Tänkte skicka en liten rapport från vägen! Jag är ute med Caesars som är support till Oasis på tre gigg, Göteborg, Oslo och Stockholm. Göteborg och Oslo är avklarade och Stockholm är kvar att göra ikväll. Vårt gäng består av mig som mixar FOH, Martin Ekelund som gör backline, Magnus Johansson som är TM och Hamid från Easy Miles som kör bussen. I Göteborg spelade vi på Scandinavium, i förrgår var vi i Stockholm och gjorde ett gigg på Cirkus med TSOOL och igår var vi på Spektrum i Oslo. Globen är arenan du jour.
Supply av saker kommer från PRG när det gäller ljus, de har bland annat med sig ett fräckt vifthuvve som de kallar Bad Boy (inte illa av en noiseboy att upptäcka det!). Brit Row har huvudansvaret för ljudet på turnén. De har bland annat en XL8 på monitor, en XL4 på FOH och min M7CL, i FX rackarna på FOH sitter en del godis bland annat en radda Avalon burkar, men också mer standardbetonade saker så som dbx 160 och Drawmer 201. PA:t kommer från Wig Wam och består av 60 lådor d&b J-series. 24 B2:or ser till att det fladdrar om byxbenen. Frontfill består av Q-serie lådor. Monitorer är d&b M2 av vilka sångaren Liam har 4 st lådor runt sig, det är en rätt brutal låda som petar ur sig drygt 140 dB. Det händer en del när man tar i lite… Side fillet är också rätt brutalt, det består av en hög med Aspect-lådor från Turbosound.
Personalen kommer från ovan nämnda firmor blandat med frilanspersonal, mycket kompetenta och trevliga. Vi har fått en helt fantastisk service av produktionen med tanke på att vi är förband och till och med fått en hel timma tillgång till scenen varje eftermiddag för soundcheck.
Bruce Johnston som mixar huvudakten gör ett mycket gott jobb. Han har _väldigt_ mycket gitarr från scenen att slåss mot i rätt livliga lokaler. Inte lätt men han löser det mycket bra. Bruce har för övrigt gjort en radda turnéer på digitala bord men till denna sväng har han återgått till en gammal hederlig XL4:a, han tycker tydligen att dels de låter bättre och efter vad jag förstår så är det även så att han tycker sig mixa bättre på en analog arbetsyta. Det finns fler som delar den åsikten. Jag är en av dem. Alltså att det är lättare att mixa på analoga bord.
Dessa gigg innebar min premiär på J-serien och jag måste nog säga att det är ett väldigt lyckat system. Det spelar starkt, är kompakt och lättriggat, låter musikaliskt och snyggt. Me like!
Bandet har levererat två riktigt starka spelningar, i söndags i Scandinavium var Oasis något ur slag så min personliga åsikt är faktiskt att vi spelade upp dem en bra bit på läktaren. Gårdagens gigg i Oslo var långt över förväntan, publiken var med och bandet spelade som om de menade det, för egen del är de det bästa gigget med bandet jag mixat. Dels hade systemteknikern verkligen fått till riggen, dels hade bandet som sagt en mycket bra dag. Dessutom fick jag till min lilla del på ett sätt som jag faktiskt är nöjd med! Det är verkligen gött när allt stämmer och när dessutom publiken överträffar ens förväntningar är det bara att tacka och ta emot! Oasis var också på en helt annan nivå igår, de var spelsugna och fokuserade och publiken hjälpte dem massor!
Spelningen på cirkus var en ett rätt typiskt Stockholmsgigg med (som vanligt) blasé publik. TSOOL var riktigt grymma och började gigget med det bästa intro jag sett! De är ute på turné nu, gå och se om ni gillar dem!
Lite bilder kommer upp senare och kanske en lite uppdatering om Globen gigget om jag orkar.
Rapport från vägen
-
- PAR-64
- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Rapport från vägen
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Carl Breander
- PAR-46
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster