Stulen utrustning!

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11
Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Kristian Ranta »

1. Jag hyr inte ut till personer som inte är sökbara i diverse register som te.x kreditupplysning med riktiga uppgifter, räcker ju med att googla på vissa så kan man bilda sig en uppfattning av de flesta människor.
Ännu bättre om de har facebook som visar vad för personer de är.

2. Ta reda på vart grejorna ska användas, höj priset och erbjud att rigga grejorna, kommer de med konstiga svar så kan man ganska fort bilda sig en uppfattning att de hyr prylarna för att ta dom, fråga hellre för mycket än för lite.

3. Smyg in en GPS puck i prylarna, kostar max 200:- på ebay + ett refillkort och dyker personen inte upp så söker man upp prylarna i samma sekund som prylarna skulle varit tillbaka, ringer polisen och anmäler stöld samt att man själv sökt upp grejorna innan anmälan men behöver polisens hjälp för att ta tillbaka prylarna.
Mina prylar har dolda och dokumenterade märken så jag kan bevisa exakt vad som är mitt.
Lek dum på plats, personen kan lätt hävda att de har hyrt prylarna eller bla bla men om du står på dig att det är stöldgods, säg att de besökte dig dagen innan och var intresserade men hyrde inget och prylarna försvann medans du lastade dom senare.

4. Mina avtal är utformade så att vid minsta förlust te.x stöld, bedrägeri etc så fakturerar jag kunden hela beloppet motsvarande det utrustningen kostat att köpa in.
I mitt fall har jag aldrig fått nått stulet, däremot har jag fått saker förstörda te.x stativ och 2st sprängda baslådor. Jag har fått tillbaka 100% av det jag lagt ut på grejorna.

5. Magkänslan säger allt, känns det skumt så är det mer värt att tappa 1 bedragarkund än prylar för 20-40.000:- för dom summorna man hyr ut.

Kristian Ranta
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 feb 2012, 00:11
Presentation: Hobby PA, Billjud, ljudintresserad nybörjare.

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Kristian Ranta »

Bara det att killen inte ens har en känd adress är ett stort varningstecken.

Bülent Aydin
19771027-XXXX (38 år)

Civilstånd
Gift
Adress
Folkbokföringsadress saknas

Bättre bild på grabben så ni känner igen han:

Bild

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Bumpar tråden med informationen att det faktiskt finns poliser som bryr sig om ett fungerade rättsystem. Bülent Aydin blev efter rättegång dömd för stölden av vår utrustning och ytterliggare 12 olika åtalspunkter.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Kul att höra att det fortfarande finns ett rättssystem som fungerar, hoppas han får det straff som han förtjänar och att ni får ersättning för era prylar.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Nja, straff blev väl knappt märkbart och ersättning blev vi tilldömda men står sist i kön hos kronofogden så de ser vi nog aldrig heller tyvärr.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Och sakerna hade han satt sprätt på så de ser ni väl inte. Det är precis som när folk inte betalar. Banker och stat som har gått om pengar tar sitt först sen kommer vi sist.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster