Gigghistorier

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Gigghistorier

Inlägg av Jacob Henriksen »

Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där man kan dela med sig av några av sina roliga upplevelser eller kommentarer som man fått uppleva när man vart ute på jobb. Tror säkert att många här har en del roliga händelser i minnet. :)

Johan Karlström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 19:14

Re: Gigghistorier

Inlägg av Johan Karlström »

Var scentekniker tsm med en praktikant och får frågan:
"Hur gör dom för att ändra färg på röken?"

Där fick man sig ett skratt som hette duga! =)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Gigghistorier

Inlägg av Nicke Löfgren »

Turneledaren på en mindre turne som skulle hjälpa mig.

Gå ut i bullen och hämta in en extra monitor.

Efter en halvtimme var jag tvingad å gå ut å kolla vad han syslade med!!

""Fan jag hittar ingen dataskärm"" :D :D

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Gigghistorier

Inlägg av Gustaf Gagge »

på ett köpcentrum när jag av någon anledning körde ljud så hörde jag detta av en anhörig till talangen på scenen.

- kan du höja midden och diskanten på backtracket

-mmmmh

- du höj basen också när du ändå håller på.

- fast om jag höjer basen, midden och diskanten då blir det ju bara högre. om du sköter ditt så sköter jag mitt!

han gick moloken därifrån.

samma gig ville 7 unga talanger ha mer monitor i rad, fast jag hade höjt mellan de första tre sen förstod jag att de alla hade öron hallisar för det gick inte att spela högre i monitorerna.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Gigghistorier

Inlägg av Niklas Elste »

Det här utspelade sig på smedjan för ett par år sedan

Jag flyttade på ett tyg skynke som låg ovanpå brand släckaren vid foh

Gästandetekniker: Det ligger en död fejk mus här! (under brandsläckaren)

Zeke: Den är nog inte fejk! :lol:

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag fick en go komentar av en tekniker som e rätt så grön på det.

"Det är bra med digitalbord för då slipper man ställa EQn för det finns färdiga i bordet."

Jag vill säga det att jag har aldrig hört ett par Nexo 1230 lådor låta så illa som de gjorde den kvällen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Johannes Tegern »

Utanför Konserthuset, Göteborg

En stor grupp människor håller på att lasta scendekor, musikinstrument och annan utrustning i en trailer. Två killar ~22 går igenom vad som redan lastats in.
Kille 1: Såg du var myggorna tog vägen?
Kille 2: Nej, det ska ljudteknikern hålla koll på.
Kille 1: Jamen, var är han då?
Kille 2 (skrikandes mot de andra): Var fan tog alla ljudarna vägen?
Alla människor inom höravstånd stannar upp och tittar misstänksamt.

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Christer Löfgren »

Var på ett hak i Snål-land (Småland) där jag sa till apisen att jag har sett ett filmklipp med en ljuseffekt som jag absolut INTE vill se påslagen under gigg (70-80 tals effekt till reggae inte så bra) Får då till svar att vi har kommit överens om att ni skall ha eget ljud men ljuset det bestämmer jag över, försökte då påpeka att det nog inte skulle vara så snyggt just till reggae. Då kom nästa grej......jag hade ställt locket till mixern som en vägg/skydd vid mixplats, apisen förklarade då för mig att NEJ det där locket måste du ta bort nu för det förstör interiöre på min klubb!!!!!!

Johan Sjöberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 19:28
Presentation: RN |
Ort: Stockholm

Re: Gigghistorier

Inlägg av Johan Sjöberg »

Edit: Borttaget, barnsligt inlägg
Senast redigerad av 2 Johan Sjöberg, redigerad totalt 0 gång.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Johan Fälth »

Jag har en fin klassiker.

Det ringer en kund och vill hyra en Mikrofon för tal. Visst, inga problem säger en annan.

Problemet är att kunden ringer efter ett par timmar och undrar varför han inte hörs. Har du vridit upp volymen på förstärkaren/Mixern frågar jag, annars hör det ju inget i högtalarna.

Vaa!? -Säger kunden, måste man ha högtalare också?


Det har hänt vid flera tillfällen
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kan bidra med en liten historia från i våras.

Va på ett gigg med ett coverband som jag jobbat med många gånger, va där i egenskap av ljustekniker/designer. Bandet har med sig en polare som vill lära sig lite mer om ljus etc. Kruxet är att han lever kvar på 80-talet då det mesta va analogt, CMY växling inte existerade.

Han började dra en DMX kabel från varje armatur ner till dimmern vilket jag påpekade är lite fel, dom ska va i slinga. A ja, han rättade till det.

Dax för att rikta lite front (vilket jag gjort många gånger på revyer mm). Då börjar han jiddra om att "är det inte bättre att du gör si, eller gör så"... Då lackade jag ur helt. Bad honom dra åt helvete (ja, lite oprofessionellt) och satte mig i bilen och åkte hem.

Saken var den att dom hade sagt till honom att han skulle köra allt och att jag bara skulle stå bredvid och hjälpa till. Ja tjena, ska den tjommen lära sig ett Hog3 på några timmar??? Kan säga att man fick va mycket telefonsupport och sedmera fick dra iväg en lagom fin faktura :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Gigghistorier

Inlägg av Niklas Elste »

Johan Fälth skrev:Jag har en fin klassiker.

Det ringer en kund och vill hyra en Mikrofon för tal. Visst, inga problem säger en annan.

Problemet är att kunden ringer efter ett par timmar och undrar varför han inte hörs. Har du vridit upp volymen på förstärkaren/Mixern frågar jag, annars hör det ju inget i högtalarna.

Vaa!? -Säger kunden, måste man ha högtalare också?


Det har hänt vid flera tillfällen
har nästan varit med om samma en kund som undrar hur man kopplar in micken "är det bara att stoppa den i väggen?"

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Johan Eriksson »

Niklas Elste skrev:
Johan Fälth skrev:Jag har en fin klassiker.

Det ringer en kund och vill hyra en Mikrofon för tal. Visst, inga problem säger en annan.

Problemet är att kunden ringer efter ett par timmar och undrar varför han inte hörs. Har du vridit upp volymen på förstärkaren/Mixern frågar jag, annars hör det ju inget i högtalarna.

Vaa!? -Säger kunden, måste man ha högtalare också?


Det har hänt vid flera tillfällen
har nästan varit med om samma en kund som undrar hur man kopplar in micken "är det bara att stoppa den i väggen?"
Vad glad man blir när man får tillbax sin neumann km105 med en helt vanlig stickpropp på andra sidan. "Nä men vi hade inte sånna uttag".

Användarvisningsbild
Gustav Nyberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 02:23
Presentation: Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla

Gustav Nyberg
Ljud Ljus TV
http://www.newhillsounds.se
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Gustav Nyberg »

jag hade en när jag skötte ljus och ljudeffekter/musik på en cabare på en skola och efter genrepet så kom en och sa att det var en låt som saknade inspelad sång och att det bara var kör,

- men det är den musiken jag fått av er!
- men det kanske bara är någon sladd som hoppat ur?
- nej,det funkar inte så!

men dom fortsatte envisas :P
Gustav Nyberg
Tekniker under utveckling som är intresserad av ljud och ljus mer info kolla
http://www.newhillsounds.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag och en bekant fick ett gott skratt i somras.

Vi satt och prata på en festival och en ung kille som oxå är tekniker satt brevid. Vi satt och prata om vilka effekter som hadde varit roligt att ha. Det blev den ena dyra burken efter den andra typ Lexicon 4xx och 9xx reverben. Nästan varända sak som vi pratade om så sa kille att en eller flera sånna burkar hadde han. Vi blev något iriterade efter ett tag för vi blev så trötta på han. Då säger den bekanta till mej. Har du hört den nya plasebo (res för felstavning) effekten. Jag han inte svara förän killen säger jag har köpt 2st sånna. Vilket fik mej och min bekanta att utbrista i skratt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Daniel Eriksson »

Lite kuriosa från vår Kinaturné nu i våras...

På de första teatern i Beijing så hade de nyss fått ett Midas L3000 installerat, den sk teknikern där försökte på knagglig engelska förklara att det enda jag fick röra var preamp och regel....resten skulle vara "nollat". När jag genom tolk försökte få fram hur jag skulle köra monitor utan att få röra auxarna så kilade killen glatt ner till scenen och plockade fram en låda som han linkade med den ena PA-stacken och riktade mot scenen...
När killen gick på rast gav jag mig iaf på kanal EQ'n och skruvade lite, det hade jag inte mycket för eftersom när jag kom tillbaka nästa dag så var allt nollat igen och kanalerna omflyttade lite granna, "-No, today microphone here!" Vilket var en flytt från ch8 till 44 :?

Men men, en riktigt rolig turné var det iaf när man tänker tbx på det :lol:

/Daniel

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Jacob Henriksen »

Nej nu tycker jag att det är dags att gräva fram roliga kommentarer, citat och historier igen! :D
Två år sedan sist, borde finnas en hel del på lager! :wink:

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Gigghistorier

Inlägg av Henrik Kjellman »

I tidernas begynnelse 1992 skulle vi köra mobildisco i en folkpark i de djupa skogarna i Värmland.
Dansbanan var redan upptagen av ett lagom klämmigt dansband så man hade sätt upp ett tält åt oss.
Marken där tältet skulle stå lutade kraftigt man hade byggt upp ett golv till tältet med hjälp lastpallar
i travar på olika höjder samt 10mm spånplatta som golv.
Bra drag på dansgolvet hela kvällen och naturligtvis en hel del utspilld öl.
Golvet började sakta gå tillbaka till "spånfas" och det hela kulminerade med att under ZZ Top´s
"Sharp Dressed Man" hoppade kyrkvaktmästarn skrikande i takt till låten så han brakade igenom
spånplattan så bara halva gubben stack upp ur golvet. 8O

Där satt han fast vrålandes tills några glada festprissar lyckades baxa upp honom ur hålet.
Vad att göra ? Midsommardag, 2000 personer i parken och 2 timmar kvar att spela och ett trasigt dansgolv. Letade upp den som hade bygghandeln i byn i folkhavet, baxa ut Saab 99:a och släp genom
folkmassan, hämta 22mm golvspån, halvsula golvet och braka igång musiken igen med en timme kvar av kvällen. Blev det för mycket drag på dansgolvet fick man snabbt byta till en lugnare låt annars hade vi haft en gubbe till genom golvet... :D

På den tiden hade man förresten discopulten upphängd i spännband i taket för att inte få rundgång genom sina Technics 1200.

Vilka tider.. :D
Senast redigerad av 1 Henrik Kjellman, redigerad totalt 0 gånger.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Gigghistorier

Inlägg av Niklas Elste »

jag får väl lägga in denna som dagens oops

http://www.youtube.com/watch?v=PZePUDB- ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Söderman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 okt 2006, 06:48
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Gigghistorier

Inlägg av Magnus Söderman »

detta var nåt år sen:
levererar saker till en lokal hårdrocksgala där dom hävdar att dom har egen tekniker "som kan det här"

när första bandet soundcheckat, så kommer teknikerna fram till mej och frågar:

Du, vart sitter storeknappen på det här bordet ?

Jag svarar: Det är ett analogbord . . . . (A & H GL 2800)

enough said . . . .
Magnus Söderman, envis men snäll

I want everything louder than everything else (Ian Gillan, Deep Purple)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster