RCF -NX L24-A

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

RCF -NX L24-A

Inlägg av Åke Paulsson »

Är det någon som har använt RCFs "pelarhögtalare" NX L24A? Ser på webben ut som ett bra alternativ i kyrkor och andra lite svåra miljöer där ett traditionellt line-array blir för stort och en point-source sprider för mycket. Något som testat och har ett omdöme?

Länk: http://www.rcf.it/products/pro-speaker- ... s/nx-l24-a" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Hasse Queisser »

Lådan du länkar till är en point source och det finns gott om andra point source (både från RCF och andra fabrikat) som sprider mindre än ovanstående låda om det är vad som är önskvärt i lokalen.

Kontrollerad spridning är som du säger ofta önskvärt i kyrkor och liknande lokaler. Problemet är att de flesta högtalare har hyfsad kontroll på spridningen i diskantregistret, men inte alls längre ner i frekvens, så försök hitta högtalare där tillverkaren ger dig tillgång till CLF eller EASE-data så du kan titta på ballongdiagram över direktivitet vid olika frekvenser.

Försök sedan med hjälp av dessa data hitta högtalare som sprider önskvärt mycket och lyckas hålla sig så nära den spridningen som möjligt så långt ner i frekvens det går.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Åke Paulsson »

[quote="Hasse Queisser"]Lådan du länkar till är en point source och det finns gott om andra point source (både från RCF och andra fabrikat) som sprider mindre än ovanstående låda om det är vad som är önskvärt i lokalen.

Kontrollerad spridning är som du säger ofta önskvärt i kyrkor och liknande lokaler. Problemet är att de flesta högtalare har hyfsad kontroll på spridningen i diskantregistret, men inte alls längre ner i frekvens, så försök hitta högtalare där tillverkaren ger dig tillgång till CLF eller EASE-data så du kan titta på ballongdiagram över direktivitet vid olika frekvenser.

Försök sedan med hjälp av dessa data hitta högtalare som sprider önskvärt mycket och lyckas hålla sig så nära den spridningen som möjligt så långt ner i frekvens det går.[/

Tack för svaret
Jo, du har ju helt rätt i att RCF:en är en Point source, slarvigt av mig. Tanken med denna modell är att få en pelarhögtalare som spelar "tillräckligt starkt" och samtidigt håller nere spridningen i höjdled utan att behöva sätta upp ett line array. Om man stackar två stycken får man en 2 meter lång ljudkälla och det borde betyda en bra kontroll i höjdled ner till ca 200Hz.
Idag använder jag JBL CBT70JE för samma endamål, men den orkar inte med riktigt ibland även om den låter väldigt bra så jag skulle vilja hitta en ersättare.

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Hej!
Har god erfarenhet av dessa lådor både inomhus i en kyrka och i en handbollsarena (gymnastikhall)
och även utomhus, öppet fällt 2000 åhörare. Jag tycker det är den kanon,då den sprider o kastar långt även på låga volymer.

I idrottsanläggningen flög vi 2st NX24/sida o kompletterade med 4st 18" basar/sida.
I Kykan en vanlig gamal hederlig svensk kyrka så satte jag 1/sida 1 m framför första bänkrad.
o fast att kyrkan var fullsatt drygt 600 så hörde även de som satt längst bak.

Det jag tycker bäst om dessa är att ljudvolymen blir i stort sätt lika dan om du står nära eller längre bort.
och att de är lätta att flytta om kring.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Åke Paulsson »

Lars-Göran Persson skrev:Hej!
Har god erfarenhet av dessa lådor både inomhus i en kyrka och i en handbollsarena (gymnastikhall)
och även utomhus, öppet fällt 2000 åhörare. Jag tycker det är den kanon,då den sprider o kastar långt även på låga volymer.

I idrottsanläggningen flög vi 2st NX24/sida o kompletterade med 4st 18" basar/sida.
I Kykan en vanlig gamal hederlig svensk kyrka så satte jag 1/sida 1 m framför första bänkrad.
o fast att kyrkan var fullsatt drygt 600 så hörde även de som satt längst bak.

Det jag tycker bäst om dessa är att ljudvolymen blir i stort sätt lika dan om du står nära eller längre bort.
och att de är lätta att flytta om kring.
Tack för att du tog dig tid att skriva, låter som helt rätt låda för mitt behov. Hur upplever du att hornet i toppen låter? (Jag är lite allergisk mot vassa och hårda kompressorhorn).

Lars-Göran Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 02 jun 2010, 19:10
Presentation: Ljud och Ljus tekniker på halvtid, frilansbasis, live tekniker med teater teknik och Klassisk musik som favoriter.
Ort: Trelleborg

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Lars-Göran Persson »

Har inget att klaga på, har kört både rock o pop, blåsorkester, och Loa Falkman ;-)
Diverse olika sorters körer genom dem.

En lättarbetad låda som man inte behöver skruva ihjäl sig på för att få det att låta bra, vass upplever jag inte den som.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: RCF -NX L24-A

Inlägg av Åke Paulsson »

Lars-Göran Persson skrev:Har inget att klaga på, har kört både rock o pop, blåsorkester, och Loa Falkman ;-)
Diverse olika sorters körer genom dem.

En lättarbetad låda som man inte behöver skruva ihjäl sig på för att få det att låta bra, vass upplever jag inte den som.
Tack Lars-Göran för informationen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster