Herbert Grönemeyer open air
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Herbert Grönemeyer open air
Tog lite bilder på ett gigg som jag var ute på i helgen. Med från Svedala var också Fredrik Arwidsson och Joseph Persson, i övrigt var det idel ädla germaner. Hebbe lelle har sålt rätt mycket plattor i Tyskland (fler än Springsteen t ex) och hans senaste turné sågs av ca 1 200 000 människor vilket gjorde honom till den mest säljande live-akten i Europa 2007. Gigget vi var nere och gjorde var ett chairty-gigg för Bochums symfoniorkester som behöver ett nytt konserthus. Vi var i Bochum Rewirpower Stadion som tar ca 40 000 åskådare när man har konsert och det var slutsålt till sista plats.
Systemdesign gjordes av okänd tysk förmåga, men systemtuning gjordes av Luke Jenks som är European Technical Support Director på Meyer och av Freddy Meyer som också jobbar med Tech support. Drivning av systemet sköttes av 3 st Meyer Gallileo och mätning skedde genom en SIM3:a.
Vi hade med oss 60 M3D, 32 HP700, 16 MICA, 6 M3D SUB och 12 Melodie. Melodie och 4 st M3D användes inte, MICAt användes som fill. Vi hade dessutom med oss 2 st Digico D5 och tyskarna supplyade dessutom två egna. Det vart sammanlagt ca 130 kanaler in. Alla i symfoniorkerstern (ca 80 pers) hade tillgång till In-ear via ett Aviom system. Rockbandet lyssnade genom Sennheiser WL In-ear och alla trådlösa mickar kom också från Sennheiser. Två FOH tekniker och två monitor tekniker delade upp det hela band/orkester. FOH och delvis PM var Lothar Strunk som också mixar Deep Purple.
Scenen är en stålscen från Stageco. Sicket bygge... för att inte tala om delaytornen/följeplatserna. Totalt var scenplattan 40x22 meter. Taket hängde på ca 18 meter.
Ljuset kom från Rockservice och bestod av VL3000 (många) och lite Martin lyktor. XL Video supplyade videoväggar och backdropp och strömmen kom från Media Power. Inte speciellt mycket info om varken ljus eller video tyvärr.
Systemdesign gjordes av okänd tysk förmåga, men systemtuning gjordes av Luke Jenks som är European Technical Support Director på Meyer och av Freddy Meyer som också jobbar med Tech support. Drivning av systemet sköttes av 3 st Meyer Gallileo och mätning skedde genom en SIM3:a.
Vi hade med oss 60 M3D, 32 HP700, 16 MICA, 6 M3D SUB och 12 Melodie. Melodie och 4 st M3D användes inte, MICAt användes som fill. Vi hade dessutom med oss 2 st Digico D5 och tyskarna supplyade dessutom två egna. Det vart sammanlagt ca 130 kanaler in. Alla i symfoniorkerstern (ca 80 pers) hade tillgång till In-ear via ett Aviom system. Rockbandet lyssnade genom Sennheiser WL In-ear och alla trådlösa mickar kom också från Sennheiser. Två FOH tekniker och två monitor tekniker delade upp det hela band/orkester. FOH och delvis PM var Lothar Strunk som också mixar Deep Purple.
Scenen är en stålscen från Stageco. Sicket bygge... för att inte tala om delaytornen/följeplatserna. Totalt var scenplattan 40x22 meter. Taket hängde på ca 18 meter.
Ljuset kom från Rockservice och bestod av VL3000 (många) och lite Martin lyktor. XL Video supplyade videoväggar och backdropp och strömmen kom från Media Power. Inte speciellt mycket info om varken ljus eller video tyvärr.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Henrik Elamson
- PAR-20
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån 18 feb 2008, 10:02
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Herbert Grönemeyer open air
Hm, mycket saker.....
Vad mickades orkestern med? Jag har gått och lurat på det vettigaste sättet ett tag. Jag gör ett antal gig varje år med symfoniorkester och har provat alla möjliga varianter utan att riktigt bli nöjd. Har någon på forumet bra erfarenheter som kan delas?
Vad mickades orkestern med? Jag har gått och lurat på det vettigaste sättet ett tag. Jag gör ett antal gig varje år med symfoniorkester och har provat alla möjliga varianter utan att riktigt bli nöjd. Har någon på forumet bra erfarenheter som kan delas?
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Herbert Grönemeyer open air
Countryman myggor.
Vad är ditt problem och vad har du provat för varianter?
Vad är ditt problem och vad har du provat för varianter?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Herbert Grönemeyer open air
Tack för kul inlägg Per!
De yttre arrayerna på bilderna, vinklades dem till outfill eller spelade de andra saker än de inre?
Med risk för att låta tråkig vill jag nog säga att bästa verktyget för att få en orkester att låta orkester trots att den är närmikad, är att veta hur den låter omikad. Dels hur varje enskilt instrument låter, dels hur den sammanlagda klangen i orkestern bör vara - vilket förstås beror i hög grad på vad som spelas. Ett enda bra reverb räcker i princip, val efter tycke och smak. Smakfull(!) användning av expanders är ofta av godo; gate är IMHO förbjudet att ens uttala. En masterkompressor räcker.
(Your mileage may vary, som det brukar heta.)
De yttre arrayerna på bilderna, vinklades dem till outfill eller spelade de andra saker än de inre?
Mest förutsägbara resultatet på stråkar får du med bra myggor, rätt placerade. Klangmässigt bättre resultat kan du få med en bra sektionsvis (eller individuell) konventionell mikning, men det innebär mer chanstagande ifråga om läck, gain-before-feedback och i viss mån blåst - för att inte tala om fysisk golvyta i sektionerna. Konventionella bra kondensatormikar, nära men inte upp i klockstyckena, på bleckblås/träblås/slagverk. Kinkigast är IMO oftast harpan; går det att placera den hyfsat långt från ljudstarka instrument är mycket vunnet. Dessutom cardioidmikar och inte supercardioider, det gäller förstås hela orkestern. Lägg ribban vid DPA 4011 och sänk den efter behov, hellre än tvärtom. Små puff-/vindskydd, och bra gummidämpade fästen/klämmor, på alla mikar. (Mjukt gummi = bra, de bästa jag har provat är Shure.)Henrik Elamson skrev:Har någon på forumet bra erfarenheter som kan delas?
Med risk för att låta tråkig vill jag nog säga att bästa verktyget för att få en orkester att låta orkester trots att den är närmikad, är att veta hur den låter omikad. Dels hur varje enskilt instrument låter, dels hur den sammanlagda klangen i orkestern bör vara - vilket förstås beror i hög grad på vad som spelas. Ett enda bra reverb räcker i princip, val efter tycke och smak. Smakfull(!) användning av expanders är ofta av godo; gate är IMHO förbjudet att ens uttala. En masterkompressor räcker.
(Your mileage may vary, som det brukar heta.)
- Carl Gullberg
- Rookie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 04 apr 2007, 18:59
Re: Herbert Grönemeyer open air
Ser ut som det är samma följespotstorn som Spingsteen hade på förra turnen (magic), fast deras var lite högre på ullevi Bra lösnig på det problemet : )
LIGHT-GUY
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Herbert Grönemeyer open air
Yttre arrayerna innehöll samma sak som de inre och var vinklade utåt. Outhang alltså.
Håller med Thieme i det mesta med ett litet tillägg. Att låta orkestern först spela in i ett litet reverb typ room gör underverk för naturtrogenheten.
Springsteen är också Stageco-klient så det är väl troligt.
Håller med Thieme i det mesta med ett litet tillägg. Att låta orkestern först spela in i ett litet reverb typ room gör underverk för naturtrogenheten.
Springsteen är också Stageco-klient så det är väl troligt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Herbert Grönemeyer open air
Tilläggas ska väl att det var Starlight supply på ljudet.
Bullen
Bullen
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Herbert Grönemeyer open air
Förlåt, det glömde jag! Helt rätt, 2 trailrar med saker från Starligt stod för ljudet på gigget.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
- PAR-64
- Inlägg: 790
- Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ort: Falkenberg
Re: Herbert Grönemeyer open air
Mer nyfikenhet Per; hade du möjlighet att lyssna på basutbredningen? Såvitt man kan se på bilderna hängde det mesta av 700-basarna i två tandemarrayer så långt ut på sidorna som möjligt (och dessutom en bra bit från mainarrayerna); kanske inte den setup som man främst associerar med jämn och rippelfri spridning. Samtidigt är ju en del vunnet med tandemhängningen, men inte väldigt mycket - när jag MAPP:ar ungefär den setup som bilderna visar ser basspridningen ungefär så taggig ut som man kan vänta sig. Men det var kanske en eftergift för att skona en sittande parkettpublik? Eller gjorde tyskarna något annat trick som jag inte förstår?
Och vet du något om tänket i att inte hänga basarna närmare mainarrayerna?
Och vet du något om tänket i att inte hänga basarna närmare mainarrayerna?
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Re: Herbert Grönemeyer open air
Glömde svara på din fråga:
Den bakre högen är polaritetsvänd och delayad 2,94 msek (avståndet front till front var 100 cm). Sen tror jag det överlag backades lite vid 80 Hz med ett smalt filter för att jämna till responsen lite.
Min uppfattning är att basarrayerna dels stod för långt bak men även för långt ifrån topparna för att det skulle vara optimalt. Jag vet inte specifikt tanken bakom det stora avståndet kan bara gissa att det beror på att man ville ha ett större avstånd till orkestern.
En mappning på ena sidans sub konfiguration ser ut som följer. Men det är sant jämnheten har offrats för möjligheten att malla på lite extra och för att skona money seatsen.
Den bakre högen är polaritetsvänd och delayad 2,94 msek (avståndet front till front var 100 cm). Sen tror jag det överlag backades lite vid 80 Hz med ett smalt filter för att jämna till responsen lite.
Min uppfattning är att basarrayerna dels stod för långt bak men även för långt ifrån topparna för att det skulle vara optimalt. Jag vet inte specifikt tanken bakom det stora avståndet kan bara gissa att det beror på att man ville ha ett större avstånd till orkestern.
En mappning på ena sidans sub konfiguration ser ut som följer. Men det är sant jämnheten har offrats för möjligheten att malla på lite extra och för att skona money seatsen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster