Dold övervakning

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Dold övervakning

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Är det någon som jobbat med små IP-klassade övervakningskameror som man kan bygga in på små ställen?

Har en applikation där inspelning vid rörelse är önskvärt men utan att några ledlampor tänds på kameran. Någon som jobbat med detta?

Tips på leverantör?
We make good music sound great!

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Dold övervakning

Inlägg av Jonas Areskough »

Det du kanske söker är åtella kamera, batteri driven sak gjord för att filma "djur" i smyg

Rikard Hernqvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 aug 2013, 08:56
Presentation: Lidköpings Ljud & Ljus. Ljud, ljus & Special effekter

Re: Dold övervakning

Inlägg av Rikard Hernqvist »

http://www.elgiganten.se/product/datore ... ingskamera" onclick="window.open(this.href);return false;

Den funkar. batteriet räcker 4-6månader, beror på hur mycket den behöver filma, men det går på rörelse. och du får en notis i din telefon när något händer

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Dold övervakning

Inlägg av Johannes Nordgren »

Inte alls dumma förslag.....ska precisera lite.

Det som ska göras är att försöka dokumentera ev. kommande båtstölder på vid en pir där vi haft stöldproblem.

Önskemålen är följande:

- Litet kamerahuvud (ett eller flera) som ska döljas så mycket som möjligt vid ett träräcke.
- 2m kabel ner till någon slags central som skulle kunna monteras under bryggan i nån kapsling.
- 230V finns att tillgå.

Vår stuga ligger ca 300m från piren så Wifi kanske är ett alternativ. Det bästa hade dock varit med någon form av GSM/4G-lösning så vi kan få saker och ting lagrat i nån form av moln-funktion.

Fler tips på det? :-)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dold övervakning

Inlägg av Niklas Elste »

det finns diverse det beror ju lite på hur uppdaterande kameror man vill ha

otelkamera är ett alternativ

annars Webkamera tillexempel en dlink som du lagrar på SD

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Dold övervakning

Inlägg av Niklas Elste »

lite mer premium men då lite mer pyssel

http://www.axis.com/ca/en/products/axis-p12-series" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Dold övervakning

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag hade nog köpt lämplig nätverkskamera/kameror med POE. Sedan placerar du centralt (inlåst i någon bod eller liknande) en POE switch som sedan kopplas till en NAS med lämplig mjukvara. Tex Synology med deras Surveillance Station installerat. https://www.synology.com/en-global/surv ... 2/overview" onclick="window.open(this.href);return false;

Då får du en stabil kabelanslutning till samtliga kameror och du kan få bra upplösning på filmerna. Visst kan kabeln klippas, men även om du kör wifi kameror så måste de ju ha ström. Klipper de strömmen så dör ju kameran ändå. POE är ju smidigt med bara en kabel fram. Kabeln kan ju förläggas i VP-rör eller liknande. Dock behöver det nog vara UV beständigt om det är en mer permanent lösning. Finns också UV beständig närverkskabel för utomhusbruk, men då får du lägga mer tid på att klamra kabel i stället.

Sedan med hjälp av mjukvaran på NASen så ställer du in vad som ska spelas in, rörelse etc. Allt ligger alltså i mjukvaran. Vill man ändå ha "hårdvarutdetektorer" som externa rörelsevakter eller liknande så kan du koppla det till någon ledig ingång på en kamera eller en extern I/O modul. Kan ju vara bra att ha en linjedetektor eller liknande om det finns få vägar in där alla måste passera. När det är mörkt ute så blir ju synfältet begränsat, även med IR ljus på kamerorna. Det går ju att sätta upp externa IR strålkastare, men har för mig de har en ganska begränsad livslängd om de står på jämt.

För att kunna få larm/se live bilder så behöver NASen ha en internetuppkoppling. Här kanske en Dovado med en 4G sticka skulle vara passande. Den kan du nämnligen skicka SMS till för att reboota om det skulle behövas. En liten UPS till både switch, NAS och Dovadon kan vara vettigt för att ändå få lite inspelningstid om strömmen skulle försvinna/slås av.

Allt videomaterial lagras på NASen och den enda gången som det drar datatrafik på 4G abb är ju när du loggar in för att titta. Samt om du väljer att NASen ska ladda upp mtrl till molnet för att ha det sparat på ytterligare ett ställe.

Jag har inte prövat lösningen ovan själv, men det var det jag kom fram till när jag tittade på en lösning till mitt garage på extern ort utan tillgång till nätverk. Det man får tänka på är ju att NASen har de värdefulla filmerna, så den behöver ju finnas inlåst/gömd på en bra plats. Om man nu inte laddar upp till molnet, men kan tänka mig att det blir en hel del Gb för att flytta full hd film så fort en rörelse sker eftersom det kommer bli en hel del legitima rörelser också.

Sedan behöver det skyltas med kameraövervakning om det är på privat område, eller söka tillstånd om det är på almänn plats.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster