Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Måns Nilsson »

Bullen Lagerbielke skrev:Men lilla gubben, det där är ju bara oförskämt...

Jag utger mig inte för att mitt slutresultatet är någon slags konstform, men jag har en stolthet i mitt hantverk.
Sen kan man ju starta en diskussion om vad som är konst eller inte konst, men den tror jag man ska hoppa över. Mest för att det som är konst för mig inte behöver vara konst för dig.
Eller som Keith Richards sa "Art for me, is short for Arthur"
Och ditt hantverk respekterar jag absolut! Konst är när det är farligt (se mitt svar en bit upp här). Karaoke, hur bra ljussatt den än är, är inte farlig.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

När jag har kollat på värdens bästa liveband genom tiderna (BWO), så har dom klarat sig bra utan orkester. Detta tycker jag räcker som argument.

Carl, hur menar du att BWO gigar live utan band? Singback? Playback?
Att den framförda scenakten är underhållande råder inget tvivel om. Syftningsfel.

Om du tycker att BWO är världens bästa liveband genom tiderna, inget ont om BWO, så bör du bege dig ut i världen och gå på konserter.

Bästa liveakt, eller en av dem; Viktor Borge! Gudabenådad pianist och komiker.
Bästa liveakt, eller en av dem; Audioslave!
Bästa liveband genom tiderna, eller ett av dem; Focus! http://www.youtube.com/watch?v=g4ouPGGLI6Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa liveband genom tiderna, eller ett av dem; Stonefunkers!
Bästa liveband genom tiderna, eller ett av dem; The Soundtrack of our lives!

Skall jag fortsätta?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Carl Cederlund
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 14:53

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Carl Cederlund »

Focus - Hocus Pocus ... Han kommer ju inte ens ihåg texten! *full*
Brune-tugg :-)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Focus - Hocus Pocus ... Han kommer ju inte ens ihåg texten!

Gör han ju visst! Du är på fel droger, Carl. ;-)
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Hahahaha.... sorry, jag kan inte sluta skratta åt detta....
Detta är stor underhållning!

Annars håller jag med "Carl" - BWO med Bard i spetsen for president, lirar skiten ur vilket ostämt rockband med ambitioner närsomhelst! Med två ipods som uppspelning vet man vad man får - varje gång!
Svinbra! Man kanske till och med kan få tidskod ur grejerna och så är man ju hemma! Kanon!
Ser man någon "live" vill man ju ändå att det ska låta som på skivan! Perfekt!

För övrigt trodde jag alla visste att det är ljusavdelningen som är direkt ansvarig för att "35 man i vit smoking som filar på instrument" försvann, man kan ju inte ha vita kläder i tv - det vet ni väl, är ju första brevet!

Som sagt, jag kan inte sluta skratta!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Per Johanson »

Jämför ni inte lite olika saker nu?

Live som att i vara på en konsert går inte riktigt att jämföra med att sitta i soffan med familjen och vännerna och titta på TV-underhållning. Hur välproducerad TV det än må vara och hur bra eller dåliga både artisterna som framför låtarna och låtarna i sig månde vara så är TV alltid TV. Och hur mycket det än regnar eller ekar eller är för starkt eller man får lampor i ögonen eller myggen anfaller så är live alltid live (även här kan ju låtarna och artisterna vara av skiftande kvalitet... minst sagt). Båda har sina uppenbara fördelar och nackdelar, men utbytbara är de ej.

I min värld finns det finns inget som säger att det blir mer live ju fler linjer som går in i FOH-mixern och därför "bättre". Däremot är mina egna musikaliska preferenser sådana att ett lagom antal instrument trakterade på ett kunnigt sätt normalt sett gillas mer än mycket av det förinspelade. Men det är en fråga om smak, intet annat. Jag gillar musikanter som lyssnar på varandra och ger varandra plats och uppfinner saker längst vägen som gör det hela levande och spännande. Det är svårt att få till med en Ipod. Detta sagt så hade jag förmånen att göra några gigg med TeddyBears för ett par år sedan och det är en svårslagen upplevelse.

Fredrik, Danne, Bullen och alla andra inblandade; Alla är nog rörande överens om att er insats är i världsklass. Däremot tror jag att din norska kollega sa "Dere lager lyd, jeg lager kunst". I alla fall om han sa det till en noice boy.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vet ni vad? Exakt den här diskussionen hade vi förra året vid den här tiden!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Vet ni vad? Exakt den här diskussionen hade vi förrförra året vid den här tiden också!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mikael Blohm »

Nu kan jag inte hålla mig längre..
Att påstå att BWO är världens bästa LIVEakt är skrämmande när Bard inte ens kan sjunga utan att det är inspelad sång!
Klarar man inte av att spela eller sjunga sin musik live så är det fanimig ingen liveakt!
-Då är det någon form av uppvisning.

Ang trådens mening så tycker jag att det är kul att se det färdiga resultatet men jag saknar nog lite ACLér :wink:

Användarvisningsbild
Gustav Hedelund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 16:41
Presentation: Ju mer jag lär mig om ljud desto mindre inser jag att jag kan.
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Gustav Hedelund »

Härligt vad off-topic det blev! :)

För mig är live något som representeras via för stunden trakterade instrument. Det må vara kombinerade ackord och rytmiska inslag, såväl som samplingar etc. Det är också där vi ljudtekniker behövs, för att känna in och sammanföra, "se" musikernas framföranden som pusselbitar som ska passa snyggt och lätt ihop till en skön helhet i form av till exempel en låt.

Är det inte Mammon som styr när det blir förproducerade backtracks osv? "Så här bra är vi, lyssna på oss! (men vi spelar inte egentligen och har inte råd att live producera hela den ljudbilden ni hör)"

Jag håller fullständigt med om karaoke-uttrycket. Platt, livlöst, fullständigt oföränderligt och noll form av konstnärlig känsla överhuvudtaget. Duktiga sångare är värda mer än så, och borde ändra fokus från pengar och strålkastarljus om de skall kunna göra sig oförglömliga. Det finns ett skäl till att band som Zeppelin, Eagles, Stones, Mr Cash, Free, Hendrix Experience och alla möjliga odödliga sättningar överlever generationsskiften och för alltid kommer inspirera ett stort antal musiker över tiderna.

Jag kan väl skutta runt till förinspelad sång och musik och mima jag med, förklädd i det enda konstnärliga i sammanhanget melodifestivalen: Ljustekniken.

Sen finns det väl som tur är få undantag, och jag hoppas att ljudcrew:et någon gång överstiger 6-8 sammanlagt trakterade ljudspår, för att inte dö av tristess och oförmögenhet att få stå upp för sitt yrke.
"Om man utgår från att folk är trevliga är det förvånansvärt många som är det."

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Danne Persson »

Mikael Blohm skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre..
Att påstå att BWO är världens bästa LIVEakt är skrämmande när Bard inte ens kan sjunga utan att det är inspelad sång!
Klarar man inte av att spela eller sjunga sin musik live så är det fanimig ingen liveakt!
-Då är det någon form av uppvisning.

Ang trådens mening så tycker jag att det är kul att se det färdiga resultatet men jag saknar nog lite ACLér :wink:
Vad jag vet så sjöng väl aldrig Bard i BWO.
Han hette väl Martin någonting.
och dom gig jag gjort med BWO så var sången inte inspelad. Kanske vissa körer men inte leadsången.

Lampor som du inte kan rikta ifrån ljusbordet är ute :wink:

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Det är tur att ni har Idol och Let´s dance - båda med liveband! Fantastiskt! Vilken ökning av den musikaliska upplevelsen..... :lol:

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mikael Blohm »

Visst sjöng Martin, dock inte alla låtar och då var det inspelat.
Ang lampor som är ute, vänta bara.. ;-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mikael Thieme »

Fredrik Jönsson skrev:Det är tur att ni har Idol och Let´s dance - båda med liveband! Fantastiskt! Vilken ökning av den musikaliska upplevelsen..... :lol:
Faktum är att åtminstone jag får ut mer av just ljud- och musikproduktionen i Let's dance än i Melodifestivalen. Helt ärligt, och det tror jag vore dumt att förringa. Både... skall vi säga "musikaliskt hantverksmässigt" och soundmässigt, trots att det är genomgående covers. Bra musiker, stort band och bra ljudproduktion.
Sen är Melodifestivalen en fet och spektakulär produktion på andra plan, men 95% av min behållning av den är det jobb du och dina kollegor gör. Den musikaliska upplevelsen är om inte försumbar så åtminstone marginell i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Måns Nilsson »

Liveband är dessutom den enda musikkonsumtion man inte kan fildela.

Nu är vi långt från urinlägget, eftersom allt som TV-sänds kan fildelas. Men, om man är där och det trycks på tangenter och böjs strängar och bankas på skinn, då är det mig veterligen oersättligt.

Ett litet tips till alla de som gråter för att de inte säljer skivor. Gråt inte, bolaget tar ju alla pengar i alla fall. Ut och gigga, det ger oss mer jobb också!
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Jonas Lundin »

Måns Nilsson skrev:Liveband är dessutom den enda musikkonsumtion man inte kan fildela.

Nu är vi långt från urinlägget, eftersom allt som TV-sänds kan fildelas. Men, om man är där och det trycks på tangenter och böjs strängar och bankas på skinn, då är det mig veterligen oersättligt.

Ett litet tips till alla de som gråter för att de inte säljer skivor. Gråt inte, bolaget tar ju alla pengar i alla fall. Ut och gigga, det ger oss mer jobb också!
HALLELUJA! Äntligen en som vet vad man skall satsa på "istället för att dra vapen" bara för att fildelningen tog över skivindustrins roll. :)
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster