Nya frekvenser igen....

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Vi har 2 st Sennheiser EW500 system, det ena med SKM 500 handmic och EM 500 mottagare. Det andra med en bodypack sändare och även här en EM 500 mottagare.

Båda systemen jobbar inom 838-870 MHz.

1. Hur vet jag om dessa system är G1, G2 eller G3? Vart står det?

2. Jag kan ju fortfarande använda dessa mellan 863-865 Mhz, dvs 2 MHz. Hur många kanaler kan jag få in? Hur stor är kanalseparationen? Enligt ett dokument jag hittade hos Sennheiser bör jag kunna få in 5-7 system inom detta område, låter det rimligt?
1. Det står tryckt på sändaren och motagaren om vilken variant det är om jag inte har fel för mej så står det aven på displayen under en kost stund när man slår på den. Finns det inte val för pilot ton i menyn så är den en G1. Jag tror även att det e så att på G1 så är det alltid samma färg på displyen på motagaren och på G2 och G3 så byter displyen färg om sändaren är på eller av.

2. Har du tur så kan man få in 4st frekvenser inom 863-865 Mhz. Eftersom att Sennheiser använder sändare som är starkare än 10mW tvistas det om man får använda det inom det "slask" området. Det står att ett är tillståndsfritt för max 10mW. Frågan e om man får använda dem i det området om man sökertillstånd.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas> Tack för info! Våra har också en volymratt på framsidan, och är svarta/grå, men antar att det är G1? Kan bilderna nedan stämma?
EW 500g1.jpg
Såhär ser våra ut, antar att detta då är G1
EW 500g2.jpg
G2
EW 500g3.jpg
G3


Marcus> På sennheisers sida finns det 2 olika pdfer, den första heter PRO 863-865 10mw och där specas kanalerna:
Channel configuration: 7
863.025 MHz 1
863.325 MHz 2
863.625 MHz 3
863.925 MHz 4
864.225 MHz 5
864.525 MHz 6
864.825 MHz 7


Den andra heter Safe 863-865 10 mw och där specas kanalerna:
Channel configuration: 5
863.025 MHz 1
863.400 MHz 2
863.850 MHz 3
864.375 MHz 4
864.975 MHz 5


Dock verkar dessa igentligen avse G3, så vet inte om det går att få in lika många kanaler med G1.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det rådet jag ger e att inte använda för mycket på det området. Kör på den kannalplanen som heter safe. Försök hitta en kannalplan för G1 varianterna. Kanalplanerna är inte bara ett hittepå utan uträknade för just de frekvenserna med spelgel frekvenser för att de inte ska krocka. I annat fall ta kontakt med Sennheiser de har en dans som e bra på att räkna med sånt.

Risken med för många mikar på just 863-865Mhz e att den just kallas för slask bandet alla som köper tådlösa hurlurar, billiga trådlösa larm, mm använder i många fall just det frekvensbandet. Räkna med att finns mycket mög (ursäkta skånskan jag hitta inget annat bra ord för det på svenska) i luften.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Jonas Larsson »

Japp, jag förstår. Detta sitter fast installerat i en kyrka som inte har några direkta pengar att köpa nya system för, så det billigaste man kan göra är att ändra frekvenserna så att de iaf ligger på de lagliga 863-865 MHz.

Får ta en vända med Sennheiser så får jag se vad de säger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Jonas Larsson »

De var snabba på att svara:

Hej.
Du kan använda kanalplanen G3-E safe med 5 kanaler på.
5 kanaler är max det går att få in på dessa 3 MHz, men tänk på att det finns mycket störningar där !
I princip allt trådlöst med ljud i ligger där, hörlurra, baby-monitorer, walkietalkies, billiga trådlösa system
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Larsson skrev:Japp, jag förstår. Detta sitter fast installerat i en kyrka som inte har några direkta pengar att köpa nya system för, så det billigaste man kan göra är att ändra frekvenserna så att de iaf ligger på de lagliga 863-865 MHz.

Får ta en vända med Sennheiser så får jag se vad de säger.
Jag jobbar mycket mot kyrkor och förstår precis hur det e. De vill inte alltid lägga pengar på ljudteknik de ha rinte så stor ekonomi och sen så ha de många hål att fylla.

Jag har alltid med mej ett anteninstrument för att scanna av luften innan jag säger hur många system de kan ha. På Landsbygden kan man för det mesta ha 3-5 system igång samtidigt men går man in i städerna så kan man va glad om man får in 1-2 sycken. Man ser tydligt på instrumentet vilket "slask" som finns där.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus > Vad är det för instrument? Kostnad?

Alla >
Det finns ju 3 st olika band man kan använda sig av:

1. White space Frekvensbandet 470-790. Trådlösa mikrofoner kan använda de frekvensområden som inte används av någon TV-sändare inom det aktuella geografiska området, så kallat ""white space"". Tillstånd krävs.

2. Mittlucka Frekvensbandet 823-832 MHz, dvs. mittluckan eller center gap i 800 MHz- bandet, kan användas för trådlösa mikrofoner. Tillståndsfritt.

3. ISM-bandet Frekvensområdet 863-865 MHz. Tillståndsfritt.

Vilket band ska man satsa på om man köper nytt? Alla ni som skickar in system för ombyggnad, vad bygger man om till för band?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Digi AIR heter det. det är ett valigt instrument som används till TV som man sätter en vanlig anten på.

Det jag vill tilägga e att på ISM bandet är endast tillståndsfritt med 10mW sändare. På mittluckan mins jag inte vilken max efektern e för att det ska vara tillståndsfritt.

Jag ska gå in med en ändring.

Jag va inne på PTS sida och kollade vad som gäller på tillstånd mm

41-43,6Mhz Undantagett Max 10mW
174-240Mhz Tillstånd krävs Max 50mW
470-790 Mhz Tillstånd kravs Max 50mW
823-826Mhz Undantaget Max 10mW handhållen
823-826Mhz Undantagett Max 50mW Kropsburen
826-832Mhz Undantaget Max 50mW
863-865Mhz Undantaget Max 10mW


Det gör att många Sennheiser och Shure system inte får användas på 823-826Mhz och 863-865Mhz bandet för de sänder i mer än 10mW


Det band som jag rekar är 470-890Mhz bandet där finns mest utrymme kolla bara upp med lokala TV sändare.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Tala om frekvenserna vid trådlösförsäljning!!

Inlägg av Krister Uddén »

Jonas Larsson skrev:Marcus > Vad är det för instrument? Kostnad?
Jag tipsar gärna om "Winradio" en mottagare att koppla till datorn,
Mjukvaran visar sedan vart i frekvens bandet det är störningar.
Om det är andra analoga sändningar, kan man även lyssna via datorns ljudkort.

Smidigt att lägga in markörer vart "mina" mikrofoner ligger.
Sedan i ny lokal startar jag programmet och ser om det är störningar i närheten...

Fungerar även med Shure´s mjukvara för att söka lediga frekvenser.

Lite negativt,
är lite långsam i scanningen av frekvenser.
egen version av USB anslutning, så håll reda på kabeln.
Och lite dyrt kan man ibland tycka.
Pris ca 12 000Kr (var några år sedan kommer ej ihåg exakt)

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Daniel Regnér »

*Bump*
Jonas Jansson skrev:Är 674 - 686 MHz bandet öppet?
Och en annan fråga är ju.. Varför fortsätter även de etablerade företagen som Musikbörsen sälja sådana system som ändå inte kan användas? Pengagirighet

EDIT : Enligt säljarn ligger det på 800-812 Mhz,,, den är väl stängd?
Jag noterade nu när jag sitter och letar nya trådlösa mickar att det fortfarande säljs Shure-system med 800-812MHz
Alternativt att det bara finns system i det tillståndspliktiga bandet.

Tüsken säljer ju dock det här systemet http://www.thomann.de/se/shure_pg1288ep ... _combo.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som ligger på 854-865 MHz, frågan är om det skulle funka eftersom vi bara skall ha 2 (max 3) mickar igång samtidigt på det aktuella systemet.

(följdfrågan är då vem som säljer dessa i det "öppna" bandet här hemma)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Nya frekvenser igen....

Inlägg av Leif Baltazars »

Fick detta från BENUM idag. Tänkte att det kan vara bra att veta...

Var säker på att ditt system fungerar efter 2015!

Detta med frekvenser ger en grått hår i förtid! Enligt Post- och telestyrelsen är det så kallade 800-bandet (790-862 MHz) idag tillhörande mobilbranschen. Nu är diskussionerna runt 700 bandet (694-790 MHz) även det på gång att försvinna från vår bransch! PTS rekommendationer är att satsa på system under dessa frekvenser.*

C Band 541.500-566.375 MHz
D Band 656.125-678.500 MHz

* Världsradiokonferensen, WRC-12, har avslutats efter fyra veckor. Ett av resultaten innebär att övre delen av tv-bandet (preliminärt 694-790 MHz) även kan användas för mobila tjänster, men först efter nästa WRC som är planerad till 2015. Det gör att varje land då kan bestämma om man vill utnyttja bandet till mobila tjänster eller till tv, vilket i Sverige kräver ett politiskt beslut. (PTS 2012-02-22)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Nya frekvenser mikrofoner / InEar

Inlägg av Krister Uddén »

Idag fick jag det svart på vitt.
Dags att bråka med ekonomichefen igen för nya mikrofoner.

Vilka mikrofoner finns det på "nya" frekvenser 1785-1805 MHz
Och hur är räckvidden jämfört med 700/800 Bandet?
Nya kostnader...
Nya kostnader...
Förlåt, hann inte scanna...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Nya Frekvenser mikrfoner / InEar

Inlägg av Jonas Larsson »

I princip samma text från PTS sida (för sökbarhetens skull)

Nya frekvenser för trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel – se över din utrustning i god tid!

Från och med januari 2017 får trådlösa mikrofoner/hörseltekniska hjälpmedel mindre frekvensutrymme att använda i TV-bandet.

Frekvenstilldelningen för tillstånd för trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel i tv-bandet 470 – 790 MHz kommer att bli mindre. Den nya tilldelningen i 470-694 MHz sker i samband med att tillstånden förlängs i enlighet med 3 kap. 12 a § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.

Du som har frekvenser i nuvarande tv-band kommer att se den nya och mindre frekvenstilldelningen på det förlängda tillståndet som PTS skickar till dig.

Den minskade tilldelningen för trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel är en följd av att regeringen beslutat att 694-790 MHz efter den 1 april 2017 ska göras tillgängligt för andra ändamål än tv.

Användningen av trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel är dock möjlig i flera frekvensband. Notera att frekvensbandet 1785-1805 MHz nyligen är utsett för trådlös ljudöverföring enligt EU-kommissionens beslut (genomförandebeslut den 1 september 2014 om harmoniserade tekniska villkor för radiospektrum som används av trådlös PMSE-ljudutrustning i unionen).

Källa: http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radi ... ikrofoner/
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Nya Frekvenser mikrfoner / InEar

Inlägg av Jonas Larsson »

Trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel
Användning av trådlösa mikrofoner och hörseltekniska hjälpmedel kräver i vissa fall tillstånd av PTS.

På samma sätt som användning av andra radiosändare i Sverige, krävs tillstånd för trådlös ljudöverföring enligt lagen om elektronisk kommunikation. Det finns dock undantag där tillstånd inte krävs, vad som gäller för olika frekvenser kan avläsas i nedanstående tabell.

Observera att man nu även kan använda frekvensbandet 1785-1805 MHz för trådlös ljudöverföring samt att frekvensbandet 694 – 790 MHz från och med 2017-01-01 inte längre får användas, se mer nedan.
freq.png
Källa: http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radi ... ikrofoner/
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Nya frekvenser mikrofoner / InEar

Inlägg av Niklas Elste »

jag spyr över ammatörerna som sitter och bestämmer

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Vilka frekvenser på ett nytt system?

Inlägg av Åke Paulsson »

Så här har jag uppfattat det:
- 470-694 MHz tillstånd ges bara till 2016-12-31.
- 694-790 MHz får inte användas från 2017
- Allt på 800 MHz bandet (utom 823-832 och 863-865) får inte användas.
- 1785-1805 MHz är nytt och oprövat.
- 2,4GHz är samma som W-Lan

Frågor:
- Kan jag använda gapet 823-832 MHz och 863-865 MHz för 8-10 system i praktiken?
- Om jag köper ett system inom 470-694MHz riskerar jag då att det är oanvändbart om något år?
- Hur många system får man in på 1785-1805MHz och är det en bra frekvens?
- Funkar "bättre" digitala 2,4 GHz system i praktiken? (Jag har några Line6 och de brukar efter sökning ha 3-5 möjliga kanaler eftersom WiFi:n snott de andra. Även vissa problem med att det funkat på soundcheck men inte under konserten har det varit)

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: Vilka frekvenser på ett nytt system?

Inlägg av Patric Öberg »

körde 7 st Sennheiser system i 823-832 gapet för någon vecka sedan utan några problem, borde gå få in något system till.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Vilka frekvenser på ett nytt system?

Inlägg av Åke Paulsson »

Patric Öberg skrev:körde 7 st Sennheiser system i 823-832 gapet för någon vecka sedan utan några problem, borde gå få in något system till.
Hej Patric! Vilken modell körde du då?

/Åke

Patric Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 06:10
Presentation: jobbat med Ljud och ljus sedan 2004-2005 någon gång fram tills idag.
Ort: Gislaved
Kontakt:

Re: Vilka frekvenser på ett nytt system?

Inlägg av Patric Öberg »

Ew 100 G3

3 st handhållna och 4 ficksändare

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Vilka frekvenser på ett nytt system?

Inlägg av Krister Uddén »

Jag skulle inte våga satsa på de fria frekvenserna för 10 system.
Är väl trångt, så kommer grannen och kör ett system så strular det för dig.
470-700 MHz skulle jag satsa på.
Svårt veta vilket av de banden, eftersom TV kanalerna snart flyttar runt igen (2017).
Senast köpte jag 500mhz bandet, mest för att där fanns plats just nu där jag ska installera mickarna.

Lycka till.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster