Köpråd beg litet Line Array

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Funderar på att köpa ett mindre (begagnat) line array, men vad ska man satsa på som inte kostar skjortan och låter bra? Jag har sneglat lite på Nexos s805/s830, och EV XLE181, 6 lådor per sida. Vad skulle du titta på och varför?

Baslådor finns redan i form av ett gäng passiva JBL 918 och några aktiva EV18

Musik som det ska användas till är allt från visa till rock, på små och medelstora scener upp till ca 1000 pers och i många fall i olika kyrkor med lååååång efterklang och ganska stora avstånd (40 meter+) Aktivt eller passivt spelar ingen roll, men gärna ett lättriggat system och hellre många små lådor än några större för flexibilitetens skull och för möjligheten att bygga ett längre system som håller ner spridningen i höjdled även vid lite lägre frekvenser (kyrkor).

Med vänlig hälsning, Åke

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

BUMP: Ingen som har några kloka ord?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag kan inte uttala mig just om olika modeller av små line array-lådor, vi har inget mindre än dV-DOSC.

Men jag tycker det är rätt tänkt av dig att inte ha för få. Jag tänker att användningsområdet för 6-8 lådor totalt blir rätt så begränsat.

Vad gäller kyrkor och långa avstånd i allmänhet så brukar det vara rätt lyckat att använda sig av delay-högtalare. Jag hade nog nästan hellre valt en point source-högtalare på höga stativ (t ex L-acoustics 115XT) och sedan kompletterat med delay efter behov.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att front fills nästan är ett måste i många sammanhang då line array används.

Sen är det viktigt att inte underskatta hur mycket effekt som behövs vid en lite större publik, speciellt då det kommer till basregistret.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Mikael Thieme »

Några snabba subjektiva tankar bara...
Sex XLE 181 blir ungefär 1,5 meter och det tangerar imho undre smärtgränsen för vad som är relevant som linjestrålare i praktiken.
Lokaler med lång efterklang funkar som regel bättre - med avseende på tydlighet - ju färre ljudkällor man använder. I praktiken kan delayer och fills vara oundvikligt på skymda ställen, men i en öppen stor efterklangsrik volym vill jag definitivt inte använda fler högtalare än jag absolut måste. I många (de flesta?) kyrkor är 3 x MA12EX per sida trots allt ett svårslaget koncept både med avseende på kostnad, estetik, riggtid, utrymme, uppfattbarhet och spridning.

Specifika modeller i avslappnad prisklass har jag tyvärr dåligt med förslag på. Spontant tänker jag KIVA eller T, men det blir ju litet snett här.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Tack för klok input. Jag har ärligt talat inte testat en bra pointsource i en kyrka, men det kanske skulle undersökas. Borde ju i så fall kunna fungera med ett par Q10 som jag kan låna i närheten.

Delayade lådor kör jag redan idag även om jag gärna undviker det så långt det går, men vissa vinklar och vrår i en kyrka går bara inte att nå på annat sätt.

Åke
Anton Stjärnbrandt skrev:Jag kan inte uttala mig just om olika modeller av små line array-lådor, vi har inget mindre än dV-DOSC.

Men jag tycker det är rätt tänkt av dig att inte ha för få. Jag tänker att användningsområdet för 6-8 lådor totalt blir rätt så begränsat.

Vad gäller kyrkor och långa avstånd i allmänhet så brukar det vara rätt lyckat att använda sig av delay-högtalare. Jag hade nog nästan hellre valt en point source-högtalare på höga stativ (t ex L-acoustics 115XT) och sedan kompletterat med delay efter behov.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att front fills nästan är ett måste i många sammanhang då line array används.

Sen är det viktigt att inte underskatta hur mycket effekt som behövs vid en lite större publik, speciellt då det kommer till basregistret.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Teck för att du tar dig tid att skriva.

Ja, det är inte lätt att hitta grejor i rätt prisklass. Jag har tittat på MA12 lösningen med lite basstöd, men jag tror inte de räcker till riktigt när vi talar om gospelkör på fullt ställ med ett rockband till, men rätta mig gärna på den punkten om jag tänker fel. Jag använder idag oftast JBL CBT 70JEsom blir ca 1,5 meter i höjd med kontroll till ca 400Hz (med VRX918 basar) när vi gör kyrkgigg, och även om lådan låter riktigt bra så börjar den låta ansträngt när nivån ökar lite.

KIVA har jag titta på, men 15000:-/20cm array blir för mycket pengar. Jgh kar också sneglat på RCF NXL24a som många låvordar, men inte fått tid att åka och lyssna på dem. Nackdelen där är att de egentligen inte är speciellt skalbara, de går att stacka 2 och 2.

/Åke
Mikael Thieme skrev:Några snabba subjektiva tankar bara...
Sex XLE 181 blir ungefär 1,5 meter och det tangerar imho undre smärtgränsen för vad som är relevant som linjestrålare i praktiken.
Lokaler med lång efterklang funkar som regel bättre - med avseende på tydlighet - ju färre ljudkällor man använder. I praktiken kan delayer och fills vara oundvikligt på skymda ställen, men i en öppen stor efterklangsrik volym vill jag definitivt inte använda fler högtalare än jag absolut måste. I många (de flesta?) kyrkor är 3 x MA12EX per sida trots allt ett svårslaget koncept både med avseende på kostnad, estetik, riggtid, utrymme, uppfattbarhet och spridning.

Specifika modeller i avslappnad prisklass har jag tyvärr dåligt med förslag på. Spontant tänker jag KIVA eller T, men det blir ju litet snett här.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Marcus Sandberg »

Om du ska lägga pengarna på ett line system och inte har pengar till ett fullt så kolla vad som finns i närheten för att ev subbhyra om du behöver en full någon gång.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Ja, det är en klok synpunkt.
Marcus Sandberg skrev:Om du ska lägga pengarna på ett line system och inte har pengar till ett fullt så kolla vad som finns i närheten för att ev subbhyra om du behöver en full någon gång.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Mikael Thieme »

Åke Paulsson skrev:Jag har tittat på MA12 lösningen med lite basstöd, men jag tror inte de räcker till riktigt när vi talar om gospelkör på fullt ställ med ett rockband till, men rätta mig gärna på den punkten om jag tänker fel.
Det beror på, tänker jag.
Den typen av ensemble till att börja med kanske inte är helt rätt i en typisk traditionell kyrksal med 3-5 sek efterklang oavsett vilka högtalare man använder - men det går ju inte alltid att styra över.
Men tittar man på vart man vill nå ifråga om ljudtryck så finns det kanske ändå en övre komfortnivå i ett kyrkorum med avseende på publiken, hur jämförelsevis ungdomlig och entusiastisk den än är. Räcker det inte med att kunna spela sådär 105 dB SPL ur PA:t (MA12EX: 109 dB) så kanske man behöver växla fokus till att hålla nere direktljudet från ensemblen. Det är ju välgörande på alla sätt; det är svårt för aldrig så fantastiska högtalare att konkurrera med en grötig härdsmälta som flödar ut reflekterat från koret... En konventionellt mellanstort line array som spelar >135 dB kanske ändå inte är så mycket roligare, menar jag.

Sen ska man inte undervärdera skillnaden mellan MA12 och MA12EX. Högre max SPL ur MA12 men betydligt mer fullrange ur MA12EX.

Jag tror det är svårt att hitta ett system som funkar bra för rock'n roll för 1000 personer i klubbmiljö och lämpar sig för finlir i kyrka. Det går inte att luta sig mot skalbarhet, eftersom arraylängden är så viktig i kyrkan.

Ifråga om Q10:or så älskar jag dem, men det går inte att komma ifrån att ett par Q-lådor på 087:or är förtvivlat fult i en kyrka... :roll:

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Mikael Thieme skrev:Jag tror det är svårt att hitta ett system som funkar bra för rock'n roll för 1000 personer i klubbmiljö och lämpar sig för finlir i kyrka. Det går inte att luta sig mot skalbarhet, eftersom arraylängden är så viktig i kyrkan.

Ifråga om Q10:or så älskar jag dem, men det går inte att komma ifrån att ett par Q-lådor på 087:or är förtvivlat fult i en kyrka... :roll:
Jo, du har helt rätt i att det är svårt (kanske omöjligt) att hitta ett universellt system och att man får acceptera att man behöver olika "verktyg" för olika jobb. Några 135 db är det inte tal om i de kyrka-gigg jag gör, som max 95db vid mixplats brukar det bli med 25 sångare med egen mick, elgitarr, trummor, elpiano och bas. Och jo, ett par Q lådor på stativ är inte så snyggt, men där viner verkligen JBL CBT eller för den delen BOSE.

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Daniel Hedman »

Kan det här vara något? http://prophon.se/prod/Column-Line-arra ... 30/SWE/SEK" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även en aktiv variant.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Fredrik Hellström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 10:22
Presentation: Har pysslat med Ljud och ljus ganska länge nu.

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Fredrik Hellström »

Skulle vilja påstå att denna låda skulle passa dig perfekt

http://www.soundprecision.com/cgi-bin/p ... 0&page=las" onclick="window.open(this.href);return false;

Smal, fungerar både som pointsource och linearray samt otroligt välljudande.

Finns nog inga begagnade, men de är inte så dyra, och bygger LA rätt fort då den är 36,7 cm hög.
Mvh
Fredrik Hellström
fredrik (a) nightline.se

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Daniel Hedman skrev:Kan det här vara något? http://prophon.se/prod/Column-Line-arra ... 30/SWE/SEK" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även en aktiv variant.
Tack, Den visste jag inte ens att den fanns, ser ut som att det skulle kunna vara något. Den verkar ju dessutom vara stackningsbar, men hur 17 de kunnat få till det med en 1"horndriver fattar jag inte? eller i alla fall inte med mer än två lådor för då kan man ju vända på topplådan så diskanthornen ligger väldigt nära varandra.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Fredrik Hellström skrev:Skulle vilja påstå att denna låda skulle passa dig perfekt

http://www.soundprecision.com/cgi-bin/p ... 0&page=las" onclick="window.open(this.href);return false;

Smal, fungerar både som pointsource och linearray samt otroligt välljudande.

Finns nog inga begagnade, men de är inte så dyra, och bygger LA rätt fort då den är 36,7 cm hög.
Tack Fredrik: den visste jag inte heller om, antar att den kanske låter lite som storebror VHA-40?. Jag har alltid gillat Kurt Strömmers högtalare och hade möjlighet att träffa honom lite när vi monterade ett par Topp-100 i Stora kyrkan i Östersund. Såg att rekommenderat pris var nästan 20"+moms.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Fredrik Thörn »

Med tanke på att det diskuteras BOSE MA12 tycker jag du ska snegla lite på dB's ES system.

Fick möjligheten att lyssna på systemen nere på Frankfurtmässan, tycker det va steget över BOSE både i kvalité på ljud och volym.

Finns säkert någon i närheten som kan ordna en demo.

http://www.dbtechnologies.com/EN/Produc ... s_802.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Daniel Hedman »

Åke Paulsson skrev:
Daniel Hedman skrev:Kan det här vara något? http://prophon.se/prod/Column-Line-arra ... 30/SWE/SEK" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även en aktiv variant.
Tack, Den visste jag inte ens att den fanns, ser ut som att det skulle kunna vara något. Den verkar ju dessutom vara stackningsbar, men hur 17 de kunnat få till det med en 1"horndriver fattar jag inte? eller i alla fall inte med mer än två lådor för då kan man ju vända på topplådan så diskanthornen ligger väldigt nära varandra.

Det sitter tre vanliga kon-element och ett coax-element.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Fredrik Thörn skrev:Med tanke på att det diskuteras BOSE MA12 tycker jag du ska snegla lite på dB's ES system.

Fick möjligheten att lyssna på systemen nere på Frankfurtmässan, tycker det va steget över BOSE både i kvalité på ljud och volym.

Finns säkert någon i närheten som kan ordna en demo.

http://www.dbtechnologies.com/EN/Produc ... s_802.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, de verkar lämna ett lite högre ljudtryck, men samtidigt går de inte att bygga ut på höjden med fler moduler och då blir de lite begränsade för mig tror jag.

Med vänlig hälsning, Åke

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Mikael Thieme »

Fredrik Thörn skrev:Med tanke på att det diskuteras BOSE MA12 tycker jag du ska snegla lite på dB's ES system.
Den där är säkert jättetrevlig i rätt sammanhang. Men jag tycker det blir en litet skev jämförelse med tanke på spridningen. :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Fredrik Thörn »

Va lite för snabb i mina jämförelser där, tänkte på Bose L1. MA12 är ju en lite annan typ av låda
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Köpråd beg litet Line Array

Inlägg av Åke Paulsson »

Fredrik Thörn skrev:Va lite för snabb i mina jämförelser där, tänkte på Bose L1. MA12 är ju en lite annan typ av låda
Ingen fara, kul att du tog dig tid att svara, det uppskattas :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster