Rhapsody in rock 2006

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Rhapsody in rock 2006

Inlägg av Mikael Jansson »

[font=Times New Roman] Här kommer en liten rapport från Rhaposdy in rock 2006 The Dalhalla Episode. En lite sen rapport men då jag inte känt till forumet så länge så kommer den nu.

Jag hade förmånen att vara roddare under stora delar av turnén som låg stilla i Dalhalla under tre veckor. Detta är en liten berättelse om tiden däruppe.

De första dagarna spenderade vi åt att bygga upp ljud, ljus och dekor. Första dagen monterade jag truss till takkonstruktionen, installerade rörligt ljus och miljöljus, kopplade kablage och fick installera el och säkringar tillsammans med elektrikern. Andra dagen riggades ljudanläggningen, där jag bland annat hissade upp bananerna, drog multikabel, installerade surroundljudet och byggde FOH. Tredje och sista rigg-dagen skulle dekoren på plats: tyger, den stora borgen, rekvisita med mera. Klockan 13.00 var det deadline och dags för första slowrun.

REPETITIONER
Under alla repetitioner bistod vi musiker och artister och fick genomgång i vad vi skulle göra under showen. Det kunde handla om att ställa in en fåtölj, bära ut rekvisita och flytta borgen. På kvällarna repades special effects med vattenskotrar, helikopter, motorcyklar, bilar med mera.

SHOWEN
Efter noggranna förberedelser och långa repetitioner var det äntligen dags för premiär! Och sedan väntade 15 konserter under tre veckors tid.
"En vanlig dag" på jobbet började på eftermiddagen. Repetitioner med gästerna och finslip av detaljer. Vi förberedde logistik av rekvisita, satte upp alla tyger som rivs under showen. Vid tid för insläpp var det dags för middag, lite vila och uppladdning inför showen. Det var en underbar stämning bakom scenen.
Första akten innehöll klassiska inslag såväl som musikal, komik och sjuttiotalsfunk i form av Earth, Wind & fire. Under pausen som följde gjorde vi iordning "Avantscenen", en 18 kvadratmeter stor scen som tog musikerna närmare publiken via vattnet. Jag arbetade med att köra ut scenen och hissa/sänka taket före och efter akt nummer två.
Tredje och sista akten innehåll rock, hårdrock och allsång! Höjdpunkten var det 20 minuter långa Bondmedley med special effects som helikopterfärd, eldflammande flygel, vattendyk, vattenskoterfärd och fyrkeri. På scenen körde bil och motorcykel omkring i jakt på de eftersökta diamanterna. Detta var också de svettigaste minuterna för oss roddare då det var mycket som hände utan kort tid.

Natten avslutades med packning och tillbakaställande och vi förberedde utrustningen för en fuktig natt med presenningar med mera.

Om intresse finns kan jag lägga upp bilder samt fakta om utrustning och crewet.
[/font]
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

jaaa meeeer

Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Rhapsody in rock 2006 Bilder

Inlägg av Mikael Jansson »

[font=Times New Roman]
Nu postar jag några bilder från riggning och konsert.... Fler bilder finns på www.mikael-jansson.se





[/font]
Bilagor
Akt 1
Akt 1
100_0162.jpg (228.9 KiB) Visad 9002 gånger
100_0089.jpg
100_0089.jpg (208.3 KiB) Visad 9001 gånger
Två dagar in i riggningen
Två dagar in i riggningen
100_0058.jpg (200.37 KiB) Visad 8999 gånger
Ljudbordet
Ljudbordet
100_0060.jpg (198.88 KiB) Visad 9000 gånger
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Trevliga bilder.

Jag undrar vad e det för PA och är det thomas rampor som ligger frame på scen
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ser ut som ett d&b system, 3 st B2 subbar per sida i CSA config, eller vad säger du Magnus?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ser inte d&b-experten det?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Toppar: d&b C4/C7
Subbar: d&b B2 i CSA

Det är iaf det jag ser...
//Magnus - Fegge & Mattes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag ser oxå att det e d&b men som sagt vilken låda.
ett bra kännetäcken e subben en typisk d&b carioid koppling med en av subbarna omvända.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ljudmupparna på vår firma vänder nedersta basen, varför har dom vänt mellersta i den här konfigurationen?

Är det en modegrej eller finns det några tankar bakom vilken man vänder?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vänder oxå den mellersta basen. Jag kan ha fel men i d&b beskrivningen så är det den melersta basen som e vänd. Men jag tycker att det inte ser lika konstigt ut när den understa e vänd.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

I år så vände Ajje (antar jag att det är som åker rhapsody) den understa basen.. Det kanske är årets trend..

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: i Båstad och Trelleborg den här sommaren var det den mellersta som var vänd :-)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Enligt d&b TI-330 så är det den nedersta subben som ska vändas när man stackar B2. Om man ställer dom upp eller lägger dom ner bredvid varandra så ska den mellersta vändas. I det fallet där dom ligger bredvid varandra så ska den mellersta förskjutas 20cm bakåt.

Däremot när man stackar Q-sub så är det mellersta som ska vändas.
//Magnus - Fegge & Mattes

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Är det någon som vet vad man använder för typ av telfrar/liftar för taket som står framför scenen?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är man mer intresserad av varför vissa lådor ska vändas kan man läsa dokumentet TI 330 Cardioid Subwoofer Array - CSA
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Vända subbar!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag träffade en bolag som bara lirade med d&b. Han vände den understa Q-suben av 3st varav den naturliga följdfrågan föll: Varför inte den mittersta??

Han sa att det beror på i vilket sammanhang man spelar. I ett konserthus som detta var med en upphöjd scen så blev det ett tomrum i basen om man vände den mellersta då scenen är upphöjd med ca 70cm vilket motsvarar en styck Q-sub.

Om man hade stackat Q-subbarna på publikens nivå (=salongsgolvet) så skulle man vänt den mellersta men eftersom den understa nu hamnade i höjd med vad den mellersta skulle hamnat så får man vackert ta å vända den istället.

Hängde ni med??=)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Gustaf Tydén skrev:I år så vände Ajje (antar jag att det är som åker rhapsody) den understa basen.. Det kanske är årets trend..
I år så vände nog inte ajje på någon bas, det är antingen Viktor Silfver eller Jonas Reinsjö som vänder, då någon av dem oftast gör system.

Marcus: Vad är det som är typsiskt d&b med att vända en av 3 basar bakåt när man gör en cardiod? Mig veterligen så gör man väl så med alla andra system också? Rätta mig om jag har fel.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer: Det är den vanligaste lösningen iaf. Det finns lite mer avancerade baslösningar för att styra bas, t.ex. den som man kan läsa om i Dave Rat's blogg. Winnerbäckturnén åkte runt med tre SB218 på vagn, men den mellersta vänd, turnéanpassat och bra. 50 cent däremot hade J-subbar med sig, som åkte fyra på höjden på egenbyggda dollys, men de stackade vanliga dubbelarton också. Sub på scenen är inte riktigt samma problem med den akten antar jag, eftersom de hade 4xB2 och 3xJ8 per sida som sidefill...

Jag tycker faktiskt att lösningen att bygga in bakvända basar är den snyggaste, som t.ex. M3D-sub, J-sub och CD18.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Det finns många sätt att styra bas på, det är något som tillverkare har anammat på rätt bred front de senaste åren - både genom att publicera riktlinjer och applikationsexempel på hur konventionella bashögtalare kan användas för riktad bas, och genom att tillverka bashögtalare med inneboende riktverkan per låda s.a.s.

d&b CSA tycker jag är ett enkelt sätt att åstadkomma bra cardioidverkan med befintliga högtalare, dämpningen bakåt är i storleksordningen >15 dB. Jag använder QSUB:ar i CSA på Götaplatsen i Göteborg just nu, till det projicerade julspelet på Konstmuséets fasad. Varje PA-sida består av 6 st Q1 samt 2x3 st QSUB i CSA, Q1:orna hänger i låga trebenta trossportaler. QSUB:arna står stackade en dryg meter bakom/innanför Q1:orna och syns inte för publiken. Cardioidspridningen fyller två funktioner här, dels att skapa en tightare ljudbild på publikplats genom att undvika att flytta mer luft än nödvändigt i den vinkel som Konstmuséet, Konsthallen och i viss mån Stadsteatern bildar, dels att minimera störningar hos boende i områdena söder och öster om Götaplatsen.
(Ljusstaken på bilden hör till det lokala chanukkafirandet, som ligger helt utanför vårt område. :wink: )

(Om någon bildintresserad till äventyrs är intresserad så projiceras bilden i ca 2200x720 upplösning, uppdelat i sidled på tre separata filer som spelas av vardera tre stackade Barco SLM R12 - alltså nio projektorer totalt. Varje fil spelas lokalt, och allt styrs av Watchout. Mer bilddetaljer än så kan ni inte förvänta att en ljudtekniker håller i minnet. *gammlesmurf* )
Bilagor
IMG_3643_s.jpg
IMG_3643_s.jpg (137.37 KiB) Visad 8789 gånger
IMG_3646_s.jpg
IMG_3646_s.jpg (154.88 KiB) Visad 8789 gånger

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Christoffer Carpvik skrev:
Gustaf Tydén skrev:I år så vände Ajje (antar jag att det är som åker rhapsody) den understa basen.. Det kanske är årets trend..
I år så vände nog inte ajje på någon bas, det är antingen Viktor Silfver eller Jonas Reinsjö som vänder, då någon av dem oftast gör system.

Marcus: Vad är det som är typsiskt d&b med att vända en av 3 basar bakåt när man gör en cardiod? Mig veterligen så gör man väl så med alla andra system också? Rätta mig om jag har fel.
Christoffer. jag vil inte låte som någon besservisewerr men du har faktiskt fel. Bose gör en carioid genom att sätta 2 eller 4 högtalare på rad och delya dom den biten. som det e mellaqn framkant till framkant på högtalarna. Genom AB test som jag har gjort så får man ett mycket efektivare caqrioid än att vända en sub. Men hur Nexo har loyckats med sina carioid subbar vet jag inte. har inte forskat i det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster