Tips på bra GEQ önskas

Här kan du diskutera DSP, delningsfilter, EQ mm.
Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Markus Hammerin »

Behöver få tag i en grafisk EQ till en lokal där vi har lite problem med rundgång på vissa frekvenser, framför allt vid tal. De som brukar sköta mixerbordet är... inte så skickliga. De brukar ärligt talat inte ens försöka få till det när det börjar ringa lite då någon talar, jag undrar om de ens hör det. Jag tycker också att det kan vara lite klurigt att få bort då vi har ett analogt bord med begränsade EQ-möjligheter. Jag tror att det är en balk i taket som kastar tillbaka lite ljud till mikrofonen(-erna) och hoppas att en GEQ kan hjälpa oss. Vi har idag en Behringer-historia, men den är inte inkopplad för tillfället. Av förklarliga själ vill jag inte ha den med i signalkedjan. (Förvisso skulle jag kunna använda den för att se om den kommer till rätta med problemet innan vi köper någon ny.)

Önskar tips på bra EQ:ar för ändamålet. Den ska vara 1 HE och självklart nästan gratis. Eller okej, uppåt en 2000-2500 kr inkl. moms kan vi kanske sträcka oss. Beggat?

Om det är av intresse så består PA:t i övrigt av en liten Nexo-rigg med 2 x PS8 och en LS400. Bordet är ett Allen & Heath ZED420.
Det var inte mitt fel!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Marcus Sandberg »

Har du kollat på blocket? Det finns många som säljer av sina när allt fler väljer digitala bord.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Markus Hammerin »

Det är ju förvisso ett alternativ som skall undersökas, men det underlättar ju om man vet vad man ska hålla utkik efter. Det är ganska få som skriver ut att det de säljer är skräp som de tar för mycket betalt för...

[Edit:] Blocket kollat! Hittade en (1) GEQ som var 1 HE. Säljare var Billebro... :roll:
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Nicke Löfgren »

1he å grafisk EQ är ingen höjdare

Min 3he för en stereo annars 2he för mono.


Ska du jobba med rungångar måste du få lite feeling i spakarna! *kanin* *kanin*

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tips på BRA EQ , personlig favorit BSS FCS-960

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Nicke Löfgren »

Läser igen din tråd!!

Kanske EQ är fel om du har problem med "okunniga" tekniker!!

Detta är en bra sak...Sabine FBX2410. 1he

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Markus Hammerin »

En Sabine kanske skulle fungera, men den tror jag inte att jag får lov att köpa, lite väl många pesetas.
Jag tror att en EQ skulle kunna underlätta för teknikerna. De ska ju inte själva pilla på den utan jag tänker mig en set it and forget it-lösning. Kom på att den kanske går att placera på ett annat ställe än jag först hade tänkt, i så fall går det att ha en lite större burk.

Ska försöka hitta tiden att leka lite med den EQ vi har och se om det gör någon skillnad. Kanske är ett bra första steg.

Återkommer!
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Niklas Elste »

skaffa en prosessor då kan du låsa och ingen kan pilla

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

Jag har en fcs-960 till salu och även 4st Ashley-EQ som låter riktigt bra!

Intressant?
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Markus Hammerin »

Jag har mycket dålig uppfattning om vad dessa tingestar ligger på i pris. Jag anar väl att de är närmare femsiffrigt än gratis, men skicka gärna ett PM med vad du vill ha för dem, samt modellbeteckning på Ashleys:arna 8) så att jag kan googla upp dem.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Hasse Queisser »

Försök hitta en hyfsad parametrisk EQ istället för en grafisk. Ju mer exakt du kan träffa problemfrekvenserna med smala filter desto bättre. Borde inte vara några problem att hitta det eller en hyfsad DSP begagnat för en vettig peng.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Markus Hammerin »

True that. Ska leka lite med Behringerburken sen blir det nog en köpesannons här på forumet.
Det var inte mitt fel!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Per Johanson »

Gör något åt reflexen istället.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Johannes Nordgren »

Om det fortfarande är intressant håller jag på att dumpa iväg de sista Ashly-EQ´na....skicka ett pm om du är sugen! :-)
We make good music sound great!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Tips på bra GEQ önskas

Inlägg av Mikael Thieme »

What Per says.
Och what Hasse says, annars.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster