melodifestivalen -09

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Men saker och ting är ju annorlunda i Skåne, det har vi väl fastslagit flera gånger?
Ja ja detta har du sagt förut kom med något nytt eller ska du bara skriva för att hacka på vissa här inne? I så fall så lägg av.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ok, jag kommer väl med något nytt då:

Vem är du att ständigt komma med sanningar om saker du inte begriper? Du har aldrig varit ens i närheten av förarsätet i en produktion av denna kaliber och rimligtvis inte en aning om förutsättningarna. Du har gång på gång visat luckor i kunskap om stora vida världen, däremot är du troligen väldigt duktig på din egen lilla värld. Men snälla du, håll dig till den för du gör bara bort dig när du försöker mästra folk som har kompetens inom dessa områden.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Ok, jag kommer väl med något nytt då:

Vem är du att ständigt komma med sanningar om saker du inte begriper? Du har aldrig varit ens i närheten av förarsätet i en produktion av denna kaliber och rimligtvis inte en aning om förutsättningarna. Du har gång på gång visat luckor i kunskap om stora vida världen, däremot är du troligen väldigt duktig på din egen lilla värld. Men snälla du, håll dig till den för du gör bara bort dig när du försöker mästra folk som har kompetens inom dessa områden.
Du vet inget om mej så va tyst. Vill du ge några sånna inlägg som det ovan så skriv dem som ett Pm till mej då. Detta är det diskotionsforum och inget pajkastningsplank.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Thomas Pettersson skrev:Ljudet sänds i 5:1, Har ni ingen sådan anläggning så måste ljudet kodas tillbaka till stereo för att uppfattas rätt!
Har själv märkt detta fenomen när DVD'n väljer fel ljudspår åt mig på musik-dvd'er. Har nämligen själv endast stereo hemma. sången brukar då ligga på centerkanalen och låter väldigt mysko, men blir helt ok när man byter till stereospår. Annars är jag själv imponerad av teknikernas näst intill klanderfria prestation. :wink:
Okej markus....

Det jag tyckte var konstigt med inlägget ovan är.

1. Om det nu bara görs i 5.1 och han inte har någon 5.1 anläggning så vars kodas ljudet tillbaka till stereo?
2. Om han har en stereo anläggning, hur kan han veta att centerkanalen låter mysko?

Edit:

Om han dessutom har 5.1 så måste han ha stereo signalen eftersom Dolby E strömmen bärs i stereo strömmen.

"Dolby E is an audio encoding and decoding technology developed by Dolby Laboratories that allows up to 8 channels of audio to be compressed into a digital stream that can be stored on a standard stereo pair of audio tracks.

Anything up to a 5.1 mix can be recorded in 16-bit, however, if anything more than 5.1 is required, the tape format must accept 20-bit audio."

http://www.dolby.com/professional/pro_a ... olbye.html

Ps: jag gillar paj.
Senast redigerad av 1 Tobbe Friberg, redigerad totalt 0 gånger.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus: Det är ju du som kastar paj.

Över och ut.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

Inlägg av Thomas Pettersson »

Som svar på allt svammel kan jag bara säga att jag förr hade en dekoder som inte klaradade av att koda om till stereo.
5.1 sändningar lät då väldigt skumt. Kommmer ihåg en sändning från svt av IronMaiden där flera av sologitarrerna knappt hördes.
Var skulle ni lägga sången i ett 5.1 ljud?
Jag hade nog föredragit centerhögtalaren framför vänster bak.
Lyssna skälva på en musik DVD med 5.1 ljud i stereo och hör alla fenomen som blir. byt sedan till stereospåret och hör vilken skillnad det blir.
Jag har numera inga problem med att lyssna på tv ljud som sänds i 5.1.
Har bara försökt förklara fenomenet utifrån egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Thomas Pettersson skrev:Som svar på allt svammel kan jag bara säga att jag förr hade en dekoder som inte klaradade av att koda om till stereo.
5.1 sändningar lät då väldigt skumt. Kommmer ihåg en sändning från svt av IronMaiden där flera av sologitarrerna knappt hördes.
Var skulle ni lägga sången i ett 5.1 ljud?
Jag hade nog föredragit centerhögtalaren framför vänster bak.
Lyssna skälva på en musik DVD med 5.1 ljud i stereo och hör alla fenomen som blir. byt sedan till stereospåret och hör vilken skillnad det blir.
Jag har numera inga problem med att lyssna på tv ljud som sänds i 5.1.
Har bara försökt förklara fenomenet utifrån egna erfarenheter.
Jag fattar inte...??
Hade du en dekoder som BARA klarade 5.1...??
Rimligtvis borde det vara tvärtom eftersom stereosignalen bär Dolby E signalen.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

Inlägg av Thomas Pettersson »

Hade väl en box som betedde sig skumt vid 5.1 ljud. eller så var ljudbilden så full med fasfel att den lät dåligt(Iron maiden koncerten)
Som jag skrev tidigare så pratar jag om egna upplevda problem.
Förr hade jag Boxer och nu har jag Comhem digital TV.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Thomas Pettersson skrev:Hade väl en box som betedde sig skumt vid 5.1 ljud. eller så var ljudbilden så full med fasfel att den lät dåligt(Iron maiden koncerten)
Som jag skrev tidigare så pratar jag om egna upplevda problem.
Förr hade jag Boxer och nu har jag Comhem digital TV.

Comhem, hmm.. Jag har då inte nåt problem med 5.1 med min decoder och min enkla reciever...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ljudet må produceras i 5.1 men det görs en stereo- och en monomix på ett eller annat sätt med. Broadcastbranschen har sedan pilottonstereons införande varit duktig på sånt, man har korrelationsmätare och annat mysko gojs i massor. Låter det anka så hänger det sällan på kedjan och mer på att konsthantverket har degenererat så att man inte längre kan krana karaoke ens. För det är vad Eurovisionen är.

1992 i Malmö hade de en OB-buss till stråket enbart. Så ska det vara. ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Vilken jävla fin osvensk stämning vi har byggt upp här nu, bra jobbat....!!!

Jag tycker personligen att det är en väldigt god Bajstårta SVT bjuder svenska folket på varje år...
Och ärligt talat spelar det verkligen någon som helst roll om det låter skit? Tittade på 2 låtar i lördags utan ljud, mmm smaka gott dä du....!!!

Det enda som är positivt med hela cirkusen är att det genererar mycket jobb till folk i våran bransch och att när det väl är över så är vintern slut...!!
Jag tycker ni kastar hela jävla pärlodlingar åt svinen varje lördag och som lök på laxen så får ni höra hur mycket ni suger av folk som verkligen vet saker på det här forumet.

Nej av med hatten för er som klarar det, jag hade nog slängt mig handlöst över kanten lagom till lördagens "andra chans"... ;)

Mr Brown
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Amen broder!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag följer ljusbloggen (dock via RSS så jag tror inte ni ser några klick/besök), tack för att ni uppdaterar den!

Har inte sett något av programmet i år eller ens hört någon av bidragen, men jag är imponerad av att ni orkar med det tempot och att leverera den kvalitén som krävs av den här produktionen.
"This is the updated input list"

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Morgon: Haha, det där var lite rolig läsning :) Bajstårta, tja.. :P

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Morgon: Haha, det där var lite rolig läsning Bajstårta, tja..
Vad hette jag sa du..?

GRRR!!
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Du glömde en smiley eller två ;)

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Var inte så säker på det!

Morgon Brown har guld i mund, som man brukar säga. :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Eller står i guldtvätten ;)
Jocke Hammar

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Haha, nu börjar humorn bli lite väl låg.. =D

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Tycker ni kan flytta till Göteborg hela bunten...!
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster