Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Kenneth Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 09 maj 2015, 07:49
Presentation: Man med brunnsborrning som yrke men sjunger barbeshopsångsom hobby, både i kör och i kvartett.
Sjunger med Zero-8 i Stockholm, MasterMix i England samt några kvartetter till i skåne.

Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Kenneth Nilsson »

Halloy alla. Är lite vilsen. Har en 01V96 som jag tänkte andvända till inspelning till en dator. Tänkte fråga om råd och tips på hur och vad jag behöver göra. Koppling till dator, Inspelningsprogram, MY-kort eller något annat. Tror mig veta att denna mixer finns uppkopplad på många ställen och jagär tacksam för bra och fungerande förslag. MVH Kenneth Nilsson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Marcus Sandberg »

01V96 har inget direkt ljudkort inbyggt utan man måste ha ett extern. Antingen med analoga ingångar eller A-dat. Satsar du på ett 01V96i så kan du koppla det till USB till datorn och göra flerkanals inspeling
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenneth Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 09 maj 2015, 07:49
Presentation: Man med brunnsborrning som yrke men sjunger barbeshopsångsom hobby, både i kör och i kvartett.
Sjunger med Zero-8 i Stockholm, MasterMix i England samt några kvartetter till i skåne.

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Kenneth Nilsson »

Hej Marcus. Har en 01V96 som inte har USB-anslutning. Men gissar att de krävs ett MY-kort av något slag. Men sedan tar min vetskap slut.
Har tidigare spelat in mina vocalprojekt på ett Toneport UX8 och Sonar i datorn. Men de strular o hänger sig för mycket
MVH Kenneth Nilsson

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hur många kanaler vill du kunna spela in samtidigt ? Du har ju en ADAT-utgång inbyggd i mixern redan.

Behöver du fler än 8 kanaler är det nog enklast att skaffa t ex ett Yamaha MY16-AT och ett ljudkort som stödjer ADAT Lightpipe.

Det är nog så smidigt att kunna använda själva mixern för att styra exempelvis medhörning och kontrollrumsljud, men samtidigt är det en billig och smidig lösning att köpa ett rackmonterbart ljudkort och sköta allt sådant genom mjukvaran.
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Marcus Sandberg »

Kenneth Nilsson skrev:Hej Marcus. Har en 01V96 som inte har USB-anslutning. Men gissar att de krävs ett MY-kort av något slag. Men sedan tar min vetskap slut.
Har tidigare spelat in mina vocalprojekt på ett Toneport UX8 och Sonar i datorn. Men de strular o hänger sig för mycket
MVH Kenneth Nilsson
Du har 8ch Adat ut från mixern. Jag använder ett Motu 8-pre för att få in ljudet till datorn. Den har 8 adat in och 8ch analogt. 01V96 har USB ut och med den kan du styra mjukvaran i datorn och du använder ett känd mjukvara.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Kenneth Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 09 maj 2015, 07:49
Presentation: Man med brunnsborrning som yrke men sjunger barbeshopsångsom hobby, både i kör och i kvartett.
Sjunger med Zero-8 i Stockholm, MasterMix i England samt några kvartetter till i skåne.

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Kenneth Nilsson »

Spelar ofrast in upp till 4 vocalmickar år gången. Behöver då hitta ett bra ljudkort som tar emot från ADAT i mixern. Förslag? MVH Kenneth Nilsson

Tomas Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 feb 2017, 14:42
Presentation: Jag jobbar som elektriker och är allmänt tekniskt intresserad.
Med tiden så har jag samlat på mig en del ljudgrejer så jag kan köra ett litet gig.
Ort: Jönköping

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Tomas Johansson »

Hej!
Jag ser att det är ett gammalt inlägg så det har säkert löst sig.
Men jag köpte en M-audio ProFire Lightbridge för 500:- på Tradera.
Den har 4 ADAT In/Ut alltså 32 kanaler och ansluts till datorn med Firewire (inte så vanligt på datorer längre...)
//Tomas

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Koppla Yamaha 01V96 med dator o spela in.

Inlägg av Rikard Åberg »

jättegammal tråd - men Dante-MY16-AUD funkar väl i en 01v96 och det ger 16 ch in/ut mot dator

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster