Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Jag läste att någon trodde att jag och Starlight var bittra fiender under den goda disco eran, men det är totalfel. Vi var de bästa vänner och spelade tillsammans på flera platser. Han fick t.o.m. jobb av mej på mina ställen. T.ex. i Filipstad då vi monterade ihop våra anläggningar. Det blev dock inte fullt ut, eftersom dansgolvet inte räckte till för oss. Vi körde på hans ljud och ljus ute på golvet och så monterade jag upp mitt ljus på scenen, men oj vad det lyste och då menar jag lyste. Jag kommer ihåg att publiken var i chocktillstånd, speciellt då vi körde med el-telfrarna upp och ned på på trossen. 63 A handsken var glödhet vill jag minnas!
Dock var Pelle lite sned efter kvällen, efter att han hade skrutit om förträffligheten hos hans CW Strooker element och att det inte gick att spela sönder dem. Ha,ha, jag lyckades knäcka 3 st basar för honom. Det kanske var därför han sedan gick över från CW till Meyer, fast det lät inte bättre heller, eftersom Meyer lämpar sej mera för PA än för disco.
Pelle Starlight har jag alltid betecknat som en av mina bästa vänner överhuvudtaget och jag la på förslag till honom en gång att vi skulle slå ihop våra discon och bilda Europas största anläggning. -Du kan bli tekniker och jag blir discjockey, men jag tror att lille Pelle ville fortsätta spela själv, trots att han hade lite mikrofonskräck. På tal om liten, så är han inte så liten längre, i centimeter kanske, men ganska stor på ljud & ljus numera. :lol:

Jo förresten Johan Rex, det är mina gamla Kalima du har. Om du tittar på bilden som Robban Hillbom la in, så sitter din Kalima längst ut till vänster på trossen, med den böjda bygeln. Så nu har du bildbevis på den. På tal om vikt så vägde burken c:a 18 kg. Tunga saker förr i tiden, kanske därför man har ont i ryggen numera?!?! Har ni frågor om något så är det bara att maila och höra av er.
J-Å Broqvist

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Jan-Åke du kanske kan berätta lite om vilka som åkte och vem som var vem på den tiden, Vi har ju Micke med Rotation som höll sig norr om Söderhamn, sedan Sunlight med Budda som jag inte vet så mkt mer om än att han hade en massa kannor samt att skylten sitter kvar på en bakgata i Gävle, Far&Son också Norrland, Safari, Shine och HK Power i dalarna, Flash i Tierp, Pelle åkte från Avesta ? Och du från mellansverige. Vem fanns söderut, hur såg "marknaden" ut ? Var det så att du, Pelle och Micke var först ?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Min kollega Björn hade Charlies Disco och körde mycket mobildisco i Norrland.

Han och Starlight-Per höll tydligen på samtidigt.

Björn är fortfarande helt övertygad om att Formula är världens i särklass bästa DJ-mixer fabrikat.

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Andreas, det var väl så att de mest kända jockeyna med mobildisco i Sverige (med stora riggar) var följande:

Far & Son i Umeå
Flying Dutchman Disco i Hagfors (jag)
Starlight Disco i Avesta/Krylbo
Joppe Disco i Vara
Lucas i Jönköping
(Detta var de största mobila discona i Sverige)
Rabbit Rock Mobile (Var störst i Norge, men det gick in 2 st av deras bussar i min eller Starlights buss) På tal om bussar så hade jag ett tag 2 st flyttbussar som lastade 60m3 styck. Pelle Starlight hade också 2 st, fast nu har han lite mer.

Sen fanns det massor av kända namn som t.ex.

Disco Rotation (Micke Pahlm) i Umeå
Riffo i Sundsvall
Budda i Gävle
Moe i Leksand
HK Power i Falun
ELO i Uddevalla
Kula i Trollhättan
Charlies Disco
Peek-A-Boo (Mogge i Uppsala, som jobbade med Pelle på Audio Light)
Batman Mobile i Sunne

Nykomlingarna som kom in på 80-talet och senare var:

Shine Disco - Grängesberg
Froggy Boy - Grums
Dannie Fihn - Karlstad
Safari Disco - Hedemora
Adam Alsing - Karlstad (jo han var faktiskt dj en gång och upptäcktes av mej - riktigt bra jockey)
Zürich Disco (var det rättstavat?)
Flash Disco - Tierp

I södra Sverige var det mest fasta anläggningar på ställen som Jägersbo, Häradsbäck, Eringsboda, Tingvalla, m.fl. ställen och där härjade väl mest Demse, Brinken och den övriga Skåne-maffian, fast de hade inga anläggningar vad jag vet?!?

Möjligen har jag missat någon?!?! Ursäkta i så fall!
Senast redigerad av 1 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gånger.
J-Å Broqvist

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Safari = Hedemora och Anders Molin

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Just det, det var det! Nu kommer jag ihåg när du säger det Gustaf. Nja, det var väl bara någon mil fel. Inte lätt för en gammal discjockey att komma ihåg. *fundersam*
J-Å Broqvist

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Då vet man vilka alla var, utom Joppe i Vara, vem var, är det ?

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 23:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Nils Persson »

Jan-åke: Hur stor var Lucas egentligen?
Om man frågar honom så var han ju STÖRST!
Men hur var det egentligen?

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag kollade på bilderna och såg Groundsuporten där! Den är ju i lagomstorlek att ersätta trosslyftar på mindre gigg, varför andvänder inte fler sådana? Eller de har någon stor nackdel, som att de inte går och hitta eller? :P

Coooooola bilder annars :D

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Nisse! Lucas säger alltid att han varit störst, möjligen på längden och det stämmer.
Annars var det jag (Flying Dutchman) och Starlight som var störst i hela norra Europa, troligen i hela Europa.
Ang. Joppe så var han nog nummer 3 i Sverige storleksmässigt. Han satsade ganska rejält på en bra anläggning och den var faktiskt riktigt fin. Har för mej att hans namn egentligen var Göte. Då tror jag nog att namnet Joppe var bättre. Tror efternamnet var Persson!

Angående Ground supporten, så var den ganska bra och lämplig att hantera. Den var 25 cm, men det fattade jag inte förrän jag sålde den 15 år senare. Jag hade aldrig mätt bredden på den, ha,ha, förrän då jag sålde den. Tala om överraskning! Jag hade den i 15 år och visste inte att den var 25cm.
Fördelen var storleken och att den var mycket snyggare än 30 cm trossar.
Däremot det som var jobbigast var att det var inga snabbkopplingar utan den var tvungen att skruvas ihop med 4 bultar i varje åkvagn, så det var ett jäkla skruvande hela tiden. Fast jag stuvade in hela 8 och 9 meters längder i transportbussen utan att skruva isär dessa. Lastutrymmet var c:a 12 meter långt, så det var inga problem. Den klarade inte mer än 35 kg per meter, men jag vet att jag hade uppemot 60 kg per meter, då jag hängde i Martin Roboscan 1020, som vägde drygt 50 kg. Sen hade jag en kompis som brukade krypa uppe i trossen när vi var tvingade att fixa något under kvällen och då kom det ytterligare 65 kg ovanpå de 50 vid Roboscanrarna. Så den klarade väl sådär 115-120 kg i punktlast, he,he. Fat det är inget jag rekommenderar. Totalt hade jag väl sådär 7-800 kg ljus hängande i den.
J-Å Broqvist

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ser ut som Penn Fab truss/tross :-)

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Stämmer Niklas! Det är Penn Fab, fast den är ombyggd och förstärkt, eftersom de dumma engelsmännen hade popnitat åkvagnarna. En gång brakade den i golvet pga av att de använda stålpopnit i en aluminium tross. Jag påpekade detta för dem, men det fattade inget som vanligt. Jag byggde om och förstärkte den med 12 mm tjocka bultar i varje åkvagn + popnitade den igen förstås.

Angående ditt roliga kommentar om personen som inte tycktes lyssna för att han hade ludd i örat. Det kanske var sylt han hade i öronen. Det har jag hört av en turnéledare en gång.
J-Å Broqvist

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Har en rolig historia från verkligheten!

Det var ett turnerande band som skulle spela i Stockholm på ett ställe under slutet av 80-talet. De hade skickat en raider till stället som "apisen" hade skrivit på. I raidern stod att de skulle ha 4 st "humpers"= bärhjälp när de kom fram.
När bandet kom fram så lyste dessa humpers med sin frånvaro och inga kom på den utsatta tiden. När de såg sej om i lokalen så upptäckte de 4 st Yoghurt på ett bord.
Senare sa arrangören att han hade inte 4 humpers, så han undrade om det inte gick lika bra med 4 yoghurt istället?!?!?
Vem sa att det var lätt att vara turnéledare på 80-talet.

Beställ inte 4 Yoghurt i raidern, för då kanske ni får 4 humpers istället eller tvärtom, he,he. *fundersam*
Senast redigerad av 2 Jan-Åke Broqvist, redigerad totalt 0 gång.
J-Å Broqvist

Tony Rosendahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 22:20
Presentation: Mobildisco som hobby sedan mitten av 80-talet till 1992.
Numera uthyrning av ljud & ljus och annan utrustning för mindre events, fester, bröllop och ungdomsdiscon.
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tony Rosendahl »

Intressant läsning! Massor med nostalgiska minnen dyker upp. 8)

Hade själv mobilt discotek under 80-början på 90-talet (Disco MIRAGE).
Köpte bla Far o Sons gamla discobord.
Resten av prylarna inhandlades hos Musikanten där jag hade min praktik genom gymnasiet, samt av Hagströms Musik.

Hur som helst! :!:
Jag la ner discjockandet 1992 i samband med en spelning på Vännäsdagarna där vi tydligen hade publikrekord. Artister på scenen var Carola Häggkvist samt Anki Bagger.
(Carola hade vunnit med "Fångad av en stormvind" det året)

Numera har mina ungar börjat intressera sig för att anordna skoldiscon mm, och de har väl inspirerats av att jag hållit på en hel del och jag brukar därför ställa upp och hjälpa dem.

Tankarna har därför blivit:
Undrar om det skulle vara möjligt att köra igång ett mobilt disco igen?
Jag inser att det inte kanske blir så mycket inkomster, utan tänkte att det skulle vara en kul hobby. Men, frågan är om folk kommer??

Hur många verksamma mobila discon kan det finnas idag?
(nu menar jag inte av "knattedisco"-storlek)
Senast redigerad av 1 Tony Rosendahl, redigerad totalt 0 gånger.

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Jag vet åtminstonde ett, kommer tyvärr inte ihåg namnet, ngt på P, får återkomma

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Ang. gs som användes under flygande holländaren så används den fortfarande idag, eller används är väl fel att säga, jag äger den nämligen men den ligger bara på lagret då den inte används alls typ.. Så att om det är någon som är sugen så finns den till salu, måste säga att den är ganska smidig, men jag trodde aldrig att man kunda hänga så tunga grejer i den!

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Då jag själv spelar skivor och bor i Grums så känner jag till DJ Froggy Boy mkt väl. Caermith som han heter håller på o spelar än idag, Otrooligt duktigt Partyjockey! På hemsidan har han diktat ner lite Historia med bilder osv. bla ELO Disco från Uddevalla nämns!
www.froggyboy.com
/// djfredrikb.se ///

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Här har ni en kille som inte slutat köra med dom gamla grejerna ni pratar om! :D www.d-pa.se

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Fredrik Karlsson:

Oh så mycket trevliga saker han hade! Man sitter riktigt o myser... :)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Fredrik Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 15:35

Inlägg av Fredrik Karlsson »

Johan Rex skrev:Fredrik Karlsson:

Oh så mycket trevliga saker han hade! Man sitter riktigt o myser... :)
Ja det är en härlig sida! :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster