Rhapsody in rock 2006

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det fler än ett sätt att uppnå en cardiod karaktäristik än att polaritetsvända/delaya/vända en låda. End fire array som Marcus talar om är ett av dem.

Dave Rat använder denna teknik ibland och han blandar olika typer av utsläckningsfenomen för att uppnå det han vill då han tycker att ljudtrycksminskningen som en polaritetsvänd låda ger är oacceptabel.

http://ratsound.com/cblog/index.php?/ar ... how-2.html

Denna tråd innehåller ett antal plottar som visar resultatet av end fire arrays.

http://srforums.prosoundweb.com/index.p ... ree/3954/0

Och i denna tråd en jämförelse mellan ett polaritetsvänt, delayat och bakvänt mot ett end fire array

http://srforums.prosoundweb.com/index.p ... 43/0/16/0/

Jag önskar att man hade mer tid för experiment...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, det Dave gör är väl mer att han försöker styra spridningen för att täcka ytor? Ljudtrycksminskningen bakom lådorna är väl bara en positiv bieffekt, men som bara beror på ett relativt stort subarray?

Egentligen sysslar väl inte Dave Rat med utsläckning, utan snarare att i delar av sitt array öka verkningsgraden och på så sätt kontrollera spridningen?

Det här är ett intressant ämne, dags att starta en tråd om ett intilliggande ämne... :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Rätt uppfattat. Eller rättare sagt, så har jag också uppfattat hans bevekelsegrunder.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Marcus Sandberg skrev:
Christoffer Carpvik skrev:
Gustaf Tydén skrev:I år så vände Ajje (antar jag att det är som åker rhapsody) den understa basen.. Det kanske är årets trend..
I år så vände nog inte ajje på någon bas, det är antingen Viktor Silfver eller Jonas Reinsjö som vänder, då någon av dem oftast gör system.

Marcus: Vad är det som är typsiskt d&b med att vända en av 3 basar bakåt när man gör en cardiod? Mig veterligen så gör man väl så med alla andra system också? Rätta mig om jag har fel.
Christoffer. jag vil inte låte som någon besservisewerr men du har faktiskt fel. Bose gör en carioid genom att sätta 2 eller 4 högtalare på rad och delya dom den biten. som det e mellaqn framkant till framkant på högtalarna. Genom AB test som jag har gjort så får man ett mycket efektivare caqrioid än att vända en sub. Men hur Nexo har loyckats med sina carioid subbar vet jag inte. har inte forskat i det.
Okej, men fortfarande så är det inget som är typiskt d&b med att spela exempelvis 2 framåt och 1 bakåt....
//Carpvik

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Endfire är ju inte Bose-specifikt på något sätt, utan går utmärkt att åstadkomma med vilka högtalare som helst.
Som Per säger finns det flera sätt att styra utbredningen av lågbas, ett annat sätt som jag själv använder då och då är att delaya grupper av [bas]högtalare inom en liggande linjearray för att skapa en breddad "power alley". Det är ju väldigt sällan som en hög med subbasar under varje hög med toppar ger jämnast utbredning. *dubbel 18 bastryck*

På tal om ljudtrycksminskning ger tre stycken d&b QSUB i CSA ungefär samma ljudtryck on axis som två stycken konventionellt drivna ger. Den tredje lådan gör alltså varken till eller från framåt, men från bakåt.

Visst önskar man att man hade mer tid att experimentera, men som tur är finns det sätt att få en uppfattning om hur saker funkar utan att man behöver släpa runt en massa trä och stål. Ett jättebra sätt, som dessutom är både gratis och lärorikt, är att sätta sig in i någon av de webbaserade simuleringsmjukvaror som finns. Två varianter som jag själv ofta använder är MAPP Online (Meyer) och EASE Online (fristående). Båda finns lätt tillgängliga på nätet och kostar nada. MAPP Online är betydligt lättare att komma igång med (förslagsvis väljer man högtalaralternativet OMNI och tittar bara på aktuella basfrekvenser), medan EASE Online erbjuder andra möjligheter och andra typer av visualisering. Simuleringar av basutbredning i frifält är lätta att göra, och ger en väldigt god bild av vad som händer när man placerar, driver, delayar eller polvänder bashögtalare på olika sätt. Utbredningen i rum är inte lika självklar, men onlineverktygen är en bra början.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mikael Thieme skrev: Utbredningen i rum är inte lika självklar, men onlineverktygen är en bra början.
I rum vet man som sagt inte riktigt vad som händer. Men visst en bra utgångspunkt ger allt prediktionsprogrammen!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Mikael: länkar? Det är saker som jag är intresserad av men kan väldigt lite om så jag sätter i mig allt jag kommer över om just baslådor i olika konfigurationer vad det gäller stackning och annat.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du kanske skulle lära dig om google istället för baslådor...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: inte alltid så lätt att hitta rätt sida på google, kan ge ganska många träffar på en del ord, sen är det ju egentligen trevligast att se länkarna direkt i inlägget som nämner sakerna ;) Google behärskar jag och vet att det ofta kommer upp sidor i resultaten som flyttats på fel sätt (utan att hänvisa till nya adressen från den gamla, har en extension som kollar alla sidor i sökresultatet och det är ofta 404 på just som man vill kolla på).

Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Vändning av basarna

Inlägg av Mikael Jansson »

Så vitt jag kommer ihåg var det stora diskussioner bland ljudteknikerna varför den mittersta skulle vändas, men Ajje hade sina skäl och lyckades övertyga både monitor- och systemtekniker om detta. För oss som stod bakom scenen kan jag inte klaga på ljudet. Kanonbra bas och klar diskant. Det var bättre rent ljudmässigt att stå nedanför bananen än att stå ute bland publiken.

Kan nämnas också att ljudvolymen var långt ifrån stark, det behövdes inte många watt för att få den hålan att låta. Dessutom användes 4 basar och 8 toppar (samma modeller) som suroundljud. Utrustningen som klarar upp emot 15.000 som publik var kanske lite extremt i ett kalkbrott med en publik på 4.000, men fantastisk ljudmix ändå.
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Sorry för de uteblivna länkarna.
MAPP Online hittar man som sagt hos Meyer, på LÄNK.
EASE Online finns hos tillverkaren ADA, på LÄNK.
Bara att registrera, få konto, och köra. (Åtminstone när jag reggade för ett par år sedan.)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

MAPP Online har ersatts med MAPP Online Pro.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vändning av basarna

Inlägg av Jocke Hammar »

Mikael Jansson skrev: [font=Times New Roman]
Det var bättre rent ljudmässigt att stå nedanför bananen än att stå ute bland publiken.
[/font]
Shit vilken sågning av ljudet, var det så illa?
Jocke Hammar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Dålig dag på jobbet? Iofs är Dalhalla rätt lurigt men ändå...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Bättre ljud på scen

Inlägg av Mikael Jansson »

[font=Times New Roman]
Det var inte dåligt ljud för publiken, det bästa jag hört i mixning och känsla. Men för mig som gillar mer tryck och bas var det ännu bättre på scenen. Det gick ju inte att spela så högt i ett kalkbrott där evenemanget dessutom var för hela familjen.

[/font]
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Men om det är bättre tryck och bas på scenen än ute i publiken, har man då inte tappat cardioid-funktionen? För den funktionen går väl ändå ut på (till viss del) att sänka ljudnivån på scen?
det finns ett uttryck som jag ofta använder om mig själv. Jag är hellre tyst och så får folk tvivla på min intelligens än att jag öppnar munnen och undanröjer alla tvivel.
Nu får jag säkert den stämpeln på mig, men det kan jag ta då jag är lite nyfiken hur du menar.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Mikael Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 14:25
Ort: Falköping
Kontakt:

Scenljud

Inlägg av Mikael Jansson »

I normala fall kan det nog vara så, men i ett kalkbrott behövs inte den kraften som skulle behövts i "vanliga" fall. Akustiken förstärker ljudet så pass mycket i Dalhalla. Jag är inte alls bra på akustik, men kan tänka mig att det är en orsak.

Tror jag uttryckte mig lite fel, ljudet under turnén var det bästa jag har hört. Skön känsla, jättebra mix och inte för starkt. Men när jag stod precis under bananen med basarna 1,5 m ifrån mig är det klart att det blir mer tryck och bas.
Med fenomenala hälsningar
MIKAEL JANSSON

http://www.mikael-jansson.seinfo@mikael-jansson.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Fullständigt OT: varför du ändrar forumets standardtypsnitt när du skriver? Jag tappar flytet i läsningen, desutom rekommenderas vanligtvis typsnitt utan serifer till webtexter för läsbarhetens skull.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster