Jul galan 2004

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Jul galan 2004

Inlägg av Carl Breander »

Llite sent inlägg kanske men var det nån här man stötte på på Jul galan i Stockholm kanske utan att man vet om det :P var där själv och slet och körde en del följe..Rivningen var inte kul när X antal hump tröttnar och går hem efter att ha puttat några casar.sånna borde sköl halas eller vad brukar ni andra göra åt hump som går hem.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att tvinga människor att arbeta tror inte jag fungera bra. Man behöver ha lite fokus då man jobbar, och har inte humpet det så kanske det säger pang och så får man en alldeles för tung case på tån.

Dagen efter ska dock personen som anlitade humpet få sig en åthutning, som han fördelar vidare i näringskedjan.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

klokt sagt absolut men du måste ju hålla med om att det e irriterande när dom personer som e kvar får slita häcken av sig mer en vad dom redan gör och allt tar ett gäng timmar längre tid :P
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Fakturera arrangören och ge pengar till dom som stannar.
Arrangören måste inse att det är viktigt med hump.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Martin B: Varken jag eller du gillar riv som slutar efter att solen varit uppe några timmar, speciellt om dagen innan dessutom var gigdag med bygg på förmiddagen. Däremot så är man ju inte i den här branschen för att man ska bli fet på det. Hydraulik till z-lyftar pajar, flygramar till PA:t saknas i packet, biran är alltid ljummen och det regnar under rivet. Shit happens helt enkelt!

Att försöka åtgärda brist på hump kvällen det händer, well... det är sällan någon idé. Bit ihop, njut av glamouren och lyd Newbees tips, eller kom på någonting ekvivalent du känner fungerar för dig.

Givetvis innebär längre arbetstid än avtalat en högre lön, och även en högre timlön, åtminstone i teorin. Det finns alltid den politiska biten att tänka på, när det gäller att få jobba igen och så vidare, men livet är lite för kort för att man ska orka med att ta skit från allt för många som inte är "talanger" och står på scen :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Om saker saknas och går sönder så skiter man i om biran är ljummen bara det är starköl. Så man åtminstone kan få vara full.........

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dumt sätt att resonera om man har på något sätt varit inblandad i riggning.

Öl är mysigt, men helst efter gig, och helst inga gig på morgonen efter. Eller vad säger du Cyberpunk? :oops:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Dumt sätt att resonera om man har på något sätt varit inblandad i riggning.

Öl är mysigt, men helst efter gig, och helst inga gig på morgonen efter. Eller vad säger du Cyberpunk? :oops:

Påminn mig inte :roll:

Jag får skylla på att jag hade suttit med gipsad fot i 6 veckor innan, så jag var socialt svältfödd. Annars brukar jag ta de lugnt med sånt dagen innan gig. Jag är egentligen för gammal för att palla den livsstilen längre :?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag diskuterade rivning inte riggning.
Och finns det inget hump så kan man åtminstone få dricka öl..
Sen är det iofs. sällan jag är med och river.
Sen för att hänvisa till ett tidigare inlägg av Dawen, så hoppas jag nog att jag en dag blir fet på det här åtminstone ekonomiskt...........

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Newbee skrev:Jag diskuterade rivning inte riggning.
Och finns det inget hump så kan man åtminstone få dricka öl..
Sen är det iofs. sällan jag är med och river.
Rivning är väl ändå precis lika säkerhetskrävande som riggning? Så länge det fanns saker utanför lastbilen (och ännu viktigare, fortfarande i luften) skulle jag då inte vilja se någon alkohol bland personalen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Risken är nog större att man blir fet på grund av skräpmaten man trycker i sig eftersom man inte hinner äta riktig mat.

Några stora pengar tror jag faktiskt inte det finns att tjäna, tyvärr. Vill man bli rik är det fel bransch.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag vet inte riktigt..
Det beror väl på omständigheterna.
En dubbelstack och mixplats sen diverse tillbehör..
Då känns det inte som att några öl ska få en förödande konsekvens.
Beror väl alkoholtoleransen kanske?
Vad jag menar är alltså inte rivning av festivalscen.
En öl kan få upp humöret lite iallafall..

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Arbete och alkohol hör ej ihop som jag ser det. När gigget är över och allt är rivet, javisst. Jag kan inte tänka mig någon arbetsgivare som uppskattar att anstälda festar på arbetstid. Detta borde förstås även gälla i denna bransch.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag håller faktiskt med Henrik. Är det ändå bara två dubbelstackar och en mix plats tar ju ändå inte riven någon lång tid, så då kan ölen lika gärna vänta.

Jag har dock varit med om arbetsgivare som druckit starköl när vi åt innan gig, för att sedan köra till giget med lastbilen :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag tror inte Newbee pratar om att festa, utan mer att kanske koppla av en kvart eller två med en kall öl innan man börjar riva. Och att dricka en öl medans man lindar mic kabel ser jag inte heller några problem med. Så länge man håller sig till just en kanske två.

Jag vet inte vad ni har för vanor etc: men jag kan då dricka en kanske två öl till och med utan att börja fnittra allt för mycket. Men givetvis kan man inte dricka sig påverkad om man ska jobba eller köra osv. Det funkar ju inte. Men det är skillnad på att Festa och att ta en öl. tycker iaf jag. Oc ska man riva stora festivalscener så hinner man väl inte med att ta det lungt en kvart eller två?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Varför koppla av en halvtimme innan man börjar riva? Jag tar hellre öldrickandet efteråt, och försöker ta mig hem eller till öldrickandet så fort som möjligt, utan att stressa. Det kanske bara är jag.

Vad menar du nu Gustaf? Att man kan dricka en eller två öl, men inte flera om man ska jobba/köra? :? Självklart är det skillnad på att supa och dricka öl. Varken eller ska man syssla med på jobbet tycker jag dock. Hur skulle det vara om fler människor drack öl på jobbet?

River man stora festivalscener så kan man det ta det lugnt i fem minuter med en dricka och en pisspaus, sen fortsätter man, så man kommer hem någon gång :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nejnej jag sa just det att ska man köra så kan man inte dricka alls!

Dom gånger jag har druckit öl under riv det är dom gånger jag sovit kvar på stället man jobbar på.

Oftast när vi jobbar så är det på krogar där det pågår disco före och efter bandet och då är det väldigt jobbigt att arbeta på en scen när det är hög disco musik kolsvart och massa blinkande strobar. Så då brukar vi bara plocka ner mickar vända upp monitorer och sen vänta tills discot är slut. brukar handla om en timme ungefär då är det bra gött att ta en kall öl medans man sitter i logen eller på hotellrummet. Men visst man kan väl ta en läsk oxå.. för mig kvittar det om det är en öl eller läsk för jag river inte sämra av endera.

Men har man inga förhinder så finns det ju ingen anledning att vänta!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det beror givetvis på vad det är man river.

Jag säger inte att någon river dåligt efter en öl. Däremot, så brukar skit hända, och om något skit skulle hända och jag synts dricka öl samma kväll så är det inge bra.

Då det inte är något riv har jag inget emot att ta en öl under gig, sålänge jag inte gör något under gig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag dricker gärna öl. Men inte på jobbet.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Men då har jag en lösning! så länge alla i crewet dricker lika många öl så kan man inte skylla på en stackars syndabock!

Jag vet vad du menar dawen men vi jobbar nog på olika nivåer.

Skulle jag jobba på något större gig så skulle jag inte ens komma på tanken, men sitter man i en loge och väntar på att discot ska ta slut och man vbet att hotellrummet väntar efter riv, hela bandet sitter och hinkar öl i floder så lovar jag dig att en öl eller liknande kan göra susen för ens humör:D

Nu låter det som att jag dricker på jobbet varje dag men oonej.. tror det har hänt 2 gånger under hösten, och då har jag iaf snittat på 1 gig per helg.

Sen ska det oxå påpekas att varmkorv har samma sorts effekt efter rivet!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster