hur gör ni för att grejer inte ska bli snodda?

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

hur gör ni för att grejer inte ska bli snodda?

Inlägg av gzede »

jag undrar hur ni som turnerar runt mycket gör för att inte småsaker ska bli snodda. jag blir helt tokig av alla mikar, telefoner, handradiosar och sånt som man har överallt.. kanske är extra påtagligt när man äger allt själv..? hur gör ni för att hålla ordning? allt från smågig till hultsfred! kan ni lita på alla humpare?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att ha en stage manager / mikman med stenkoll är nog enda receptet. Humpet brukar inte oroa mig lika mycket som en del av artisterna. Vi brukar försöka ha örnögon på trådlösa mikar och liknande, men nån gång emellanåt försvinner det ändå alltid nåt. Sist var det en sustainpedal till en keyboard, men jag har varit med om att en fyrtolva saknats efter en festival också (inte min tack och lov). Lite svinn får man räkna med, det gäller bara att minimera det. Har man inte råd att det händer ibland så tar man nog inte tillräckligt betalt för gigen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med Cyber. Det hänger till väldigt stor del på mickmannen. Har han lämnat ut en telesladd så ska den tillbaka även om man måste hota... Tyvärr är det ju ofta rätt stressigt att få av bandet så det är lurigt att hinna med, men det är enda medicinen.

Det samma gäller saker som går sönder, det är mickmannens jobb att se till att sådant upptäcks. Sedan rapporteras det till stagemanagern som gör ett avdrag på gageutbetalningslappen motsvarande priset på micken eller stativet eller vad det nu kan vara. Det händer att folk får betala för att spela, inte ofta, men det händer.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Måste bara få berätta om när vi var i rättviksparken för några veckor sedan och rattade lite ljud åt Sleepy laBeef. En fet country rockabilly amerikan. Dom hade sina loger (stavning) Precis bakom scenen och den enda ingången var över själva scenen.

Trummisen frågade om det var säkert att dom kunde lämna instrumenten när dom gick och käkade efter giget. Jaja visst sa vi vi är ju fan 3pers på scenen och river hela tiden så det är väl lungt. när allt var rivet och dom kom tillbaka så var Fetamerikanens gitarr från 1951 borta uppskattat värde 8-10 000 dollars. Samt en elbas värderad till c:a 15 000:-

Skapligt dåligt samvete man hade då. Direkt efter gigget så tog dom upp folk för att skriva autografer på scenen och det var mycket folk kanske 30 pers åt gången och vakterna var väääldigt bortkomna. Så polisens teori var att någon eller några hade smugit sig in bakom scenen och gömt sig på en toalett eller liknande och väntat där tills det bara var vi kvar på scenen, och eftersom att vi var på scenen kunde vi inte se vad som hände backstage. Så då tog dom gitarren och basen och langade ut genom fönstret och sprang.

Men det känns ju väldigt snopet när man sagt att det är klart det är säkert, vi är ju här hela tiden.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 57 och 0 gäster