Identifiering av slutsteg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jens Skytt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 17:34
Presentation: Köper ,säljer ,demonterar och allmänt intresserad av elektronik ,ljud och ljus.

Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jens Skytt »

Hej jag är ny här och hade på loppis köpt lite prylar för en billig slant.

2x frontladdade bashorn 15" innehållandes en styck JBL K140 och i den andra en Monacor SP385g

1x Canary 16/2 live mixer

Samt ett slutsteg som läser HMt 2004.

Detta slutsteg förbryllar mig då jag kunna hitta info om allt det andra men inget och då menar jag inget på google annat än en urgammal bild från någon tjomme som haft ett likadant men ingen info.

Kan någon här inne ge mig lite info om detta steg och kanske peka mig i rätt riktning ifall jag vill ha dokumentation?
Bilagor
Vad är detta för steg?
Vad är detta för steg?

Användarvisningsbild
Johan Tofftén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 22:02
Presentation: Egen företagare inom eventteknik, Jobbat med tekniska lösninar för event m.m. på ps-communication sen 1993
Ort: Sätra/Stockholm

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Johan Tofftén »

Ingen aning vad det kan vara. Men skulle gissa på att det är på 200w x4 i 8 ohm

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Bengt Norling »

Vill minnas att ljudia sålde dessa steg en gång i tiden

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jonas Areskough »

Oj oj oj det här steget väcker minnen, Hmt är en föregångare vad det gäller steg, byggda i Sverige och närmare bestämt Skaraborg. Dessa stegen andas 9 kompaniet. 4x500w/4ohm alternativt 2x1000/8ohm finns med både enkel och dubbel drossel. Riktigt tunga och strömstarka, vi har de sista Chassia och dess innehåll på lagret. Är det till salu?

Jens Skytt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 17:34
Presentation: Köper ,säljer ,demonterar och allmänt intresserad av elektronik ,ljud och ljus.

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jens Skytt »

Jag har tittat innanför chassit och det sitter två massiva drosslar/ringtransformatorer samt bara två kanaler är kopplade.

Det står även på en plåt på baksidan modell 1002. Kan detta betyda att jag har 2x1000 i 8ohm?

Jag vet inte om det funkar än då jag saknar nätkabel. Men jag väntar på en adapter för vanlig kettle plugg (dator nätkabel) så jag kan återkomma med info om funktion och jag tar ställning till om jag vill behålla det då.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jonas Areskough »

Nja alla steg var så vitt jag vet 4x500 men går att brygga med hjälp av brytare på varje stegdel till 2x1000. om alla kontakter inte är kopplade är det nog nått som nån tidigare ägare gjort.

Jens Skytt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 17:34
Presentation: Köper ,säljer ,demonterar och allmänt intresserad av elektronik ,ljud och ljus.

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jens Skytt »

Jag har luskat lite mer inne i steget och så vida jag kan utröna så är det byggt som två kanaler då varken input eller output är kopplade samt att det bara finns transistorer på ena sidan av kylflänsen men det är helt klart plats för en sida till med vad jag antar är två kanaler per sida.

jag tror steget är beställt i detta utförande och undrar om det är en slutsats vi kan gemensamt (jag med hårdvaran och ni med know how) komma överens om?

bifogar lite bilder där det klart framgår.
Bilagor
kylflänsen på kanal 1 och 2 har ett kort medans andra sidan som skulle husera 3 samt 4 är tom.
kylflänsen på kanal 1 och 2 har ett kort medans andra sidan som skulle husera 3 samt 4 är tom.
inget på input för 3 och 4. inte ens en klippt kabelstump så jag tror inte det är en mod.
inget på input för 3 och 4. inte ens en klippt kabelstump så jag tror inte det är en mod.
som man kan se är kanal 1 0ch 2 kopplade medans kanal 3 och 4 bara har jord sen är output bara en kabelsnutt ihopbuntad i botten där.
som man kan se är kanal 1 0ch 2 kopplade medans kanal 3 och 4 bara har jord sen är output bara en kabelsnutt ihopbuntad i botten där.
Ribbonkabeln till dioderna på framsidan är ej heller kopplad då den saknar ett kort med kanal 3 och 4 på andra sidan kylflänsen.
Ribbonkabeln till dioderna på framsidan är ej heller kopplad då den saknar ett kort med kanal 3 och 4 på andra sidan kylflänsen.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja den slutsatsen får vi nog ta, aldrig sett detta förut. Kul att se lite annorlunda grejer

Jens Skytt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 17:34
Presentation: Köper ,säljer ,demonterar och allmänt intresserad av elektronik ,ljud och ljus.

Re: Identifiering av slutsteg

Inlägg av Jens Skytt »

Jag tror att detta steg är 2x500 watt helt enkelt om man ska följa tidigare info tillsammans med plåten på baksidan som kallar den modell 1002 som då bör tolkas som total effekt 1000watt uppdelat på två kanaler.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster