Idol 2009

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Idol 2009

Inlägg av Calle Brattberg »

Hej!

Som en del kanske har märkt har Idol varit ute och rest lite i år. Följande människor och utstyr har besökt Malmö, Göteborg och Globen.

Ljus och Videodesign, Per Ax
Ljuscrewchef och Systemarkitekt, Tobias Winerdal
Movingprogrammering, MA och Mixplats Ansvarig, Calle Brattberg
Lampie Uffe "Sunshine" Jansson
Lampie Björn Fors
Kabel Lucas "Moomin" Lindholm
Kabel Mathias "Spritsmugglarn" Hansen
Tross och motor Bebban Pihlblad
Tross och motor Joel Papmehl
Versatube Erik Nordenstrand
Dekor och Ledslang Per Gustavsson
Extraljus Globen Johan Hedin
Följe Magnus Kask och Olle Ferner
Idol-Pingvinen

Utrustningslista Globen.

På Pers MA Fullsize Bord:

1 X Hippotiser HD V3
4 X Mac TW1
288 Kanaler Dimmer som styrde bla
57 X 2lights
24 X P64
12 X ACLbars
12 X Idolgrill (36X100wattglödis)
310 X Dekorglödis samt 120 Pinspots
20 X 2KW Arrifres
12 X Exbars Led
48 X I-Color Cove Led

På Brattbergs MA Fullsize Bord:

16 X Studiocolor
43 X Vari-lite 2500Spot
38 X Vari-lite VL5
11 X Strobe
36 X Neoflex Led-slang
6 X Coemar CF12
12 X Delta
10 X Vari-lite VL6C
2 X MDG med Fläkt
12 X Vari-lite VL3000 Wash
24 X Highend Studiobeam
12 X Vari-lite VL3000 Spot
24 X Martin Mac2000
2 X Syncrolite SX3K


Riggen har drivits av MA-NSPs, MAbuffers, SRSpduer samt Dimmers från AVOLITE och ETC Sensor. Crewet har drivits av 2 st Nespresso essensa 100 (1 vid dimmerplats, 1 vid FOH) Nespressomaskiner. Ca 600 Kaffepods har gjorts av med :)

Ljudcrew för Liveljud har varit Mattias Winther (FOH) Mats Dallas Dahl (Mon) Abbe och Oscar Meyer (System och PArigg) tillsammans med Bla Robert Karlsson och Robert Rytterlund.

Headrigger var Sören Durango, Scandinavian Rigging service, Andra riggers bla Matte Jansson, Calum Connor, Uffe Brynte, Sören Gustafsson, Danny Williams.

Ljudet består bla av

Mixplats och monitor, Yamaha PM1D
Main PA V-Dosc X 48
22 X SB218 basar
12 X DVdosc
18 X ARCs

Ljus, Ljud, Transporter, Versatube levererades av Starlight, Ledvägg från Mediatec. Lednät från 2rent, TVteknik från HDR, Kranar från Dagsljus.

Stort tack till alla som hjälpt oss få upp sakerna i respektive stad!
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Idol 2009

Inlägg av Ian Delahorne »

Ska bli kul att se er på fredag i Globen!
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Idol 2009

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag såg ingen versatube från där jag satt, var var de? :(. VIP-platserna hade rätt dåliga synvinklar både till artist och duk, men jag hade line of sight till Brattberg i alla fall!

För mig som var där som VIP är det imponerande hur mycket ljusfolket orkar hjälpa till att jaga upp publiken under pauserna där det inte händer något då jag var ute i baren. 2-lites på läktarringen var en kul touch, men gjorde VL5:orna i trossringen ovanför ego-thrusten något mer än lekte dyra trossvärmare? Faktiskt ganska trist ljust sett från där jag satt, men det beror nog på frånvaro av rök för att det var TV samt den dåliga vinkeln jag hade.

Hur som, bra jobbat alla inblandade!

/ian, nyss hemkommen från efterfesten
"This is the updated input list"

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Re: Idol 2009

Inlägg av Calle Brattberg »

Hej Ian. Här kommer ett sent svar.

Versatubes satt i trappsteg på scenen samt som ram runt Mitrix och projektor. Tyvärr när man gör television så blir publiken lätt "dekor" och statister, Så jag förstår att det kanske inte var så upphetsande uppe på läktaren där VIP och gäster satt. Jag har 12 kameror att försöka vrida in lampor i så att det ser "fett" ut och alla blir nöjda, och det är inte helt enkelt! Försök att pricka en Wirekamera med en Mac2000 på 60 meters håll UTAN att lysa på publiken som sitter bakom kameran! Man får kompromissa ibland och framförallt försöka belysa publiken på ett sådant sätt att de syns, men inte störs.

2lightsen var bara för att visa räcket och försöka få kameran att förstå hur stor Globen faktiskt är, Ögat förstår ju, men kameran behöver lite hjälp. Nackdelen med dom är att ju mer glödljus det är, desto sämre kontrast och ju mer försiktig måste man vara med röken. Men de är alldeles för kul att flasha ur liksom grillar och parkannor och allt annat som kan blända kameran, Så de får vara kvar och man får försöka mötas på halva vägen :) Vl5orna fyllde inte så mycket annat än fina trusstuners i Globen, Dock hade de mer att göra i Studion än på turnén då vi behövde lite extra fräs i bakljus och annat..

Ang pausunderhållningen så är det ju så att det faktiskt fortfarande är ROLIGT att köra stora riggar. Speciellt med 200+ armaturer på sitt bord och en fullsatt julkula, Så det hjälper även oss att hålla oss på tå ute på mixplats. Dessutom var det ju mer än 14000 människor där som löst biljett, Och vi är ju där lika mycket för dom som för de nästan 2000000 tittarna som tittade hemma. Tycker jag i allafall.

Hälsar Brattberg

Ian Delahorne skrev:Jag såg ingen versatube från där jag satt, var var de? :(. VIP-platserna hade rätt dåliga synvinklar både till artist och duk, men jag hade line of sight till Brattberg i alla fall!

För mig som var där som VIP är det imponerande hur mycket ljusfolket orkar hjälpa till att jaga upp publiken under pauserna där det inte händer något då jag var ute i baren. 2-lites på läktarringen var en kul touch, men gjorde VL5:orna i trossringen ovanför ego-thrusten något mer än lekte dyra trossvärmare? Faktiskt ganska trist ljust sett från där jag satt, men det beror nog på frånvaro av rök för att det var TV samt den dåliga vinkeln jag hade.

Hur som, bra jobbat alla inblandade!

/ian, nyss hemkommen från efterfesten
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster