Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Viking Grandin »

Pelare med 4 sidor. Led på 3 av dem. Framåt samt åt sidorna, inte bakåt.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Magnus Lindgren »

Viking Grandin skrev:Mina Herrar,

Jag har en kund som sett någon form av "LED-pelare" på Melodifestivalen. Vet inte om det var i år eller tidigare... Han tyckte det var snyggt och skulle vilja ha en liknande lösning för mobilt bruk. För att kunna köra lågupplöst grafik, som en ljuseffekt, på scenen. Jag har inte sett någon bild eller hittat dem, utan endast fått beskrivningen "pelare, typ 2 m höga, med LED på 3 sidor".

Är det något som någon känner igen? Finns det eventuellt någon bild på dessa? Färdigköpta eller hemmabyggda?

Tacksam för alla tips och ideer.

Kan det vara Barco MiPix du söker?
//Magnus - Fegge & Mattes

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Jocke Hammar »

Viking Grandin skrev:Pelare med 4 sidor. Led på 3 av dem. Framåt samt åt sidorna, inte bakåt.
Han tänker nog på Melodifestivalen 2005. Pelare med lågupplöst led, Jönsson kommer säkert ihåg vad det var för produkt som användes.
Jocke Hammar

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av David Oxe »

Melodifestivalen 2005 användes MiPix i specialbeställda rundade plåtar med hål utstansade för LEDen.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Viking Grandin »

Kanske det... tack för tips! Grymt.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Dags att utse finalens vinnande ljusshow:

Brolle *alien*

Kongenialt helhetsintryck färg- och tempomässigt, med perfekt tajmade markeringar.
Looparna snyggt koordinerade med Brolles kroppsspråk.
Hittade faktiskt inte en enda miss eller otajt cue.

Melodifestival-ljuset har verkligen utvecklats på senare år, tycker det hoppade upp ännu ett snäpp i tajthet i år, vad det nu beror på.
Minns också hur man irriterade sig för flera år sen på hur allt rörligt slogs ihjäl av för hög allmänljusnivå.
Men vidhåller fortfarande att donuten såg för tafflig ut...

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Morgan Brown »

Inte för att ploppa någon bubbla fredrik men dom kör faktiskt med tidskod. och Ja den är ganska tajt.

Men jag håller med dig, det var ett distinkt lyft i år vad det gäller programmering.

Och sen var det ju med en dvärg lite här och där..! Det uppskattas alltid..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 22:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Ok
Så det går att få det så schysst tjajt med timelinen på gMA ?
Fattade inte det där med dvärg, men jag är ju lite off
Kul att det finns några som får resurser och tid att utveckla sitt hantverk i dagens medioker-samhälle.

Synd att teamet inte har nåt med konstnärlig integritet att bita i, men som sagt oförarglig medioker skit är dagens melodi
Ja e int bitter

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Danne Persson »

Fredrik Gräslund skrev:Ok
Så det går att få det så schysst tjajt med timelinen på gMA ?
Fattade inte det där med dvärg, men jag är ju lite off
Kul att det finns några som får resurser och tid att utveckla sitt hantverk i dagens medioker-samhälle.

Synd att teamet inte har nåt med konstnärlig integritet att bita i, men som sagt oförarglig medioker skit är dagens melodi
Ja e int bitter
Vi använder tidskod för att trigga våra ljuscuer av olika anledningar.
Framför allt är det en viktig backup.
Om en operatör skulle falla bort av tex. vinterkräksjukan så kan man med kort varsel sätta in någon annan vid ljusbordet som inte behöver kunna/lära sig låtarna.
Ljuset sitter alltid thight även på repetionerna. så när artisterna ser på bandningen av varje rep så sitter cuerna som dom förväntar sig vid varje rep och även till sändning.

Kan du utveckla vad du menar med "Synd att teamet inte har nåt med konstnärlig integritet att bita i"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag kan utveckla!

Som anställd i en av EBU's äldre medlemsbolag tycker jag det är skräp och strunt att det inte är en riktig orkester med levande människor istället för en musikspelarmojäng.

Det som återstår av Eurovisionsschlagerfestivalen är förbaskat snyggt ljussatt Karaoke.

Den enda utmaningen är att lyckas hålla intresset uppe så att man får gigga ett år till. Och det lyckas ni ju med -- men det är inte mer konst inblandad än att ljussätta garageportar på Cardos bolagsstämma.

Vilket låter hårt, men om vi säger så här -- Det är en konst att lysa på en garageport så att aktieägarna inte blir besvikna, men det är inte konst när det står en garageport på scen. Om inte Marcel Duchamp ställde dit den.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Finns det möjlghet att få till en "Gilla"-knapp á la Facebook för Måns inlägg?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Hahahahaha!!

Måns - du säger så fantastiskt konstiga saker - du jobbar med ljud va?
Skönt att ens arbete bedöms på detta sätt av folk som har såna extrema förkunskaper i ämnet och som tycker att frekvenskurvor är sexiga.
GRYM kunskap och relevant insyn i det vi gör - jag böjer mig ödmjukt och ber om ursäkt för att jag finns.

Eller som en kollega i Norge så fint formade det: "dere lager lys, jeg lager kunst".

:lol:

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Danne Persson »

Ojojoj.......Måns!
Du är medveten om att du precis har sågat en hel yrkesgrupp längs med fotknölarna... va?
Framför allt oss på FOH som under festivaldagarna ägnar typ 16 timmar per dygn till att få det att bra ut i rutan.
Jag skulle vilja se dej lägga ner den tiden på en garageport.
och om du tillbringade några timmar med oss när vi håller på så kommer du snart fatta att det är en konst
att ljussätta tv.
Fast.... som sagt.. du jobbar med ljud.
Vad kan man förvänta sig............ :roll:
Fast jag tror nog att våra ljudkollegor på FOH har en helt annan åsikt än vad du har och det känns skönt.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Måns Nilsson skrev: Den enda utmaningen är att lyckas hålla intresset uppe så att man får gigga ett år till. Och det lyckas ni ju med -- men det är inte mer konst inblandad än att ljussätta garageportar på Cardos bolagsstämma.

Vilket låter hårt, men om vi säger så här -- Det är en konst att lysa på en garageport så att aktieägarna inte blir besvikna, men det är inte konst när det står en garageport på scen. Om inte Marcel Duchamp ställde dit den.
Men lilla gubben, det där är ju bara oförskämt...

Jag utger mig inte för att mitt slutresultatet är någon slags konstform, men jag har en stolthet i mitt hantverk.
Sen kan man ju starta en diskussion om vad som är konst eller inte konst, men den tror jag man ska hoppa över. Mest för att det som är konst för mig inte behöver vara konst för dig.
Eller som Keith Richards sa "Art for me, is short for Arthur"

Carl Cederlund
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 14:53

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Carl Cederlund »

Hejsan.

Jag har sett ett par avsnitt av melodifestivalen och har ett par åsikter om detta...För utom att jag tyckte att ljussättningen både var dålig och saknade parkannor så måste jag kommentera det där med orkester på plats:

När jag har kollat på värdens bästa liveband genom tiderna (BWO), så har dom klarat sig bra utan orkester. Detta tycker jag räcker som argument.

Ps. *batman* kommer till globen! missa inte detta!

Cederlund
Brune-tugg :-)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Mikael Thieme »

Carl Cederlund skrev:ljussättningen både var dålig och saknade parkannor
Carl Cederlund skrev:värdens bästa liveband genom tiderna (BWO)
Nu jävlar åker popcornmaskinen fram... :roll:

För övrigt väljer jag att tolka Måns som att han inte förringar det konstnärliga i ljusdesignen som sådan - och det gör absolut inte jag heller trots att jag jobbar med ljud (Måns, rätta mig om du faktiskt förringar den :wink: ) - men att produktionen innehållsmässigt kanske åtminstone fläckvis lämnar litet grann att önska på det konstnärliga planet.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag håller med Måns där att melodifestivalen och eurovision har tappat mycket av sin charm utan orkestern.

Carl Cederlund:
Nu har du skitit i det blå skåpet. BWO som världens bästa liveband genom tiderna ger mig skrämselhicka, men smaken är ju som baken.
Johnny Andersson

Carl Cederlund
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 14:53

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Carl Cederlund »

Vadå skitit i det blå skåpet :twisted: . Bard har fanimej mer utstrålning en vad de flesta har i livebranschen i dag!
Brune-tugg :-)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Måns Nilsson »

Danne Persson skrev:Ojojoj.......Måns!
Du är medveten om att du precis har sågat en hel yrkesgrupp längs med fotknölarna... va?
Framför allt oss på FOH som under festivaldagarna ägnar typ 16 timmar per dygn till att få det att bra ut i rutan.
Jag skulle vilja se dej lägga ner den tiden på en garageport.
och om du tillbringade några timmar med oss när vi håller på så kommer du snart fatta att det är en konst
att ljussätta tv.
Fast.... som sagt.. du jobbar med ljud.
Vad kan man förvänta sig............ :roll:
Fast jag tror nog att våra ljudkollegor på FOH har en helt annan åsikt än vad du har och det känns skönt.
Alltså. Jag har sågat en enda sak, och det är det vansinniga beslutet att ta bort 35 man i vit smoking som filar på instrument. Utan dem är det karaoke. Och komplett ofarligt. "Keine Schönheit ohne Gefahr", som Blixa Bargeld skaldade. (vilka instrument och vad man spelar på dem kvittar nästan, det ska vara live för att det ska räknas. Pet Shop Boys' turné när de hade med halva studion med lynniga vintage-digitalburkar räknas definitivt in i klassen "Gefahr" och är således godkänt...)

Ljudfolket på FoH gör säkerligen ett excellent jobb. Jag har sett ett par av namnen och vet att man kan lita på deras prestationer.

Och, lyset är det väl inget fel på, framförallt inte när det lyser på högtalarna?

Mikael Thieme förstod precis, men vi har giggat ihop; det kanske krävs för att förstå vad jag yrar om..
Senast redigerad av 1 Måns Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Melodifestivalen 2011 - Bloggen startad!

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag förstod det inte heller som att Måns förringade varken ljussättningen eller människorna bakom den. Snarare kan jag hålla med om att ni gör nästan heroiska insatser för att att upprätthålla intresset för ett annars totalt meningslöst spektakel rent musikaliskt. Jag tycker det är imponerande att produktionen är en stor del av anledningen till att halva Sverige faktiskt sitter och kollar på karaoke en lördagkväll!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster