Hyra ut eller inte...

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Thomas Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 07:50
Presentation: Funderar på att starta uthyrningsverksamhet i liten skala, framförallt till lokala tillställningar.
Mvh Thomas
Ort: Tystberga
Kontakt:

Hyra ut eller inte...

Inlägg av Thomas Andersson »

Hej alla!

Ny här och kastar iväg en fråga som kom upp helt apropå och med risk för att bli utskrattad men de flesta har väl börjat i mindre skala och kanske kan berika tråden med lite vettiga och givande inlägg!

Jag har köpt lite utrustning som skall användas i ett privat sammanhang (giftemål mao :roll: ) men nu fick jag frågan via bekant om jag kunde tänka mig att hyra ut grejorna till en privat fest.
Inget jag egentligen vänder mig emot men har ingen aning vad som kan anses skäligt prismässigt....ser det som en möjlighet att få anläggningen återbetald på ett enkelt sätt i förlängningen.

Ingen superanläggning på något vis men försökt att hitta delar som ska hålla ett tag.
Kommer att kompletteras av någon sub när rätt pryl för rätt pris dyker upp.

Högtalare Yorkville Elite
Slutsteg EV 7300A
EQ Behringer 2*15 1502
Mixer Stanton RM-80

Tacksam för input och hjälp!
Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hyra ut eller inte...

Inlägg av Jonas Larsson »

Du får väl jämföra lite vad andra firmor tar i din närhet, men oftast kan man hyra ett partypaket med två enklare aktiva högtalare, stativ, någon liten mixer/mp3 kabel och någon enklare ljuseffekt eller mikrofon för en tusenlapp.

Nu vet jag inte vilken modell av högtalare det är då Elite är en hel serie? Samt att det ser ut att vara ett ganska stort slutsteg = kanske inte så transportvänligt? Skulle tippa på att du kanske kan ta en femhundring av vänner och bekanta, förutsatt att det är några lite mindre högtalare då. Kanske 800:- om det är någon större variant.

Sedan är ju frågan hur du gör med eventuella avtal om något går sönder etc. Se till att vara överens om det innan så inte vänskapen behöver komma i kläm (folk brukar ha en tendens att inte veta hur dyr utrustningen är)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Thomas Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 07:50
Presentation: Funderar på att starta uthyrningsverksamhet i liten skala, framförallt till lokala tillställningar.
Mvh Thomas
Ort: Tystberga
Kontakt:

Re: Hyra ut eller inte...

Inlägg av Thomas Andersson »

Tackar för input!

Utrustningen var ute på sitt första "jobb" igår och jag hade gjort som du föreslog med just i min region hittade jag ingen info men generellt låg det runt 1500 kr för mindre anläggning med lite lampor.

Mina Yorkville är ett par EX601 och kommer att kompletteras med sub bara "rätt" dyker upp.

Stod i ett rum på ca 80 kvm där 35 pers som hade Halloweenparty och var igång 10 timmar i sträck.
Var lite nervös naturligtvis, skulle min lilla anläggning räcka till osv men de var rackarns nöjda med både pris och trycket från anläggningen.
Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hyra ut eller inte...

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, kul att det fungerade bra för dig.

Kul att du fick vettigt betalt, kommer man upp i runt 1500:- så brukar det oftast vara med en liten subb också. Men så länge folk vill betala är det ju bara att köra på.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Hyra ut eller inte...

Inlägg av Stefan Larsson »

Nu är du nog som för många andra fast i uthyrningsträsket. slitit arbete men förbannat kul :) :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst