark skrev:Har du satt en terminator på sista kontakten om de ligger sist i slingan, kan vara så enkelt...värt att prova.
Helt klart värt att testa det!

Mathias > Finns det några Y splittar eller liknande speciallösningar på slingan?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Mårten Lundmark skrev:Har du satt en terminator på sista kontakten om de ligger sist i slingan, kan vara så enkelt...värt att prova.
ne, vi har dessvärre ingen sådan, men det kostar ju inte många pengar så det kan vara värt att testa, trodde dock att det var mer för att slippa "störningar" från tex strömkablar etc

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Jonas Larsson skrev:
Mathias > Finns det några Y splittar eller liknande speciallösningar på slingan?
ne inget sådant, bara en enda slinga mellan 3 rån, elen går på motsatt sida och har försökt ha dom isär så gott det går.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Niklas Elste »

och du har inte överskridit antal enheter?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Nicke Löfgren »

Niklas Elste skrev:och du har inte överskridit antal enheter?
hur menar du?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Niklas Elste »

dmx är bara secat till 32 enheter på en slinga och färre om man använderenheter utanför standard

nu är det ytterst otroligt att det skulle vara just detta men det skadar inte att fundera på det

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Niklas Elste skrev:dmx är bara secat till 32 enheter på en slinga och färre om man använderenheter utanför standard

nu är det ytterst otroligt att det skulle vara just detta men det skadar inte att fundera på det
det är totalt 27 enheter anslutna varav 12 är dimmer (2 st 6k) och 6 st ledpar konnor (annan modell) som funkar ypperligt och 9 ledkannor som krånglar. :/ och det spelar ingen roll om jag kopplar endast en kanna eller hela slingan, den/dom reagerar endast på startadress 1 oavsett.

Provade koppla in ett annat bord idag, på 3 av kannorna där jag ställde den 1a på kanal 1, andra på kanal 126 och tredje på 505. men fick samma resultat. endast start adress 1 som gällde för samtliga. kollade även så att + - signal låg på rätt stift då båda borden har omkopplare, men allt stämde. ger snart upp och låter dem vinna denna strid. blir ju dock väldigt tråkigt då det blir betydligt mindre möjligheter att kunna ställa in ljuset efter vad som finns på scenen :/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Nicke Löfgren »

Köp nya kannor!! Känns som dom har fått eget liv

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Jonas Larsson »

Mathias Lindqvist skrev:det är totalt 27 enheter anslutna varav 12 är dimmer (2 st 6k) och 6 st ledpar konnor (annan modell) som funkar ypperligt och 9 ledkannor som krånglar.
Varje 6 kanals dimmer räknas som en enhet i sammanhanget max 32 på en slinga, så du har 17 enheter på slingan så inget fel där heller.
Mathias Lindqvist skrev: :/ och det spelar ingen roll om jag kopplar endast en kanna eller hela slingan, den/dom reagerar endast på startadress 1 oavsett.

Provade koppla in ett annat bord idag, på 3 av kannorna där jag ställde den 1a på kanal 1, andra på kanal 126 och tredje på 505. men fick samma resultat. endast start adress 1 som gällde för samtliga. kollade även så att + - signal låg på rätt stift då båda borden har omkopplare, men allt stämde. ger snart upp och låter dem vinna denna strid. blir ju dock väldigt tråkigt då det blir betydligt mindre möjligheter att kunna ställa in ljuset efter vad som finns på scenen :/
Det låter ju som att det är kannorna som är defekta om du har testat med två olika ljusbord och det inte fungerar med något, fast det fungerar med de andra enheterna. Det tyder ju på att borden är hela.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Jonas Larsson skrev:
Det låter ju som att det är kannorna som är defekta om du har testat med två olika ljusbord och det inte fungerar med något, fast det fungerar med de andra enheterna. Det tyder ju på att borden är hela.
ja har ju provat i princip allt nu så det måste vara nått med kannorna som e knas, det som stör mig e ju att alla 9 har samma fel. hade känts mer logist om det hade vart 4 som var svarta, 3 som blinka, å 2 som gjorde nått annat, det hade vart lite mer förståligt, men 9 med samma fel. :/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har du testat dom 1 och 1 med en annan start adress än 1

Typ bara en kanna på start adress 15 å inget annat

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

Nicke Löfgren skrev:Har du testat dom 1 och 1 med en annan start adress än 1

Typ bara en kanna på start adress 15 å inget annat
jupp, provat med båda borden, samma resultat. provat både lågt mellan och hög start adress. fortfarande bara 1 som den lyssnar på :/ den slutsats jag har dragit så kan det egentligen bara bero på 2 olika saker, antingen har alla kannorna pajjat på samma sätt i mjukvaran eller så är det någon form av inställning i kannan som jag missat. men jag har läst instruktionsboken gång på gång och den har 3 olika lägen. inbyggda program eller valbart fast ljus. eller ljud med program eller dmx läge. :/ om jag ställer den på dmx så visar den direkt att den får data signal på dioden. och den svarar på startadress 1, om jag ställer den på tex 15 så visar displayen 15 och om jag bryter strömmen så är fortfarande kanal 15 lagrad/aktiv men den byter inte startadress ändå :/ tror det ligger något i det som någon nämde tidigare i tråden, "det kanske finns en anledning till att dom är billiga och har utgått ur sortimenet" :/

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

tror att det är löst fast inte med den utgången jag hoppades på. hade ju hoppats få dem att fungera som dom ska. men har idag försökt styra dem via datorn med chamsys magic q dual. å nee det fungarade inte heller utan blev samma resultat på alla kannor. svarade bara på startadress nr 1 oavsett hur/vad jag gjorde så felet ligger i kannorna och jag tror inte det kan repareras utan att lämna in dem, vilket dom troligtvis inte ens är värda kostnaden för ens som nya 8O . så det får nog bli ett försök till övertalning om att införskaffa nya istället :/

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: konstigt dmx adresseringsproblem

Inlägg av Mathias Lindqvist »

inget nytt ang problemet, inga nya kannor inköpta, men man får göra det bästa av vad man har, har efter lite tänkande ändå lyckats styra dom i olika grupper :) genom att lägga dom på olika universum med samma start adress :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster