Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Timmy Qvarnström »

nostalgi är alltid kul


min mobila rigg för alla dessa rejvfester runt om består just utav två rw6 ihop med två br218, grejerna går som sagts tidigare aldrig sönder

Användarvisningsbild
Pär Wännman
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 23:45
Ort: Miami Beach
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Pär Wännman »

Faan, jag skulle ha sålt något annat. Man blir ju inte rik om prylarna aldrig går sönder!

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Johan Rex »

Leif Baltazars skrev:Har ingen kännedom om pinspots grejen och Kristers styrning. Tror inte att jag förträngt det heller.
Flash Disco.jpg
Hela ljudriggen, tross, stativ finns fortfarande kvar. Det som saknas är alla dessa snurrande pinspotseffekter, men dom lär finnas runt om i ladorna i Tierp.


Det här får mig o fundera på något jag _tror_ att jag har läst: Flashs rigg som vi ser på bilden, var det inte så att det är Halva Starlights gamla mobildisco rigg som köptes när starlight började med annat...?

och frågan kvarstår fortfarande: hur var det där o rigga?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Bengt Norling »

4 sånna toppar hade jag i uthuset , dom kom från starlight. Men dom är på tippen nu =).

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Johan Rex skrev:
Det här får mig o fundera på något jag _tror_ att jag har läst: Flashs rigg som vi ser på bilden, var det inte så att det är Halva Starlights gamla mobildisco rigg som köptes när starlight började med annat...?

och frågan kvarstår fortfarande: hur var det där o rigga?
Det stämmer Johan! Undrar om det inte var "Gugge" i Uppsala som köpte den andra halvan. Flash Disco har sin del av riggen kvar, så Bengan måste ha haft någon annans toppar.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Gunnar Klintberg »

I sådant fall Per Gustavsson (Gugge från Gimo)

Jag har då inte köpt några sådanna av Starlight.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Gunnar Klintberg skrev:I sådant fall Per Gustavsson (Gugge från Gimo)

Jag har då inte köpt några sådanna av Starlight.

Så var det! Gugge i Gimo. Nästan rätt!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Dags för lite nya inlägg på denna eminenta tråd för oss som snart är över 40 !
Budda nämde tidigare LPB Pro Disco. Han var i Arvika Parken och spelade en massa under början på 90- talet. Han var riktigt bra DJ och mycket trevlig trots att man bara var en finning 18 årig "spånskive DJ" på
den tiden. Jag tror även att jag var med och humpade åt honom någom gång.
På den här tiden var inte ens Denon DN-2000F uppfunnen så man kombinerade sl-1200 med oftast Technics CD-spelare. Starlight hade förstås SLP-1200 och vi andra enklare modeller.
Jag hade enklaste modellen med sökratt. Tror den hette SLP-470.
Det som var kul med detta var att alla spleare från Technics hade samma fjärrkontroll.
Vid ett tidigare besök såg jag att även LPB hade Technincs CD-spelare och jag tänkte att nästa gång
skall jag skoja med honom ordentligt.
Tiden gick och det var åter dags för ett besök av LPB. Den här gången hade jag med mig en fjärrkontroll i innerfickan på min stentvättade jeansjacka.
Jag satte mig i soffan bakom mixerplats där även DJ:n håll till.
Flera av er har säkert varit där och vet hur det ser ut bla du Budda.
Jag kollade noga att han körde vinyl och inte CD för man ville ju inte sabba för honom!
Jag tryckte på "Open/Close knappen" och skivan i hans högra CD åkte ut. Den vänstra var skymd så den hände det inget med. Vid nästa tryck åkte ena släden in och den andra ut. Jag höll på och tryckte ett tag tills det var dags för honom att byta låt. Han såg ut som en fågelholk ! Och begrep ingenting!
När kvällen var slut gav jag mig tillkänna förståss! Jasså det var du din jävel ! Det kunde man väl förstå ! Trevlig prick det där han LPB. Gissa om man kände sig frän när man lånade hans 3 kilos mobiltelefon och ringde efter taxi hem till snyggaste tjejen. Han var för övrigt den första som jag träffade som vågade ha 1000W halogenrör i en Lampo Little Star.

Vilka tider..
Senast redigerad av 1 Henrik Kjellman, redigerad totalt 0 gånger.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Hejsan Henrik...

Jodå, den gode Björs är fortfarande lika trevlig...Var in i hans garage för en tid
sedan och hittade denna turne raritet i ett hörn...
Förmodar att denna skylt poppade upp i Arvika Parken med jämna mellenrum..

Lev å må
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
lpb.jpg

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Rolf Sirak skrev:Hejsan Henrik...

Jodå, den gode Björs är fortfarande lika trevlig...Var in i hans garage för en tid
sedan och hittade denna turne raritet i ett hörn...
Förmodar att denna skylt poppade upp i Arvika Parken med jämna mellenrum..

Lev å må
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Riffo ! Jo då skylten kännar man igen ! Lite dansbandsstuk över den tycker jag.
Flying Dutchman hade även han stora skyltar med namnet på.Typsnittet var äkta dansbandsbokstäver.
Av bilden att dömma finns det tydligen en del kul prylar i LPB:s garage. Håller han på fortfarande?

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Haloj Henrik..

Jodå det går att lura ut han på tillställningar lite då och då.
Men det finns mycket annat som tar upp hans tid nuförtiden..

Men vem vet, rätt va det är så köper han på sig en packe 4530
o studsar ut på vägarna igen...

Lev å må
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Rolf Sirak skrev:Haloj Henrik..

Jodå det går att lura ut han på tillställningar lite då och då.
Men det finns mycket annat som tar upp hans tid nuförtiden..

Men vem vet, rätt va det är så köper han på sig en packe 4530
o studsar ut på vägarna igen...

Lev å må
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
4530 måste ha varit någon slags industristandard runt 80-90 talet. Jag minns att många hade dem. Jag hade fyra stycken själv med äkta billigaste Ljudia 15". Är detta månne en av de bästa baslådorna lådorna för 15" element ?
Man fick riktigt "bra" tryck även med billiga element och aktiv delning runt 120 Hz.

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Börje Svenzon »

Hoo Ho !

Hittade dena tråd på forumet som startades 2007 av Robert Hillbom (R.I.P). Kul att läsa vad som hände ute i landet på discofronten under 70 och 80 talet. Näms inte så mycket om 60 talet men själv köpte jag min första "riktiga" anläggning 1968 av Benny Englund på Dike i Fruängen Sthlm. Vill minnas att jag då betalade ca. 17 pengar för prylarna. Alltså ett snyggt bygge av Dike med Dynacord rörslutsteg Med 2 X 60 Watt Dike/Akuset mixer och 2 st. BO skivspelare på topp. Till detta två Acuset tre vägs fullranglådor med 3 st Philips 10" samt mellanregister och diskant. När det gäller ljus "på den tiden" var det mest färgade 100 Watts lampor i grönt, rött, gult och blått som styrdes av en ljusorgel. Va väl inte så stor i branchen om man jämnför med dom som omnäms i denna tråd men det fanns många clubbar och ungdomsgårdar att spela på vid den tiden i Sthlm. Va även inne några svängar på Gröna Lund och Dropp In som stand in till Stefan Nordin i bland. (Hoppas att han och Robban har kul när dom sitter och "ljuger" om ditten och datten där uppe) PÅ Tal om gammalt ljus så hittade jag denna länk http://www.lightshow.se/8a35a96d-a874-4 ... e1-29.html" onclick="window.open(this.href);return false; i en annan tråd här på forumet. Kopiera till din webbläsare och kolla.

Let it Rock ! :)

//B.

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Jodå själv tillhör man dom som började med 4 st 4530 med JBL E-140 bestyckning.
Nu letar jag 4 st Sangre´( Uppsala ) byggda för mitt höga nöjes skull och för mina
70-80 tals kontrakt.

Två stycken har jag hittat och söker fortfarande två till...Men i dessa sitter
RCF P200 ( ak ) nu för tiden efter konversation med Technovox pojkarna som menade på
att detta element är göttast pang för lådan..

Så vet någon av ett par sådana här Sangre´kassar så hojta gärna till....
Jag kommer på en gång me lite deg i fickan, kaffe o Ballerina...

Lev å må därute
Häls Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
4530.JPG

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Börje Svenzon skrev:Hoo Ho !

Hittade dena tråd på forumet som startades 2007 av Robert Hillbom (R.I.P). Kul att läsa vad som hände ute i landet på discofronten under 70 och 80 talet. Näms inte så mycket om 60 talet men själv köpte jag min första "riktiga" anläggning 1968 av Benny Englund på Dike i Fruängen Sthlm. Vill minnas att jag då betalade ca. 17 pengar för prylarna. Alltså ett snyggt bygge av Dike med Dynacord rörslutsteg Med 2 X 60 Watt Dike/Akuset mixer och 2 st. BO skivspelare på topp. Till detta två Acuset tre vägs fullranglådor med 3 st Philips 10" samt mellanregister och diskant. När det gäller ljus "på den tiden" var det mest färgade 100 Watts lampor i grönt, rött, gult och blått som styrdes av en ljusorgel. Va väl inte så stor i branchen om man jämnför med dom som omnäms i denna tråd men det fanns många clubbar och ungdomsgårdar att spela på vid den tiden i Sthlm. Va även inne några svängar på Gröna Lund och Dropp In som stand in till Stefan Nordin i bland. (Hoppas att han och Robban har kul när dom sitter och "ljuger" om ditten och datten där uppe) PÅ Tal om gammalt ljus så hittade jag denna länk http://www.lightshow.se/8a35a96d-a874-4 ... e1-29.html" onclick="window.open(this.href);return false; i en annan tråd här på forumet. Kopiera till din webbläsare och kolla.

Let it Rock ! :)

//B.
Hej Börje ! Kul med lite rapporter från mobildisco på 60 talet ! Vilka låtar fick igång dansgolven i slutet av 60-talet ?
Fanns det några disco "dängor" redan då eller var det bara pop och rock? 70-talet har jag bra koll på men inte 60-talet. Inte lätt att veta när man inte ens är 40 än !

Mvh Henrik Kjellman
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Börje Svenzon »

Va väl mest trallvänlig pop som gällde på den tiden men jag brukade spela lite annat oxå som omväxling då min egen musiksmak mer låg åt Engelsk blues som John Mayall, Eric Clapton, Chicken Chack, Fleetwood Mac samt givetvis en drös bra muiker från over ther.

Chicago I´m A Man från deras första dubbel LP. Blev ju även en hel del Fogerty som slog igenom just i slutet av 60 talet. För att sedan avsluta med I´m Going Home med Ten Years After från Woodstock inspelningen. Då visste folk vad som gällde. :D Va och såg premiären på Woodstockfilmen på som visades på bion vid Berzeli Park och ungefär mitt i filmen när Alvin Lee med kompisar river av I´m Going Home och låten va slut så reste sig hela publiken upp (ca. 1200 pers.) och applåderade åt filmduken. Ljudet dom då hade på bion va nog bland det bästa jag hört på den tiden. En anektot till när det gäller Akuset högtalarlådor så träffade jag 1977 Benny Englund från Dike Audio på Gröna Lund där han va med och riggade 16 st. fullrangelådor ( 8 på varje sida) När Eagels skulle spela på stora scenen. Va nog det sista som dom lådorna fick vara med om innan dom blev "överkörda" av modernare PA med subbar, toppar och aktiv delning. Blev ett litet sidospår på tråden men jag bjuder Robban och alla andra på det.

Kolla gärna denna länk om den duktiga Dansken som kom hit och fixade till bra sånganläggningar till alla popband på 60 talet. http://www.fuzz.se/econtent/319" onclick="window.open(this.href);return false;


Let it Rock ! :)

//B.

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Magnus Lindskog »

Härlig tråd som jag har missat fram tills nu.
Var på ett litet gig härom veckan där den medelålders bandledaren hade med sig egna ljuseffekter på scenen. Han hade haft de ett bra tag och tyckte de var jättecoola. Det tyckte jag med men nog på ett annat sätt! :D
Bilagor
Disco disco!!!
Disco disco!!!
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Börje Svenzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 12:32
Presentation: DJ sedan slutet av 60 talet och firma för uthyrning av ljud och ljus sedan dryg 20 år.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Börje Svenzon »

Saknas ingen teknisk fantasi där inte ! :lol: Många grejer på ett jänspett. :wink:

//B.

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Magnus Lindskog skrev:Härlig tråd som jag har missat fram tills nu.
Var på ett litet gig härom veckan där den medelålders bandledaren hade med sig egna ljuseffekter på scenen. Han hade haft de ett bra tag och tyckte de var jättecoola. Det tyckte jag med men nog på ett annat sätt! :D
He He ! Tipsar om tråden "Hembyggda discoljus från förr" !

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Ljusriggen lyfter frasen Gott & Blandat till helt nya höjder..
En dräpare...
Varför besvära sig med Movingheads och andra krångliga snurror...

Riffo
http://www.riffo.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster