D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Då är dagen här och vi sitter nu i tankarna kring nytt PA, med om möjligt mer funderingar efter besöket i Frankfurt än innan.

Det som tankarna cirkulerat mest runt är T10 vs Kiva II.
Men vi har även varit inne och snurrat på V-system eller Kara, eller något beg system också. Som ni märker, mycket tankar och bollande fram o tillbaka.

En av fördelarna med T10 är möjligheten att köra som en pointsource vilket saknas på Kiva, tyvärr är T10 i någon hybridplast. Vill gärna inte köpa fler plastlådor om vi nu ska byta.

Däremot har L'acoustics en trevlig låda som heter 112P, som vi isåfall skulle kunna köra som pointsource på konferensgig och som monitor. Någon som har erfarenhet från lådan och använt den till lite olika?

Hur snabbt/enkelt är det att rigga upp 2-3 kiva/t10 på stativ utan att flyga? Hur låter det kontra en T10 som ps?

Hur tänker ni angånde ert respektive system?

Och hur ser tillgången ut på de olika system i Skaraborg/Västra Götaland?

Tacksam för alla svar o funderingar, hoppas vi kan få till lite bra diskussion här :)
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har några 112!!

En grym låda som jag har som PA på en krog!! Kör lekande för 500pers å rock&roll

En annan trevlig låda är JBL 4886 subcompact

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Personligen tycker jag T10 är för klen för att funka som PS-låda. Y7 & V7 är betydligt bättre där :D
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Nicke, du är nöjda med 112:orna. Har du kört dom på något mer än krogen? Haft som monitor?


Johannes, så kände jag lite också men då hamnar man i att vi får köpa en Y rigg för att köra LA plus en extra YP högtalare för PS samt ett monitor system. Om 112P är en låda som funkar bra som monitor och PS behövs det en model mindre att jobba runt på hyran. Tänker jag tokigt?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Inte alls dumt. Vi har ett Y8/Y12-LA samt ett V7P-system.

Vi har valt att inte köpa Ysub utan kör VG-SUB till allt vilket funkar kanon.

Går visserligen inte att flyga VG-Sub men behovet har inte känts så stort än.

Dock är Y7P nästa låda på önskelistan. Som monitor kör vi M4
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Sub är vi ganska säkra på VG om det blir d&b.

Vore ändå skönt att ha en bra låda som funkar som både monitor och PS, där har inte d&b ett lika bra alternativ som L'acoustics.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Fredrik Thörn skrev:Sub är vi ganska säkra på VG om det blir d&b.

Vore ändå skönt att ha en bra låda som funkar som både monitor och PS, där har inte d&b ett lika bra alternativ som L'acoustics.
det är en svår combo, vi resonerade som så att det är bättre att ha en riktigt bra lösning för varje ändamål. Du är välkommen ner till växjö för lyssning om du vill :D
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker den första låda från L-acoustics som verkar riktigt "multi-purpose" är nya X-serien.

Jag är tveksam till 112P.
Den är jättetung.
Den är ganska ful i monitorposition med grillen och slutsteget på baksidan. Kontakterna sitter utsatt.
Tveksamt att använda utomhus utan regnskydd.
Låter ansträngt vid lite högre ljudtryck, till skillnad från XT-serien som låter bra några dB in i limit.
Jag har hört folk säga att de har en tendens till nätbrum, inget jag upplevt själv.
Dyr med tanke på ovanstående.

Jag är inte särskilt inne på "Line array on a stick"-konceptet. Vi kör XT-serien upp till 4-500 pers och sen dV-DOSC eller ARCS flugna eller med gaffellyftar.

Jag är också, som Johannes, inne på att ha en bra lösning för varje ändamål. Som man sedan kan använda ihop i större system :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Johannes, jag förstår hur du tänker och det är såklart den optimala lösningen. Men det är alltid skönare med en låda som funkar till både PS och monitor. Speciellt nu när man ska börja från noll. Men vi kanske helt enkelt får behålla vårt system lite längre och börja med ett mindre PS system och fasa ut det vi har under något längre period.


Anton, nu kändes inte 112P lådan så skoj längre. Vilka hur X serien kör ni? Funkar X12 bra som både monitor och pointsource? Eller kör ni en 15 som monitor och X8 som pointsource? Utveckla gärna era tankar.

Är ni nöjda med det dv-DOSC och Arcs system? Ska man kanske satsa på något komplett beg system istället?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Fel av mig. Ser nu att ni diskuterar den aktiva

Det är 12XT modellen jag har och LA4x steg

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Har du kört den nåt som monitor? Eller bara som PS på krogen?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Patric Öberg »

Vi har och kör X12 som både monitor och ps vilket vi tycker den funkar alldeles ypperligt till, LA4X till detta. Men har även använt LAB IPD till dessa med preset för X12 på installation vilket även de funkar bra om man vill spara lite pengar på slutsteget eller inte behöver 4 ch.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Tack för input Patric, hur stora och vad för gig har ni kört med den som PS?
Har ni bara 12'an från X serien?
Och sist vad för installationer har ni gjort med den?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag har mestadels kört PA!! Å då funkar dom utmärkt!

Har testat dom som monitor minimalt men funkar bra! Det är bra "närhet" i sången.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

ja XT12 är i en helt annan liga än den aktiva ...

Vi har inget från X-serien ännu, det var när jag tittade på specen som jag tyckte att de såg mest allround ut hittills.

Jag tycker ARCS/dV låter och fungerar klockrent.. underhåller man dem kan de hålla hur länge som helst :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Patric Öberg »

Blandade typer av gig allt från konferens till rock/club för upp till ca 400-500 pers. För tillfället har vi bara X12an ur X-serien blir nog fler modeller så småningom.
Installationer har vi till största del gjort i kyrkor och församlingshem.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Marcus Sandberg »

I mitt fall så skulle T10 passa bäst. Det som gör det är att det finns fler i närheten på andra företag som jag samarbetar med har just T10 och där med så kan man komplettera. Det är inte någon här nere i närheten som har Kiva.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Anton, vad kör ni för setup på er monitor system?
Har du hört/testat kiva eller Kara? Ny som gamla modellen.

Patric, vad har ni för andra lådor från LA?

Marcus, det är en viktig faktor. Vi har T10 i stan men som läget när nu börjar det luta mer mot ett Y eller Kara system då de vi har i dagsläget kan liknas vid T10/Kiva i storlek och vi gärna tar ett steg upp.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Johan Fälth »

Vi har precis köpt in V7p samt Y10p med Vg-sub, just för att att ha en riktigt bra Point source lösning. När det blir större gig så har vi även en Vertec 4887A rig. I min värld så finns det ingen som slår D&B på fingrarna just nu, åtminstone inte när det kommer till Point Source.. Inte om man jämför Output kontra storlek med suverän ljudkvallitet.
En annan sak som talar för D&B är att allt är Passivt förutom M2/M4 och J-serien. Mycket av L'acoustics grejer är väl biamp(rätta mig om jag har fel, förutom Kiva). Det sparar in en del på förstärkarkanaler.

I valet mellan T10 och Kiva så valet givet i min värld, Kiva slår T10 på fingrarna alla dagar i veckan. T10 har väl dessutom några år på nacken nu, borde kanske komma nått nytt snart. Jag har hört Kiva tillsammans med Kilo och SB28 göra stora Rock-Gig o varit grymt imponerad.
Kara är en helt annan liga jämfört med ovan nämnda. Grym output ur en väldigt kompat låda.

Det finns väldigt mycket Kiva o Kara i Jönköping, Johannes på JLE-Audio har väl runt 36 Kara och 32 Kiva om jag inte minns fel. Finns även en mindre firma som har 16 Kiva.

I dina skor hade jag köpt V-serien med tanke på vad som finns i Falköping hos Larry.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: D&b vs L'acoustics, hur tänker ni?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Tack för inputen! Bra resonerat.

Kiva är såpass potent ändå alltså?
Känner att vi, efter en del tanke, helst vill gå upp ett steg i storlek så det inte bara blir byte av märke utan även tar oss till nästa nivå.

Kollade runt på beg. marknaden och där är utbudet av LA betydligt bättre än d&b, hittade både kiva, Kara och kudo. Man blev ju sugen på att investera i ett komplett Kudo system, borde stå sig ett par år till.

Men som du säger, är ju smidigt att kunna subhyra av Larry och V-serien såg väldigt trevlig ut den också.
Har mest kollat på T och Y, får ta ett snack med Arva om V också.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster