Ni som använder er av laser!

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Mattias Hallin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2016, 10:54
Presentation: DJ från Gotland. Hållit på med ljud i ca 20år och försöker lära mig ljus biten nu!

Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Hallin »

Har fundering angående laser, när man sitter och kollar på diverse filmklipp som delas hit och dit så är alltid laser ner på publiken! När man sen läser på hur de olika klasserna är på laser så är det 3 m över publiken som gäller om man inte har en riktigt svag laser! Gör alla fel då när man låter laser går ner i publiken eller har jag missat något?
Hur gör ni som använder er av laser struntar man i 3m gränsen och bara kör på?

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Eftersom straff för dåligt handhavande av laser är så ovanligt så efterlevs inte lagen i så stor utsträckning!
We make good music sound great!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Carlsson »

Dem flesta som ha kraftigare lasrar som jag ser kör dem ändå över huvet på folk. Dock nattklubbar som ha små lasrar fasta brukar rikta dem neråt ha jag sett. Igentligen är väl allt över 5 mw till och med i Sverige inte tillåtet att köra "publicscaning" men det kan nog också ha lite med att göra att dem minsta lasrarna inte har ilda och många proggar dem inte via dmx. Gör man inte det är det jävligt svårt att få kontroll över lasern vart den är, även om du rikta den uppåt så fladdrar dem på precis överallt. Därav kan man kanske tycka det är lite konstigt att det finns även jäckligt kraftiga lasrar som har automode och musik styrning då det som sagt då är svårt att kontrollera vart dem far. Starka lasrar kör nog ändå dem flesta via ilda och då kan man ju sätta en gräns vart lasern inte få gå under. När man söker laser tillstånd få man fylla i hur man riggar lasern/lasrarna, att man ha nödstopp och massa såna saker.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag kan, precis som nämns i första inlägget länka till en ansenlig mängd youtube-filmer från event i Sverige där crowdscanning förekommer. Och det är inga små hobbylasrar.

Det finns som tur är många seriösa men ändå alldeles för många klåpare! :(
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Ludvig Uppman »

Så kallad crowdscanning är lagligt i Sverige sen 2012 (SSMFS 2012:4), senaste: SSMFS 2014:4:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... 2014-4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är dock inte rekommenderat och de som gör det måste följa strikta säkerhetskontroller/rutiner. Samt ha tillstånd att alls använda laser naturligtvis.
Senast redigerad av 1 Ludvig Uppman, redigerad totalt 0 gånger.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Carlsson »

Nu är jag på jobbet och hinner inte läsa igenom det där men ha för mig det vart lagligt men det va väl typ bara 5 mw eller liknande?

Mattias Hallin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2016, 10:54
Presentation: DJ från Gotland. Hållit på med ljud i ca 20år och försöker lära mig ljus biten nu!

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Hallin »

Om det nu vore så farligt med att köra laser på publik så känns de som de borde vara mer kontroll av det! Men de kanske är så att risken för att de skall hända något är mycket liten och därför så bryr sig inte så många av att följa reglerna!
En sak som kom upp med en annan person var att han skrev att de var okej att man låter svepa ner i publiken men inte att man kör fast stråle ner på publiken??? fel eller rätt?

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Ludvig Uppman »

Riskerna är stora, och konsekvenserna är stora, kännedomen om risker och konsekvenser är tyvärr små. Läs dokumentet jag länkade till ovan så klargör det frågorna.

Jag har också skrivit en del förtydligande om lasersäkerhet här: http://laservision.se/Laservision/Stral ... ision.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Hallin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2016, 10:54
Presentation: DJ från Gotland. Hållit på med ljud i ca 20år och försöker lära mig ljus biten nu!

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Hallin »

Okej man får inte överskrida MTE (maximal tillåten exponering) vid publik scanning men hittar ingen information om MTE? tycker jag kollat igenom dina länkar och även på http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Carlsson »

Kan tycka det är lite överdrivet med Regler på små mini lasrar i Sverige men däremot riktigt starka lasrar förstår jag verkligen det finns regler för. Det är inte lagligt att svepa ner i publiken som han som du pratade med säger även om lasern gör stora mönster. Så vitt jag fått veta iaf.
Och speciellt inte på max styrka på lasern. Ha för mig det fanns nått undantag på väldigt svagt typ 5 mw men våga inte Säg nått om det förrens jag kollat upp med dem som kan. Säkrast är nog att du kör lasern över huvudet på folk ändå helt och hållet. Visst är det lite trist då man inte kan göra Stora laser tunnlar folk kan dansa i och så vidare. Det är ju sjukt snyggt men vill man behålla tillståndet samt va på säkra sidan så man inte skadar någon bör man låta absolut låta bli.

Mattias Hallin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 04 jul 2016, 10:54
Presentation: DJ från Gotland. Hållit på med ljud i ca 20år och försöker lära mig ljus biten nu!

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Mattias Hallin »

Ja de får nog bli så att man kör över publiken med laser och sen skaffar andra ljuseffekkter som kan gå ner bland publiken! Då är man på säkra sidan!

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Re: Ni som använder er av laser!

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Hur ser reglerna ut om man kör lasern rakt uppifrån (90 grader)?
Då måste man ju stå o titta upp för att bli träffad eller tänker jag fel?
Fan av 3Fas feat Nollan!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster